Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Det gjelder vel omtrent alt av biler. Toyota er vel unntaket nå som de har begynt å kjøre 10 års garanti hvis du har service hos dem. De første Teslaene levert til Norge med alu karosseri tipper jeg at er rimelig greie å kjøre rundt i. En kompis av meg kjøpte en slik 2013 ish, lite klager fra han. :stuck_out_tongue:

Jeg hadde en 21modell, lavere verditap og bedre helårs norgesbil tror jeg er vanskelig å finne. For å få den helt perfekt trengs det ekstralys, webasto, dbl batteri og et par beskyttelses plater under for store isklumper i veien!

4 Likes

Så hvorfor hadde, og ikke har? Er veldig mange som ser på disse som Guds gave, og de har vel uten tvil fortjent sitt gode rykte.

1 Like

For jeg tror ikke jeg har behov for vinterbil i år, det å ha en bil til ~700’ stående er for råflott for meg. Om jeg finner ut at jeg trenger en anstendig vinterbil står fortsatt LC øverst på listen. Da kjøper jeg en med lav km, webasto og ekstralys.

3 Likes

Vel, vi kjøpte i 2019 en 2014 eUp til 90.000, vi solgte den i 2023 for 62000 å kjøpte da en 2020 modell Seat Mii med dobbelt så stort batteri til 129.000.
Å ha et årlig verditap på 8 % er ikke så ille, det på en bil med realistisk rekkevidde på rundt 10 mil.

Fastoffbatterier kommer. Når?
Hvem bryr seg?
Hvilke problemer blir det med de batteriene. Når de en dag kommer….
Det er jo enkelt: trenger en bil så kjøper en bil som passer for en.
Trenger en ikke bil, så kjøper en ikke bil, heller ikke når faststoffbatterier kommer.

6 Likes

Kjøpte meg en 2010 w212 diesel å den skal eg ha langt inn i fremtiden. Elbiler kan suge den store svarte røyken når eg trør pedalen i bunn :blush: :grin:

Også støtter eg selvfølgelig den norske oljebransjen helhjertet :smiling_face_with_three_hearts:

Ikkje bryr bilen seg om hvor eg skal, den er glad bare den får bli med på tur, den låser når eg låser den, massiv rekkevidde, det kan være både varmt og kaldt, starter alltid. Høy musikk lav musikk, null stress. Og best av alt, den overvåker hverken meg eller andre. Det er en bil, som gjør det biler skal gjøre, uten å ta forsikringsbransjen eller politiet inn i førersetet til deg.

Å kjøre litt over grensa her og der med elbil funker greit nå, fremdeles… inntill bransjen bestemmer seg for at bilen din snitcher automatisk. En kan le av det nå, men det nærmer seg utvilsomt.

Jeg tror dette er tråden for Fremtidens Biler, ikke Demonstrativ Reaksjon :smiley:

12 Likes

Haha, ja det er no sant, men eg klarte ikkje å la være :blush:

Der har du et ekte oksymoron. Kommer ikke til å være biler i fremtiden, vettu :wink:

1 Like

Var i Stavanger her om dagen. Tok en kikk på Polestar modellene dem hadde utstilt i sentrum.

Flotte biler!

Volvo firer på sin opprinnelige ambisjon om å være helelektrisk innen 2030. Det gjør de nok lurt i. Hybridbilen er ikke bare en overgangsfase men det mest realistiske alternativet i store deler av verden, i mange år fremover.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/8q5xKQ/volvo-skroter-maal-om-kun-elbiler-innen-2030?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row12_pos1&utm_medium=dre-66d98b11b3a24eb17371c73d

1 Like

Prata med en verksmester på BMW, han holder seg langt unna hybrid, han bor tett ved landeveien, en ladbar hybrid starter på batteri, helt til en tråkker gassen litt kjapt inn å aksellererer ut på landevei/motorvei, da skremmes fossilmotoren i gang til type maks turtall, enten det er 25 pluss eller minus ute. Lite gunstig måte å kjøre en fossilbil på.

Når batteriene i tillegg degraderes så begynner fordelene med hybrid å skrumpe, sjekk denne:

1 Like

Så hvis du bor et varmt sted, så overopphetet batteriene? Ikke et problem her til lands :sweat_smile:

Det har sikkert sine negative sider, kan godt se for meg at en motor ikke har godt av å bråvåkne på den måten, men teknologien har nå likevel blitt veldig populær og jeg tror det vil selges masse mer eller mindre gode hybrider i 2030, om ikke i f eks Norge så i hvert fall andre steder, og Volvo og andre bilmerker risikerer å gå glipp av et stort marked hvis de skroter ice-motoren helt, tror nå jeg.

Uansett ikke er problem her, i Norge er der vel uansett kroken på døra for hybrid?:sweat_smile:

Mmm, kanskje ikke like bra overalt, men toyota har nå drevet med hybrider veldig lenge uten at jeg har sett særlig til negativ presse rundt dem?

Vet ikke hvordan det er i resten av verden, men i Norge kjører de 10 år s garanti hvis du har servicen på et toyota verksted.

Btw, tviler på at framtiden er hybrid, batteriteknologien blir snart billig nok til at det er billigere med elbil en fossilbil!

1 Like

Ladenettverk spiller også inn mange steder i verden.

Problemet er at det verken er fugl eller fisk. Dårlig som bensinbil, og dårlig som elbil. For noen år siden skulle jeg ha en liten pendlebil som skulle være billig i drift. Da endte jeg opp med en liten yaris diesel, brukte en god del mindre en prius.

Hybrid er en blindvei spør du meg, med mindre man snakker om små motorer som bidrar til lading, som feks range extender på bmw i3.

1 Like

Prata med en som kjørte en plugin-hybrid og hadde gått over til diesel. Kostet mye, mye mer med diesel :stuck_out_tongue:

Her snakker vi fremtiden; V8 og deilige linjer:

1 Like