Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Lurer på når det skal bli mulig og betale med kort på alle ladestasjoner ?

Det er noe som har irritert meg siden jeg fikk el bil for 6 år siden.

Tipper min neste bil blir bensin grunnet ladeopplegget er såpass dårlig som det er. Hvorfor er stasjonene ofte gjemt bort, burde vært på samme måte som med vanlige bensinstasjoner.

Det har irritert meg grenseløst også, laste ned app, legge inn kort, bekreftelse på mail, logge inn på bank id, så kan man begynne å lade. Håpløst. Derfor klarer jeg ikke å komme meg bort fra Tesla

Hvordan betaler man når man lader med tesla? :see_no_evil:

Jeg bestilte ladebrikke for de to mest populære leverandørene da jeg kjøpte elbil. Har aldri trengt telefon eller app. Funker helt fint for meg.

Som du knyttet til bilen når du kjøpte den. :sweat_smile:

2 Likes

Jeg har kjørt elbil i 10 år, de siste 5 årene Tesla, før det kjørte jeg koreanske biler(Kia og Hyundai)

Det som var irriterende første fem årene var ikke betalingsløsning, det var svært få ladestasjoner og ladere som var ustabile, betalingsløsning var null problem.

Men etter å ha kjørt Tesla i fem år, så gidder jeg ikke å vurdere andre biler, ikke før de kjøper tech fra Tesla, fra drivhjul til infotainment, og fjern for guds skyld all knappehelvete og lyder for hver minste ting!
Jeg kjørte Ioniq 5 leiebil denne uken, da fikk jeg igjen bekreftet hvorfor jeg ikke skal ha annet enn Tesla:

  1. Nøkkel i lommen, åpner dør
  2. Trå inn brems
  3. Trykke på startknapp
  4. Ventr til skjermen våkner
  5. Trykke på knapp for map eller nav
  6. Skrive adresse
  7. Trykke på skjermen når den spør om du vil navigere til denne adresse.

Når en kommer frem:
1: Trykke på start/stoppknapp
2. Gå ut og trykke på låseknapp på nøkkel.
Hvis en ikke trykker på stoppknapp og går så står bilen på «tomgang» og ulåst selv om en trykker på lås bil.
Burde ikke bilen forstå at bilen skal stanses når en går ut og trykker på lås bil?:man_shrugging:

Hvorfor gjøre det så inni helvetes klønete?
Hvorfor ikke heller bruke en gammeldags tenningslås som er intuitiv og smart ift til ovennevnte surr?

Samme greia med ID4 som jeg hadde to måneder i 2021.

På Tesla:

  1. Gå til bil, sette seg inn og trå på bremse, legg inn adresse på skjerm som er klar når en åpner dør, kjøre.

Kommer frem, stoppe bilen, åpne døren og bilen går i park, gå bort fra bilen og bilen låses automatisk etter 5-10 meter.

Ioniq 5 var mye bedre enn -21 Model Y mtp støy, men jeg hadde fått hjerteinfarkt om jeg skulle kjørt Ioniq 5 mer enn fire dager!

Foresten: alle disse hersens knappene, aktivering/deaktivering av cruise osv osv

Ikke pokker om jeg kjøper et annet merke enn Tesla om jeg skal ha en «smart» elbil.
En dum elbil som Seat Mii er grei, men til og med slå på og av lading via app sliter den med å få til, så en må bruke den som en gammeldags bil.

4 Likes

Jeg har alltid tenkt at det var en feature at du må holde på bremsen samtidig som du trykker på startknappen. Så 6-åringen ikke bare en dag kjører avgårde med bilen. :see_no_evil:

Edit: Sånn som dette, men her med en toåring da.

https://www.google.com/amp/s/amp.miamiherald.com/news/nation-world/national/article287553355.html

1 Like

Må trå inn brems på Ioniq også, føyde det til, må vel det på absolutt alle nyere enn 2000-2010 modeller for å kunne kjøre.

Men en som aldri har eid og kjørt Tesla irriterer seg nok ikke over de andre bilene, men når en har opplevd hvor sømløst det kan være så ble ihvertfall jeg hekta.

Utseendet og interiør ellers bryr jeg meg mindre over, samme med status.
Hadde jeg feks brydd meg om status hadde Tesla vært uaktuelt, verdens mest hata bilmerke, blant de som ikke har peiling på elbil😅

1 Like

Hadde selv Tesla S en kortere periode inntil kona forlangte en mindre bil etter og skrapt opp hele sida. Kjøpte da steinalderbilen Leaf, burde selvfølgelig kjøpt Y. Men skulle det mot formodning bli el bil igjen er Tesla førstevalget. Det er vel den eneste ek bilen en slipper og stresse med noe som helst.

1 Like

På 21modell LC500 V8 trenger jeg ikke legge inn adressen dit jeg skal, jeg må dog trykke inn startknappen for å høre en herlig symfoni fra "the latest of the greatest.

2 Likes

Som igjen fører til at folk vegrer seg til og kjøpe elbil.

Skal bli artig og se om 10 år om hele el bil greia var en flopp.

2 Likes

Så hun har betalt 2500 kr for 270 kWh, 9,2 kr pr kWh. En i-pace bruker 2,38 kWh pr mil, så ca 22 kr per mil, tilsvarende f eks 1,0 l per mil og 22kr literen, og dette er en “premium” suv med svært høyt forbruk, man finner fint kurante el biler som bruker ned mot halvparten av dette. Jeg vet ikke hva en tilsvarende ice-bil ville ha brukt på mila, men en tilsvarende 4wd bruker neppe 0,5 l per mil. De ekstra kronene hun har brukt på strøm i ferien sparer hun inn igjen veldig fort, det skjønner de fleste som har litt økonomisk sans. Som forbruksstoff er artikkelen grei nok der moralen er å sjekke priser på forhånd og planlegge deretter så man unngår de verste fellene på den tyske landsbygda.

Hadde jaguar i mange år selv jeg, kjøpte den ikke først og fremst fordi den var så billig i drift…

6 Likes

Hvis en ikke sjekker priser overhode så blir det slik.
Ikke noe problem å fylle diesel eller bensin til 25-26 kroner literen heller🤷‍♂️

Kjører en langt så er det lurt å sjekke priser, hadde hun i stedet ladet på Tesla og i tillegg valgt en bil som var noe mer energieffektiv så kunne prisbilde sett helt annerledes ut.

Tesla sine ladere ligger på drøyt € 0,5 per kWt, med et forbruk på 2 kWt per mil på autobahn er en da under 12 kroner mila.

Tegner en et månedsabonnement hos Tesla til en drøy hundrelapp, så sparer en rundt 26 %, da er en nede i rundt €0,45 per kWt i de dyreste periodene, velger en å unngå å lade på de dyreste timene i døgnet sparer en ytterligere 10-15% så er en plutselig under 10 kroner mila, på langkjøring i Tyskland, i Norge er en nede i 6-7 kroner mila.

Elbil er både bra og billig, også på langkjøring, men det betyr at en må bruke hodet, det er ikke alle podkastere og influensere sin sterkeste side.

Men de færreste kjører vel kun på langkjøring? Ved hjemmelading så ligger en på 2-3 kroner mila, jeg lader det aller meste på solenergi fra april til september, langturene er forholdsvis få.
Mindre enn ti prosent lades borte fra heimen.

Selv var jeg av den oppfatningen at elbil var et blindspor. Det var før 2010.
Etter første elbil i 2014 har jeg ikke sett meg tilbake.

6 Likes

Apropos langkjøring er det deilig å cruise i ~150 hele dagen. Idag endte jeg på en snittfart over 80mil, inkl “ladepauser” aka 98 på tanken og lunsj, på 133,3kmh.
Jeg trengte dog ikke bensin, men greit å starte morgendagen med full tank…

I morgen blir det nye ~80mil langs sydkysten av Frankrike, blir det som forrige gang kommer cruise til å ligge på 170-180 mens man glir avgårde med Edith Piaf på i bakgrunnen akkompagnert av V8-brumming når man toucher pedalen.

1 Like

Ja, nesten like deilig som å ikke gjøre det. Ingen nettdiskusjon om elbiler blir komplett før onkel fra Facebook dukker opp og skal forklare oss andre hvordan dette med bensinbil fungerer.

6 Likes

“Onkel fra Facebook” er interessert i “fremtidens biler” når de overgår fortidens biler.

Og når onkel fra Facebook skal demonstrere fortidens bilers overlegenhet tyr han til fullstendig søkte eksempler, enten at all lading skjer med hurtiglader, a la pleximus, eller at man synes å mene at det er kvalitetstid med 6 timer på motorvei med Edith Piaf (er’re mulig…) på stereoen flere dager i strekk for å tilbakelegge noe tilsvarende en kjapp flytur i hastigheter 50 km/t over maks tillatt hastighet i Frankrike. Det er merkelig nok litt vanskelig å finne forbrukerstoff om langtur i bil i hastigheter på 170-180 km/t, men holder man seg til f eks 120 km/t, går dette helt fint i f eks en tesla model s eller en taycan.

9 Likes

Ingenting som slår 80 mil i Norge med snittfart på 60 over 13 timer. :dizzy_face:

1 Like

Kjører man utenfor allfarvei, kanskje det. Kjører man på motorveien time etter time er det vel ikke fullt så opplagt. En tesla s lader f eks 25 mils rekkevidde i “highway speed”, 75 mph/120 km/t, på 15 minutter. 80 mil med 133 i snitt inkl pauser og 150 km /t marsjfart tilsvarer ca 40 min pause. Får ladet mye på den tiden, og tillegg til at man får en pause fra Piaf på stereoen.

5 Likes