Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

“– Det begrunnes med at tyngre biler er mer trafikkfarlige, tar mye plass, er mindre energieffektive og derfor bør være forbeholdt erfarne førere, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til avisen.”

Så tett.

3 Likes

Gjelder ikke “tyngre” biler alikevel for klasse B sertifikat der en kan kjøre på et vognkort opptil 3500kg?? :laughing: :man_facepalming: :man_facepalming: :man_facepalming:

3 Likes

De fleste tyngre bilene er elbiler? De har også mye mer sikkerhetsutstyr en eldre, lettere biler.

Dette tror jeg må være nær toppen av idioti. Masse byråkrati og tull for liten eller ingen effekt.

3 Likes

image
https://www.youtube.com/shorts/Ppm9d5Tu2pA?feature=share

Golf Mk1 veide 750-970 kg, golf Mk7-8 (ikke elbil) veier 1615 kg. Bilene vokser selvsagt mye men mye er også på grunn av sikkerhetsutstyr.

3 Likes

Ikke at jeg er noen tilhenger av regelen men akkurat det med å forby unge å kjøre tyngre biler har nok ikke med at " de unge som dør i trafikken kjører noe helt annet enn det som de vurderer å forby." men det at de fleste alvorlige ulykker i trafikken er møteulykker.
Tyngre biler forvolder da større skade på de man treffer. Vil tro det er det som er logikken bak dette. Men jeg mener heller ikke det å nekte unge å kjøre de sikreste bilene er veien å gå.

1 Like

Inntrykket mitt er at ulykker med unge skjer langt på natt og inkluderer en avkjøring…

1 Like

Jeg lurer på hva som er mest energieffektiv, en 20 år gammel BMW 520 eller en Tesla Model 3 som bruker energi tilsvarende 0,15-0,2 liter diesel per mil.

Men hva kan en vente av politikere i APe?

3 Likes

Jepp, det er ca null som gir mening i det forslaget til regelendring.

2 Likes

Det måtte vel vært mer fornuftig å satt en øvre grense for hestekrefter?

Det må være enda mer fornuftig å vise statistikken for trafikkulykker. Selv gamle slitne biler får du opp i 150 km/t hvis du bare trykker på gassen. Problemet er vel heller kjørestilen enn bilen…

2 Likes

Vel ,det er vel som regel råkjøring som er problemet blant en del unge førere. Da er det kanskje greit å måtte få litt mer erfaring før man entrer en elbil som klarer 0 til 100 på rundt 2 sek? Det er jo som en rakett…

2 Likes

Hyundai tar “kone”-masingen til et nytt nivå :sweat_smile: (med litt drahjelp fra EU)

Jeg hade en Toyota som leiebil før noen år siden. Det var som at kjøre et tivoli: Masse lamper som blinket, og biljævlen pep og levde røvere mest hele tiden. Men jeg kom meg frem i hvert fall. Men betydligt bedre med stille og ro i min egen gamle italienske bil.

1 Like

Gamle italenske biler går vel som oftest ikke så kanskje ikke så rart det er stille og ro i de :rofl:

6 Likes

https://electrek.co/2023/11/20/electric-car-battery-prices-are-going-back-down-faster/

Possitivt for bruktbilsalget

image

https://www.nrk.no/innlandet/tre-av-fire-stoler-pa-fartsgrensene-i-bilen-_-camilla-wik-31-veit-at-dei-ikkje-stemmer-1.16644262

Dette er faktisk ikke en av om-ti-år oppleggene. De har faktisk laget batterier.

mobiltelefonen blir dyr fremover! :sweat_smile:

image