Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

I følge reddit må du regne litt til;

Søtt at du sammenligner en Grand Tourer med en kjip familiebil uten komfort i hastigheter som ikke er sammenlignbare. Forøvrig har de Teslaene jeg har sett holdt 120-130kmh, må passe på batteriet vettu.

Her er det ferie i god GT-stil med noen få komfortable, lange og hurtige etapper for å komme seg til regionen man vil utforske for så å slappe av noen dager før man kjører videre. Alt i eget tempo. Du får kose deg i innsjekkings-, bagasje- og leiebilskøen mens jeg forholder meg til mitt eget tidsskjema, ikke flyselskapets tidsskjema eller bilens tidsskjema.

2 Likes

Huff, ja tenke seg noe verre enn å dra på ferie sammen med familien. Det måtte være å ha piaf på anlegget mens man durer av gårde rett fram på motorveien time etter time. Jeg skrev ganske tydelig at jeg forutsatte hastigheter på 120 km/t. Fordi det er en vanlig testmodus og i nærheten av maks tillatt hastighet i de aller fleste land i Europa. Dette går helt fint i en kjip familiebil a la tesla model s plaid med 1000 hk eller en Porsche. Så det er bare på flyplassen det er kø, aldri på bilveien når man skal inn til Saint tropez med bilen sin? Drar dere virkelig på bilferie i Europa time etter time på motorveien med eller uten kvalme barn i baksetet i 2024? Javel, da er kanskje ice tingen for dere.

3 Likes

Jeg skrev ganske tydelig 150km/h, så du regner på og sammenligner

Med

Det er ikke plass til barn i baksetet, vi er ikke bundet av flytider, batterikapasitet, ladehastighet eller barns behov. Det er helt topp, faktisk vanskelig å overgå!

Ja bilferie i 120 vs 150 kmt er jo to helt forskjellige ting, kan ikke sammenliknes. Må bryte fartsgrensene i Frankrike, ellers er det ikke noe gøy. Og hvis vi tikker av på de vanlige boksene til onkel fra Facebook er det vel helt fåfengt å trekke frem energieffektivitet når vi skal vurdere hvorvidt dagens biler overgår gårsdagens så det kan vi like godt la ligge mens vi venter på at denne mentaliteten dør ut med naturens gang.

3 Likes

Du skryter altså av at du ligger 50 km/t over fartsgrensen i Frankrike, for å fremme bensinbilens fortreffelighet. Det er “exploding head”.

5 Likes

A speeding ticket of:

  • less than 20km/h above the limit is punishable a fine of 68 euros and the removal of 1 point on the driving licence.
  • between 30 and 39 km/h : fine of 135 euros and the removal of 3 points .
  • between 40 and 49 km/h : fine of 135 euros and the removal of 4 points .
  • more than 50 km/h: to 1500 euros fine and removal of driving licence de 6 points .
3 Likes

Å cruise med 170-180 på nåla i timesvis hvor risikoen ifølge @christian er €135, lett!

Glemte å poste den biten da:

For speeding at or above 30 km/h, the driver risk higher penalties such as a compulsory awareness training course, a 3 years suspension of the licence or confiscation of the vehicle

Min utheving :sunglasses:

3 Likes

Gjelder ikke i Norge, no worries. Bare en bot.

Det hender jeg bryter en fartsgrense, men jeg skryter aldri av det…

3 Likes

Deflecting much?
Ta ballen, ikke mannen.

Å beskrive kjøremønsteret mitt er ikke å skryte av det.

Flott , du får skrive et innlegg om kjøremønsteret ditt på Facebook også da, så nevøene får lyst til å bli sånn som onkel på Facebook, cruise i 180 i Frankrike, og da funker det ikke med elbil såklart.

1 Like

Men du klarer ikke å fortsette å argumentere med at elbil er fantastisk (fanatisk), passer alle - det er fremtiden ser jeg. Igjen, ballen - ikke mannen.
Forøvrig følger jeg flyten på veiene, langt fra den hurtigste - langt fra den tregeste.

Jeg er ikke noe fan av klovneemojier, så jeg kjører heller en gif:
elbilfantast

1 Like

Elbilens fordeler og ulemper er alment kjent, og ikke noe jeg gidder å diskutere med ulike utgaver av onkel på Facebook. De får bare dø ut med naturens gang. Jeg tar bare tak i motargumentene som blir presentert her, hurtiglading i Tyskland og cruising i 180 kmt time etter time. Dette er rimelig spesielle bilbehov. Hvis det er det beste dere har å hente frem, javel.

Nei, jeg ser du foretrekker “exploding head”, den er kjekk når man skal ta ballen og ikke mannen.

Bilferie i Europa, Edith Piaf og ultimovacs, jeg tror ikke vi har så mye til felles.

2 Likes

Det kommer fra en som åpner ballet med:

Når man overhodet ikke klarer å fatte & begripe at elbil ikke passer for alle så tyr en til nedsettende karakteristikker og båssetting, vel da tenker jeg mitt.

Jeg setter deg på ignorere et år fremover i tid, tvilsomt at jeg går glipp av noe.

Angående fremtidens biler mener jeg det er synd at både hybrid og hydrogen har havnet på sidelinjen all den tid man fyrer med gass og kull for å produsere nok strøm til elbiler.

Hybrid er en knallsuksess og selger i bøtter og spann, og det regnestykket med gass og kull og det som verre er er blitt gjort rede for mange ganger.

En husholdning bruker ca 2500 kwt i året på å drifte en elbil.

Dersom noen skulle være i tvil så har jeg null problem med å se dette, det er bare å sjekke f eks tesla-tråden, mange som bruker bilen i jobb i distriktene og mange andre får ikke dette til å fungere, særlig når man tar med anskaffelseskost blir det bokstavelig talt urimelig å kreve at alle skal konvertere. Og folk må få lov til å bruke opp bilen de har. Det er når noen entrer chatten for å “forklare” at det er raskt og enkelt (dog dyrt) å fylle tanken, eller “ladepause” i hermetegn som er vinklingen her, og at de helt spesielle behovene er å ligge langt over fartsgrensen i Frankrike og, bare for å gni det inn, fyller med 98 oktan, at sympatien svinner hen og sarkasmene dukker opp. Alle skjønner hvordan en bensinbil fungerer. Jeg kjørte i sin tid rundt i det som da var verdens raskeste 4 dørs sedan (“saloon car”) i følge reklamen. Det er ikke opplagt at elbilen er “fremtidens bil” men da må det gå an å argumentere litt bedre enn det gjøres her.

2 Likes

Det som koster er verditap. Drivstoff, enten det er bensin, diesel eller el er en ubetydelig del av kostnaden. I alle fall for meg. Derfor velger jeg diesel. Enkelt, ingen rekkeviddeangst og man slipper at det kommer stadig nye modeller som gjør de gamle avlegs.
Hvem vil vel ha dagens elbiler når faststoffbatteriene kommer?

5 Likes

Jepp, det er det beste argumentet, økonomisk sett.

2 Likes

Ser den, men bare hvis du kjøper en brukt dinosaurbrenner. Hvem vil kjøpe en dinosaurbrenner når faststoffbatteriene har kommet? Kun de med dårlig råd? :wink:

7 Likes

Jeg ønsker en bil som frakter meg trygt og problemfritt fra A til B under alle forhold (snø, is, kulde, avstand). En bil jeg kan ha i mange år om jeg skulle ønske det. Da blir årlig verditap mindre. (F.eks Tesla kan bli dyr etter garantiutløp). Valget falt på Landcruiser. Den går fint 4-500.000km før det kan skje noe (god tidligere erfaring). Det blir rimelig bilhold, men mindre komfort enn dagens selvkjørende elbiler, og mindre moro. Men trygt, forutsigbart og ok for lommeboka. I alle fall hvis jeg beholder den i 20 år :relaxed:

6 Likes