Jeg har kjørt elbil i 10 år, de siste 5 årene Tesla, før det kjørte jeg koreanske biler(Kia og Hyundai)
Det som var irriterende første fem årene var ikke betalingsløsning, det var svært få ladestasjoner og ladere som var ustabile, betalingsløsning var null problem.
Men etter å ha kjørt Tesla i fem år, så gidder jeg ikke å vurdere andre biler, ikke før de kjøper tech fra Tesla, fra drivhjul til infotainment, og fjern for guds skyld all knappehelvete og lyder for hver minste ting!
Jeg kjørte Ioniq 5 leiebil denne uken, da fikk jeg igjen bekreftet hvorfor jeg ikke skal ha annet enn Tesla:
- Nøkkel i lommen, åpner dør
- Trå inn brems
- Trykke på startknapp
- Ventr til skjermen våkner
- Trykke på knapp for map eller nav
- Skrive adresse
- Trykke på skjermen når den spør om du vil navigere til denne adresse.
Når en kommer frem:
1: Trykke på start/stoppknapp
2. Gå ut og trykke på låseknapp på nøkkel.
Hvis en ikke trykker på stoppknapp og går så står bilen på «tomgang» og ulåst selv om en trykker på lås bil.
Burde ikke bilen forstå at bilen skal stanses når en går ut og trykker på lås bil?
Hvorfor gjøre det så inni helvetes klønete?
Hvorfor ikke heller bruke en gammeldags tenningslås som er intuitiv og smart ift til ovennevnte surr?
Samme greia med ID4 som jeg hadde to måneder i 2021.
På Tesla:
- Gå til bil, sette seg inn og trå på bremse, legg inn adresse på skjerm som er klar når en åpner dør, kjøre.
Kommer frem, stoppe bilen, åpne døren og bilen går i park, gå bort fra bilen og bilen låses automatisk etter 5-10 meter.
Ioniq 5 var mye bedre enn -21 Model Y mtp støy, men jeg hadde fått hjerteinfarkt om jeg skulle kjørt Ioniq 5 mer enn fire dager!
Foresten: alle disse hersens knappene, aktivering/deaktivering av cruise osv osv
Ikke pokker om jeg kjøper et annet merke enn Tesla om jeg skal ha en «smart» elbil.
En dum elbil som Seat Mii er grei, men til og med slå på og av lading via app sliter den med å få til, så en må bruke den som en gammeldags bil.