Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Som vel omfatter “kun” ca 98 % prosent av ladingen for folk flest.

4 Likes

det blir vel “grunnlading” hjemme om natten etter å ha vært aktiv om dagen dagen før du igjen tar turen til hutigladeren neste dag igjen :man_shrugging: ut ifra hva jeg hører av ladevaner :electric_plug:

Din kamp mot el-biler er bortkastet energi.

1 Like

det begyndte så bra,-null bompenger,kjøring i kollektivfeltet,subsidier for billigere luksusbiler,strømstøtte…ja,som en ekte nostalgisk veteraneier så rister jeg litt på hodet av denne “grønne” satsingen politikere har iverksatt.

De faser ut blyfri 98,og gjør biler eldre enn før 2011 totalt ubrukelige,-pluss EU snakker om å gjøre reperasjoner/service ulovlig på biler eldre enn 15(!?) år! :triumph:

Dette er mobbing!..hadde vi brukt NRK :telephone_receiver:ringe modellen,så hadde en`stemme vært nok til å stoppe dette her…

2 Likes

Jeg har kjørt elbil i over 10 år, men for de mange som bor i leilighet i sentrale strøk med gateparkering, er ikke hjemmelading noe alternativ.

Det mest kostnadseffektive alternativet da er å bruke kommunale ladere - i Oslo koster 22 kw ladere under 1 kr pr kWh på kveldstid. Glad jeg kjøpte dobbelt-lader til min Model S i sin tid.

Slik var det vel for hestefolket den gang automobilen kom også. :grinning:
Personlig kunne jeg nå ikke tenkt meg noe annet enn elbil, uavhengig av støtteordninger. Men jeg skjønner selvsagt interessen for veteranbil. Bor jo i en amcar by…

3 Likes

Ikke sikkert fremtidens bil er bygget i Kina

https://x.com/bxieus/status/1780559919617278248?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ
:fire:

Fordi bilen tok fyr? Det brenner ca en bil om dagen i Norge.

Hittil i år har det vært 305 bilbranner, ifølge tall fra DSB.

279 av brannene har vært i bensin- eller dieselbil.

ref: 279 bilbranner hittil i år – kun 15 av de i elbil – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio

Mitt største problem med bil fra Kina er i det forholdet mellom US/EU og Kina surner fullstendig og man står igjen med en bil fra et merke som ikke lenger har forhandlere i Norge.

2 Likes

Det var nok ikke superseriøst ment, men ønske om kvalitet og en fabrikk som kan gi reservedeler med en viss grad av sikkerhet i 20 - 30 år frem i tid er mitt største ankepunkt.

Dette tror jeg ikke er vanlig bruk. For de aller aller fleste som lader hjemme er det null behov for å hurtiglade bortsett fra på langturer.
Er vel ca 80% av de med elbil som lader hjemme.

2 Likes

Dette blir tilnærmet “hjemmelading” i mine øyne, dvs man lader mens man er hjemme og gjør andre ting. Her slipper man også engangskostnaden for lader.

2 Likes

Ganske oppklart at de gode subsidiene forsvinner når de har vært så vellykede(Så mange som kjører el-bil nå). Om el-bil er den beste grønne løsningen for fremtiden vil jeg ikke være så bastant på, men det er tydelig at markedet mener som så.

Da mener jeg også at Norge har vært veldig flinke med det skifte. Jeg tror samtidig også at utfasing av fossilbiler i landet og resten av verden vil ta MYE lengre tid enn planlagt. Og når man ser på utslipp av disse bilene i dag og hvor langt den teknologien har kommet tror jeg ikke personbil bidrar noe voldsomt til utslipp i forhold til andre former for transport og industri…

Jeg kjører selv elbil og benytter meg av kollektivfeltet der det er lov (utenom rushet altså). Men man må jo være ganske tett i pappen hvis man kjøper elbil og tror at kollektivfeltet skal være et elbilgode når elbilandelen øker dramatisk. Når elbiler begynner å bli et problem for fremkommeligheten for kollektivtrafikken så må det selvfølgelig bli slutt på dette godet.

Det samme gjelder for gratis eller billigere parkering. Så fort elbil konkurrerer mer med kollektivtrafikk og i det hele tatt begynner å bli en plage for myke trafikkanter så er det på tide å kutte ut det også.

Bommer, moms og avgifter blir litt annerledes. Jeg synes at de kan fortsette å flytte momsgrensen nedover, slik at man etter hvert begynner å betale moms f eks over 300 kkr. Avgiften kan man innføre, men ikke la den gå opp til “norsk” nivå.

Til slutt, bommer… På en måte synes jeg at veiprising er mer rettferdig. Men jeg må innrømme at når det gjelder veiprising og bommer så er jeg mindre interessert av rettferdighet og mer av at det skal være billig for meg selv. Så ærlig må man vel være. :slight_smile:

4 Likes

Det går jo at bygge personbiler med ICE-motor med mye lavere førbukning per km enn det som finns på markedet idag. Og det har man kunnat gjøre lenge, og det har funnits at kjøpe, før 25 år siden. Men folk vil ikek ha det. Bilene blir ganska små og med dårlig accelerasjon. Men det går, hvis man vill.
Hybrider kan vare en løsning med elmotor og batteri eller kondensatoirer som gir lite mer trykk hvia man må ha mer accelerasjon.
Miljømessig mener jeg dette er et mye bedre alternativ til rene el-biler, men det er jeg det. Ser man på hva folk vil ha så er det store, tunge biler, gjerne med bra prestanda.

Alle jeg kjenner forsøker å fylle diesel når prisen er lavest, det har også jeg gjort.
Det samme gjelder for elbil.
Nå kjørte jeg 60 mil+ t/r Rogaland-Møre denne uken pluss rundt 30 mil lokalt på Møre. Jeg startet fulladet hjemme, ladet en gang hver vei.
Tesla sine ladere koster rett over 3 kroner per kWt, Recharge kostet kr 5,88, en lokal 22 kW lader kostet kr 2,75, men den var det begrenset tilgjengelighet på, stengt p-hus etter kontortid.
På ca 1450 km så brukte jeg totalt kr 890.
Det gir en kostnad på kr 6 per mil.
Da hadde jeg 20% igjen når jeg kom hjem, hjemme lader jeg gratis med sol.
Skulle jeg betalt hadde det kostet 70 kroner i tillegg, altså kr 0,5 ekstra per mil.

Jeg det kostet altså kr 6 per mil, ikke kr 6-7 per kWt.

Det er greit å hate elbil men veldig greit å forholde seg til virkeligheten.

En annen ting som er morsomt er å regne på utslipp på en tur Stavanger-Ålesund med følgende:

Fly via Oslo gir 160 kg CO2
Moderne dieselbil gir 153 kg CO2
Elbil på norsk strømming gir 4,5 kg (dette regnet for Model Y med snittforbruk gjennom året på 166 Wt/km pluss 10% ladetap, faktisk forbruk lå på 145-155 Wt per km).

7 Likes

Spørs hvor mange som er ærlige med seg selv når de svarer på denne…
Den store skjermen ved siden av deg som mange bilmodeller nå har, etter modell fra Tesla, ber jo om at sjåføren blir uoppmerksom i trafikken.

2 Likes

:sweat_smile:
image
https://www.youtube.com/shorts/jpGXBUiGu8A?feature=share

hvis man kjører i fart…hvor mye får man ladet på " 80 meter elektrisk vei " :joy:

Stikkordet her er kanskje " testes ut"?