Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Så den kan en drive med solenergi? Fantastisk!

1 Like
2 Likes

Skulle sjekke litt rundt tallene de oppgir rundt avgiftskutt og det stemmer faktisk bra, en RAV4 koster type 700k, uten avgifter og moms, så hadde den kanskje kostet 375k. :stuck_out_tongue:

Det er egentlig litt sprøtt hvor syyykt mye penger som i stedet for å gå til staten går til bilprodusenter som Tesla. Hvor mye kunne de ikke gjort med pengene i stedet for å kutte avgiftene på elbil. :stuck_out_tongue:

Brukte denne kalkulatoren for å sjekke :stuck_out_tongue:

Tror du noen hadde kjøpt Tesla om det var samme avgifter som for fosil-biler? Jeg tror ikke Tesla har så gode marginer at de kunne hentet igjen gapet slik at kundene ville kjøpe i stort omfang.

Ellers er det vel mulig å snu argumentasjonen opp ned; tenk så billig en RAV4 hadde vært om ikke staten var så baktung at de trengte alle de pengene. :man_shrugging:

Miljøet (spesielt lokal-miljøet) er vel viktigere for politikerne pr idag enn kostnaden; selv om de er i ferd med å snurpe igjen mhp bomringen og mva.

2 Likes

Tipper 3D-priting (og muligens AI) åpner en del nye muligheter for motorkontruksjon.

3 Likes

Nei, jeg tror folk hadde kjøpt bensin/dieselbiler til ca samme pris. Så i stedet for en Tesla Model Y til 500k, så hadde de kjøpt en bensindrevet SUV eller stasjonsvogn til ca 500k, hvor 150k+ hadde gått til staten.

Eller, hvis Model Y hadde fått vanlig moms f.eks., så den hadde kostet 625k, så hadde den fortsatt vært såpass mye billigere i drift at jeg tror folk hadde gått for den.

Det er jo litt ironisk at vi har vridd skattesystemet såpass at jeg antar bilbruk/kjøp går opp, ikke ned. Tenk hvis pengene hadde blitt brukt til å gjort kollektivsystemer bedre i stedet. Så kunne man kanskje droppet store utbyggingsprosjekter som E18 osv…

1 Like

Joda, men det er ikke det som gjør at elbiler er billige. Hvis formålet var å fremme folk til å kjøre mer bil, så hadde de kuttet prisen på de billigste bilene, ikke vesentlig dyrere elbiler. Så kunne folk kjøpt en Toyota Corolla stasjonsvogn til 250k i stedet for elbil til 500k.

1 Like

Altså, kollektivtransport kan funke ganske greit, spesielt i større byer. Prioritering av kollektivtransport vil gjøre livet enklere for alle i byen. Det blir rett og slett for mange biler ellers og da sitter alle bare i kø. Problemet er når man ikke tar hensyn til at vi bor i et land med vinter.

Jeg håper jo vi på et eller annet tidspunkt kommer til selvkjørende kollektivtransport, så vi kan ha flere, mindre busser. Da kan de gå mer direkte, mer på kryss og tvers og stoppe nærmere der folk trenger det.

2 Likes

Tror det er viktig å skille mellom Oslo og stort sett resten av landet når det gjelder privatbilens fremtidige betydning.

Jeg bor selv i en småby og går og sykler mye, men bruker også litt bil. Først og fremst til den ukentlige handleturen og for å dra på tur.

Den frihet og fleksibilitet som bilen gir meg, håper jeg virkelig ikke at jeg noen gang skal miste.

4 Likes

God nok kollektivtransport så jeg slapp å kjøre kidsa på alt mulig av treninger ville gitt dem masse frihet :slightly_smiling_face:

5 Likes

litt av et kaos… :sweat_smile:
image

Kaos, men ingen som ble sittende fast? Dette er jo worst-case-scenario, så tenker at da er ladenettverket godt utbygd.

2 Likes

Alvdal har bra med ladere (over 50) men det er null køsystem. 36 av de på Alvdal er også Tesla ladere og et problem med de er de korte kablene slik at når det er åpnet for andre biler så blir det fort at endel i praksis okkuperer 2 plasser.
Akkurat kaoset med at køen strakte seg ut på RV3 kunne de enkelt løst med et køsystem på baksiden av butikken der. Bure hatt et digitalt kølappsystem på slike steder egentlig.
Med mer fleksible ladekabler slik at ingen okkuperer 2 plasser og bedre løsninger for å starte lading så man slipper unødvendig tap av tid på det så hadde en del vært gjort på Alvdal.

Problemet er også at langs riksvei 3 så er egentlig Eleverum neste store ladested. Alvdal-Eleverum tar over 2 timer så mange lader godt opp på Alvdal og da tar det mye ekstra tid. Forvarming av batteri burde også vært påbudt på elbiler i Norge. Teslaer har heldigvis det men feks. VAG konsernet har vært sinker på dette området og først fått det på plass for nye biler nå. Og usikkert på om de i heletatt kommer til å inkludere det på biler produsert de foregående årene. Uten forvarming i påsken er ofte ladingen smertefult treg i starten og dette kaster også bort mye tid.

Det er selvsagt behov for flere ladere i Norge men tilrettelegging av full utnyttelse (mer fleksible ladekabler), begrenset dødtid mellom ladinger (enklere oppstart av lading og bedre køsystem) og optimalisering av lading (forvarmin av batteri) ville også hjulpet mye.

3 Likes

Var en tur i Kristiansand i påsken, opplevde null stress, men jeg kommer ikke til å kjøpe annet enn Tesla som hovedbil. Det bare funker, både bil, app, infotainment, lading, at forbruk i tillegg er lavt, samt lave vedlikeholdskostnader andre fordeler.
Når en så leser om Model 3 eiere som kjører 2-300.000 km uten store problemer så gjør der valget ennå enklere.
Jeg kommer nok aldri til å kjøpe noe dyrere enn Model Y, S og X er dyre biler med kompliserte tekniske løsninger som fort fører til flere og dyrere feil.

2 Likes

Er ikke Model Y og Model 3 så å si samme bil?

Mer en 50% av delene er vel de samme.
Enkle biler med plusser og minuser.
Bil med rammeløse ruter er ikke optimalt, heller ikke dørhåndtak, men er det problem så løser smøring det. Fordelene er mye større enn ulempene.
Og Model Y fra Shanghai er stort sett feilfrie, hvordan bilene fra Berlin er vet jeg ikke.

1 Like

Jeg venter bare på at denne skal komme, få på dobbelt batteri så man ikke trenger å bekymre seg så mye mtp Webastoen:

2 Likes