Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Er glad bilen min ikke lar meg gjøre sånt, den sier fra at nøkkelen ikke er i bilen.

1 Like

Ikke egentlig en bil, men ganske smart:

3 Likes

Glem parkeringssensor…nå rister bilen av seg snøen,du vet,…så du slipper å løfte armen for å børste av bilen…:man_facepalming:#salgstriks2024

https://h5.video.weibo.com/show/1034:5002704045408266

får denne dama viljen sin(hos SV?) så vil folk kjøre Teslaene sine utfor brygga…
image

2 Likes

Kan du utdype hvorfor?

2 Likes

fjerner de strømstøtten blir det j*vla dyrt å lade el-bilen :wink:

Ved 5 kr kwt, så er det fortsatt mye billigere enn bensin?

2 Likes

ok… :sweat_smile: strømprisen er ganske “lav” nå,-men om de hadde fjernet den permanent,og det hadde blitt nye topper i energiprisene…så hadde det blitt kaotisk,-for jeg tenker vi er nok ikke helt ferdig med denne energikrisen…(imo)

Vi blir nok ikke ferdig med energikrisen før vi innser at vi bør beholde strømmen selv, i stedet for å selge til høyeste bud i Europa!

7 Likes

Skal vel opp i 10 kr kwt før det blir like dyrt med elbil som med bensin. Det er andre ting som kommer til å smerte lenge før det…

3 Likes

nå er det vel ikke alle som kjører rudt i dogde SRT da :sweat_smile:

jeg husker da vi hadde de høyeste strømprisene på rundt 5,-kwh ,da utgjorde kostnadene ganske likt med fossil bil,-og det var MED strømstøtten…

og ja,dagens el-biler er så pakket med allt muligt av diditalt opplegg som kommer til å koste (mer enn)skjorta når garantien på bilen er for lengst forbikjørt,-og for ikke å snakke om når batteriet må skiftes ut :money_with_wings:

har kjørt el-bil selv,fantastisk akslerasjon,men ikke verdt pengene hos meg…

priseksemper på ellers enkle reperasjoner på el-bil/nyere bil idag:

image

image

jo,selfølgelig er ikke dette et problem idag,-vi tar det bare på enten forsikringen/garantien :sweat_smile: :man_shrugging:

Du liker ikke EL-bil? Er det greia du konstruere virkeligheten etter? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Det regnestykket vil jeg gjerne se!

20kr/liter 0,7l på mila gir 14kr pr mil.
Highway - Cold Weather 236 Wh/km

Så 4kwh/mila. Uten strømstøtte, så må prisen være 3kr+ før bensin er billigere. I kaldt vær, på motorvei

Med en gamle strømstøtten på 80% skal prisen opp til ca 14 kr for å nå 3,5kr etter strømstøtte.

Med strømstøtten som er nå er det knapt mulig. 30kr gir pris etter støtte på 3,6.+.5 nettleie

Ved bykjøring, så bruker elbilen mye mindre og bensinbilen mye mer og på alt annet enn kald vinter, så bruker elbilen mindre totalt sett.

Så, som sagt, før prisene er høye nok til at det er dyrere å drifte elbil enn bensinbil, så smerter det andre steder mye før.

7 Likes

bra argument,men får vi normalisert bompenger for el-biler og andre fordeler,så blir et dyrt alikevel :wink: …i eksempelet under så er det litt feil å regne med lik utgift på dekk,pga elbilens vekt og annen type dekk som slites litt raskere pga dekkegenskapen skal klare den kraftige akslerasjonen.

https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

300kg mer veier en elbil enn en typisk bil i samme størrelse. Har du elbilen i chill mode, så går det fint.

Men, hvis du har bestemt deg for at det er dyrere med elbil, så…

Den kalkulatoren har regnet at det koster 25k for 9000 kwt. Må være med mye hurtiglading :crazy_face:

4 Likes

Dette blir vel ikke rett? 2,36kWh/mil.

Jeg hurtigladet uten rabatter en helg. 8,5kr/ kWh. Regnet på at det kanskje kunne lønt seg med fossilt da. De med fossilbiler i følget fikk ikke startet bilene i -26,5 grader så det var verdt pengene.

1 Like

Heh, fikk startet Toyotaen (bensin) dagen etter det hadde vært -28, men den var seeeeeig. Skulle på skitrening som varte i en time. Lot bare bilen stå å gå. Orka ikke tanken på å være stuck der med bil som ikke startet etter trening. Tror egentlig startbatteriet begynner å bli litt gammelt.

ler :grinning_face_with_smiling_eyes:

Det må finnes et bedre sted å sette de solcellepanelene…

1 Like

Tror egentlig denne skulle vært annonsert 1.April :slight_smile:

1 Like