Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Tesla leverte skuffende resultater for antall leverte biler i 1Q i går. Og det virker som det er etterspørselen som er problemet, ikke produksjonskapasitet Noe denne grafen understøtter:
image

3 Likes

Kan ta meg selv som eksempel. Kjører Tesla i dag, men det er helt uaktuelt å kjøpe Tesla neste gang. Til dels fordi konkurrentene har begynt å se mer spennende ut men mest fordi Elon Musk er en løk.

15 Likes

en teori er at når dem som har kjøpt sin “fantastiske” Tesla som har en kjørekapasitet på 1 million mil,så blir det lenge mellom kjøpene,og de er vel fornøyd,-så kan en nok tenke seg at salgstallene er en effekt av konkurransebildet innen El-bil sektoren vi ser idag.

Landcruiser er legendarisk. Kjørte en gjennom australske outback i 2 måneder. Den bilen kommer seg gjennom alt. Synd de er så dyre i Norge. Faktisk vurdert en 15 år gammel en flere ganger som hyttebil :smiley:

Det er mulig at motorene til Tesla kan gå 10.000.000 kilometer, resten av bilen av bilen er ikke nødvendigvis av ypperste kvalitet, og det kan nok forklare etterspørselssvikten for bruktbilene.

NB Har aldri eid en Tesla selv, vet mange er happy. Har eid en rekke andre el-biler og kjørt 22.000 km med el-bil rundt i Europa siste 12 mnd og det funker fint.

1 Like

Tesla sin kundeservice er helt sykt motsatt av det man finner hos Toyota. At rattet skal slutte å fungere som normalt på under 5 år er vel en feil jeg aldri har hørt om før. Tror faktisk ikke jeg har hørt om den feilen på aldri så gamle biler…

4 Likes

Jeg har en 22mod nå, det må være den ultimate norgesbilen, selv om det merkes at den er “gammel”…
Servicen hos Toyota er eksepsjonell når man opplever problemer (basert på egne erfaringer), så det alene gjør at Toyota antakeligvis blir neste bil også. Bare synd de kun har to aktuelle biler: Yaris GR og Landcruiser.

Tesla ligger på klagetoppen (2023) selv med en “ung” bilpark så det er klart de har en del kvalitetsproblemer også.
image

Men dette måles i promille så det er klart de fleste er fornøyde. De er gode på mye og jeg vurderte også Tesla Modell Y da jeg kjøpte. Men på den tiden var den en del dyrerer enn Enyaq så endte opp med det. Ikke problemfritt det heller men på “bilfronten” har de praktiske løsninger i det minste. Suger på software da hvor Tesla nok er langt foran.
Men Tesla blir litt vel design orientert og glemmer litt det praktisk av og til føler jeg. Blinklysstyring på rattet så man virkelig må ha hodet med seg for å blinke riktig i rundkjøringer er vel et eksempel på et veldig dårlig valg i mine øyne.

3 Likes

Det er knapt rundkjøringer i USA som er stort sett når det er veldig upraktisk. :see_no_evil:

Her signaliserer jeg enten med hånden ut vinduet eller helgarderer med nødblink.

Kvalitetskontrastene er noe av det mest fascinerende med Tesla. Og det morsomme er at når noe virkelig er helt på jordet, så er det sannsynligvis musk sin ide. Falkevingedører, fjerne parkeringssensorer, fjerne radar, firkanta ratt og fjerne blinklysspaken.

Fy faen så dum jeg føler meg hver gang jeg manøvrerer ettåringen under falkevingen i garasjen, eller bruker 10 sekunder ekstra med barn på armen for å åpne den manuelt når jeg står ute. Når den står ute, det er tørt, og døra tilfeldigvis åpner seg helt funker den like godt som en vanlig dør, bare treigere 🫠 (får tid til å nyte oppturen med at døra gikk helt opp). Helt uslåelig på tur med stor familie*, men jeg gleder meg til å bli kvitt den.

*Utenom skitur. Føler meg jævlig dum når jeg monterer det dumme vertikale skistativet også.

Tror og håper Q6 markerer tidspunktet der Tesla matches på elbilteknologien (med unntak av app).

3 Likes

Tilbake til framtiden! Nei! Fortiden! :stuck_out_tongue:

Signalisere?

Gjør så meg, kjør BMW så sleppe du blinklys :v::joy:

3 Likes

Toyota er i vanvittig bra driv for tiden, opp 70 % siste år, ganske spektakulært for en bilfabrikant med så høy mcap. Ferrari og stellantis følger på. Tesla er ned 20. Stadig vanskeligere å forsvare den enorme forskjellen i multipler målt mot konkurrentene ( og ikke mot de amerikanske superaksjene)

3 Likes

Den grafen må justeres for både det ene og det andre. For noen år siden var bruktmarkedet dominert av model s og til en viss grad x, mens det nå domineres av volummodellene 3 og y med en langt lavere nypris. Og så har man den ekstreme situasjonen under covid, som gjelder mange merker.

1 Like

Tenkte at du hadde et veldig godt poeng her, og det er også sånn at model S koster mer men prisfallet er likevel ikke vesentlig forskjellig mellom modellene. Men den gj sn model S har kanskje begynt å bli eldre?


Edit: rettet at det var uteglemt en «S» i model S :man_shrugging:

Det er også et poeng med en så ny fabrikant. De eldste model s er ti år gamle og en model s koster nå i snitt det samme som en gjennomsnittlig brukt tesla, ser vi av oversikten din over. Men til syvende og sist står jo hovedpoenget ditt seg bra, J-kurven begynner å likne en S-kurve for etterspørselen etter tesla.

Sjekket på finn.no. Tesla Model 3 Long Range AWD koster ny ca 530k, brukt fra 2022 50k km koster fra 360k. Det var en stund bruktprisene på 1-2 år gamle elbiler omtrent var som nyprisen. Det er ikke lenger tilfellet. Nå er fallet altså på 30-35% på 2 år. Såvidt jeg kan se, så er det ca like lang rekkevidde på 2022 og 2024 modellen.

Ser at den åtte år gamle Toyotaen jeg har har falt 38% fra jeg kjøpte den to år gammel. Bare et mellomlegg på 180k for å bytte ut en 8 år gammel bensinbil med en to år gammel Model 3 med AWD. :stuck_out_tongue:

Hva er praktisk rekkevidde for en Model 3 long range på vinterføre? 441 km ser ut til å være svaret her: Her er resultatene fra rekkeviddetesten vinteren 2024

Har de siste 6 årene null turer på 441 km, så burde ikke få særlig til rekkeviddeangst :stuck_out_tongue:

Må forresten si meg veldig godt fornøyd med verditapet på Toyotaen jeg kjøpte for seks år siden. 17k/året. Hvis jeg legger på 8k i året i snitt i rentekostnader blir kapitalkostnadene på 25k/året eller litt over 2k/mnd. Svært billig bil. Ser jo at 3 års leasing f.eks. fort kommer på 200k eller 4,4k/mnd :slight_smile:

visste ikke det eksisterte punkteringsfrie dekk for bil,.har det selv på :bike:
image
https://twitter.com/i/status/1775417955196842377

da blir kun “hjemmeladerene” vinneene i denne diskusjonen :sweat_smile:

1 Like