Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Altfor mange som sitter på telefonen mens de kjører. Helt uansvarlig.
Tenker det er fint at det blir slått hardt ned på.

Da jeg var i Frankrike i sommer var det helt forferdelig, overalt satt folk tydelig på telefonen mens de kjører rundt.

6 Likes

Prisene faller videre, 18 % siste måned, 82 % siste år.

2 Likes

…jadda :laughing:

:see_no_evil:

1 Like

Men… men… man skulle jo spare så mye på drivstoffutgifter ved elbilskifte!!

1 Like

Det er lov å tenke selv.
Antar en av grunnene er at bilen stod å okkuperte en ladestolpe i mange titalls timer uten å lade, da er det bra at det koster.

@Valkian jeg sparer greit med penger på elbil vs diesel. For meg koster en mil med kjøpestrøm i snitt gjennom året ca kr 2,40, men nå starter snart sesongen for solkraft, da produserer jeg drivstoff til bilene selv.
På langkjøring med hurtiglading så koster det 5-10 kroner mila, men det er sjelden.

6 Likes

snart må det vel finnes en app som erstatter alt og gjør alt :man_shrugging:
image
https://twitter.com/i/status/1750184885099114848

En app gjør det meste med bilen min. Den erstatter heldigvis også nøkkelen.
Et minimumskrav for min del er å slippe nøkkel når jeg byttet bil.
Skal også være unødvendig å låse opp og låse bilen.

1 Like

da må du fortelle meg hva du gjør om mobilen skulle få en “teknisk” svikt eller ikke skulle fungere en dag,eventuellt stjålet/mistet…

2 Likes

Hva skjer når telefonene ikke lengre har støtte før appen ettersom den ikke lengre er kompatibel? Da har du sikkert solgt bilen, så det er vel ikke ditt problem.
Selv skulle jeg aldrig kjøpe en bil som er beroende av en app.

2 Likes

Min bil låser seg opp og igjen automatisk, bare jeg har nøkkelen i lommen. I tillegg har den nødfunksjon med nøkkelen om dette skulle svikte. Kan også bruke mobilen, men har ikke brydd meg med å konfigurere den funksjonen. Er det biler som kun har låsefunksjoner med app?

1 Like

Hvis man går tom for strøm eller mister mobilen så låner man en telefon, ringer til kona og ber henne låse opp og starte bilen fra sin app og så kjører man hjem. :slight_smile:

1 Like

Ok,så man bør passe kjeften sin om man trenger hjelp fra kona en dag altså :wink: :sweat_smile:

1 Like

En genial ting med app er for øvrig at hvis man er bortreist og naboen ringer og sier at bilen trenger å flyttes fordi ett eller annet så kan man låse opp bilen og starte den slik at naboen kan flytte den.

Jeg vil tro at det gjelder mer enn bare bilopplåsing. :smiley:

2 Likes

Hadde en leiebil fra HYRE (NB ikke gjør det) som ble låst opp med app, men den stoppet å fungere. Måtte så få lastet ned ny softwareversjon (var vel egentlig en eldre versjon) men fikk beskjed om at den bare ville fungere der det var mobildekning og jeg var på vei opp på fjellet.

Er din bil avhengig av mobildekning?

2 Likes

Da har jeg et nøkkelkort, som jeg ikke har hatt bruk for i løpet av de siste fire og et halvt år.
Alternativt kunne jeg spurt om å få låne en telefon av en venn å laste ned app å logge meg på osv, eller jeg kunne gjort det mest nærliggende: ringt kona å fått henne til å låse opp bilen og starte den.
Men har en verken mobil eller nettdekning så sliter en. Derfor reiser jeg feks ikke til fjells uten kortet, som ligger i lommeboka.
Kan for bli problem om en har nøkkel med nøkkelfri start: en jeg kjenner gikk ut å starta bilen, gikk inn i hytta igjen.
Når han skulle reise lå nøkkelen igjen i hytta, fikk ikke start på bilen når han skulle kjøre i land fra ferja….

Har ikke skjedd de siste 10+ årene, tør påstå at det kommer heller ikke skje de neste 10++ årene.

Hadde også nettop leiebil fra Hyre, den appen var mildt sagt ustabil, måtte logge av og på flere ganger.
Derfor det bare er ett bilmerke jeg gidder å kjøpe og kjøre endel år videre, gjerne resten av livet, men det får vi se.

Hvis kona skal åpne den på distanse når jeg står på fjellet og bilens sim ikke har mobildekning så vil det ikke funke. Men hvis jeg selv skal åpne bilen så går det helt fint. Appen bruker blåtann når man er innenfor rekkevidde ved bilen.