Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Vel, det finnes da bilmerker som har integrerte solceller på taket, f.eks. Fiskars. :wink:

1 Like

Jeg kjører den nye folkevogna, Tesla Model Y.
Har kjørt den 2,5 år, 45000 km. Har feks til nå brukt ca 3000 kroner, husker ikke, på bremseservice. Strengt tatt unødvendig, men gjorde det for sikkerhetsskyld.

Forbruket i gjennomsnitt på 45000 km er 1,66 kWt per mil.
Koster strømmen i snitt kr 5 på det laveste, for en lader når prisen er på det laveste, ikke på det høyeste, da koster der rundt 9 kroner mila.

For 9 kroner mila i diesel så må forbruket ved literpris kr 20 være på 0,45 liter per mil.
For det første så er ofte prisen høyere per liter, og jeg har aldri hatt en dieselbil som har et snittforbruk gjennom hele året på 0,45 liter per mil.

Men skulle strømprisen bli kr 5 per kWt på det laveste, da blir snittet gjerne 6-7 kroner, da kollapser svært mange sin privatøkonomi, tenk det et månedsforbruk på 2000 kWt, 6 kroner per kWt: 12000 kroner per måned, jeg tror de fleste med eldre hus har høyere forbruk enn det fra oktober til mars-april.

Til slutt: Teslaen min har et energiforbruk som tilsvarer under 0,17 liter diesel per mil, på tross av at den veier nærmere to tonn. Den bruker mindre energi enn en moped som veie 50-100 kg uten fører.
Å så må en huske all energi som går med til å fremstille fossilt drivstoff, det snakkes om rundt 2 kWt per liter fossilt drivstoff.

Håper dette var oppklarende og at du nå kan sove trygt. For vi som kjører elbil er ikke bekymret for ladeprisen, vi er evt bekymret over prisen på å varme varmtvann nå ungdommene skal dusje!:wink:

12 Likes

en skal ha peiling på bil mao før man selger… :sweat_smile:her blir det nok en del oppgjør i etterkant

1 Like

Hva vil dette si i praksis? Er man pliktig som selger å gjøre noe ala en NAF undersøkelse før man selger? Kjenner jeg er litt skeptisk da jeg selv sitter med en bil som straks er veteran :slight_smile:

2 Likes

skulle du en dag selge veteranbilen din,selg den til en mekaniker som forstår bil og ikke til en 18-åring som er ute etter en “kul” bil…(solgte til en mekaniker selv og har ikke fått bilen i retur pga noe “garanti” :sweat_smile:)

ja,nå blir det storkø utenfor hos NAF fremover :man_shrugging:

1 Like

Det må da bli unntak for historiske biler og veteranbiler? På samme måte som det kommende boligenergidirektivet også gir unntak for historiske bygg?

1 Like

0-100 på et sekund. Toppfart 400 km/t. Dreiemoment 10000 NM. Rekkevidde 1000 km.
Drives med rakettmotorer. Hvor skal dette ende…?

1 Like

Høres livsfarlig ut :rofl:

Tiden da man skryter av aksellerasjonstiden på en fossil sportsbil er nok over…
På tide å fokusere på andre og mer vesentlige egenskaper på biler?

2 Likes

begrensningene ligger nå i veigrepet…begynner å bli litt vel mye krefter her nå…

håper de fremtigie tesla eierene slipper mer verkstedstull,tv2.no er preppet med misfornøyde kunder :sweat_smile:

og listen er laaang…

image

3 Likes

Her er vel greia at feks toyota har så lite feil at når de først har dustefeil, så tar de det bare på garanti eller goodwill.

Hadde en 9,5 år gammel toyota hvor det var rustet så å si gjennom et stag. Årsaken var nok kjøring på grusveier og stein som hadde truffet bilen under så det rustet mye. De byttet de på goodwill, kostet ikke en krone.

4 Likes

Tesla på klagetoppen - Toyota nederst

2 Likes

Veldig bra syn fra utsiden, både pro & contra.

Jeg jobbet tidligere i bilbransjen, og Toyota sin service-policy har imponert meg stort. Husker en bekjent hadde en Avensis, som var langt utenfor garantitiden. Men spurte Toyota om de kunne sjekke hvorfor den brukte så mye olje. Endte med at han fikk ny byttemotor, ettersom dette var en kjent mulig feil med motorblokkene på den modellen.
Det har jeg ikke opplevd hos andre merker.

8 Likes

Håper denne også kommer med plenklippermodus.

Nærmer seg 3.000 forhåndsbestillinger av flyvende bil | Finansavisen

Er kanskje en mulighet for denne i Norge om den er på 3800 kg, blir klasset som lett lastebil og kan omgå en del sikkerhetskrav knyttet til sammenstøt med fotgjengere. Den ser i alle fall ikke mindre farlig ut enn en Cyber Truck.

image

“the best is yet to come”

4 Likes

Det er imponerende!