Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Det er strengt tatt kun på grunn av avgiftsfordelene en elbil har ift ICE, som her - en moderat familiebil:

I Tyskland :
image
EUR40 000 tilsvarer 467 000,- NOK

3 Likes

Jeg hadde ikke kjøpt fossil superb til 300.000, heller ikke til 200.000.
Jeg hadde heller ikke kjøpt ICE om drivstoff kosta det samme som strøm.
Jeg er rett og slett ferdig med ICE, og jeg er ikke alene.
Jeg har siden 2014 aldri sett meg tilbake.

4 Likes

Problemet er at du ikke representerer alle. Det at det passer utmerket for deg betyr ikke at det passer for alle, noe som virker å være vanskelig å forstå for endel elbilfantaster.

Til sammenligning kan man se på Tyskland hvor det ikke er like kraftig forfordeling for elbiler, noe elbilstøtte er det, men kun 12,5%(?) mva på ICE:
"In Germany, the sales share for electric cars fell from 30% in 2022 to 25% in 2023. This had an impact on the overall electric car sales share in the region. "

3 Likes

Den rivende utviklingen av nye typer batterier gir snart enorm rekkevidde, mye kortere ladetid og lavere priser. Ingen tvil om at fremtiden da blir elektrisk. Bedre utbygd ladenettverk vil også fremskynde overgangen.
Men selvsagt vil det i all fremtid være et marked for fossile biler. Da først og fremst som hobby ala veteran og amcar.

3 Likes

Jeg er litt spent på hvor elektrisk fremtiden blir om det blir en konflikt mellom Kina / Vesten, feks om Taiwan, plutselig er det millioner av biler som slutter å fungere over natten. Tidenes pressmiddel fra Kina, gjør som vi sier eller så slutter alle de kinesiske bilene å fungere.

Gassen fra Russland til Europa når ikke det pressmiddelet til ankelene en gang.

Elon har forsåvidt vist seg å ikke være helt stabil han heller, just sayin’…

2 Likes

Det du er inne på her gjelder jo alle mulige varer der Kina i alt for stor grad får dominere. Vesten bør selvfølgelig bli mer selvforsynt på alle plan.
Personlig ville jeg i dag ikke kjøpt Kinesisk bil.

1 Like

Det burde gå relativt greit å hacke disse bilene så man får dem på veien igjen. Samtidig, tenker det er et godt poeng å ikke kjøpe viktige gjenstander fra diktaturer som man kan ende opp i krig med eller hvor diktaturet er i krig med et land man ønsker å støtte.

I vår enfoldighet, så har vi hjulpet Kina med å bygge opp sin industrielle kapasitet på bekostning av vår egen. I en krig, så vil den industrielle kapasiteten bli brukt til å lage krigsmateriell.

En ting som er “heldig” i den sammenheng er at Kina ikke er uavhengige når det kommer til energi og råvarer. De importerer svært mye av dette. På den andre siden, de foredler en hel rekke med kritiske metaller osv.

USA er i den spesielle situasjonen at de i utgangspunktet kan være uavhengige av resten av verden, de har alle ressursene, men av diverse grunner, så er gruver blitt lagt ned og foredling gjort i Kina.

2 Likes
1 Like

Er ikke vanskelig å se for seg at Kinesiske biler kan fungere som mobile wifi-sniffere, analyse, dataloggings verktøy for den Kinesiske stat.

Er bare å se på hvor mye skade du kan gjøre med en USB kabel med en microchip i.

4 Likes

Men det kan selvsagt også kun være et påskudd for å beskytte egen industri mot Kinesisk konkurranse.

2 Likes

Selvfølgelig. Jeg har ingen ide om dette er noen som skjer. Men basert på hva som er mulig, så trenger man ikke store fantasien for å se potensialet.

Legg til at alle biler også har kamera. Da har du i prinsippet tusenvis av mobile kameraer med mulighet for å “sniffe” på alt av trådløse signaler :man_shrugging:

Søk på YouTube og se på noen av presentasjonene som blir gjort på hackerkonferanser, der dem diskuterer svakhetene og hva som er mulig med dagens teknologi i bilene. Ganske interessant.

2 Likes

Vi er jo allerede overvåket på alle bauger og kanter. Når du handler på nettet, bruker mobilen, går i gate under diverse kameraer osv.
Skal ikke alle nye biler nå ha en boks tilsvarende det man har i fly for å se hendelsesforløp etter eventuell ulykke? Hva kan ikke den i tillegg brukes til…?
Spørsmålet blir hvor mye farligere det er for hvermannsen å bli overvåket av Kina i forhold til f.eks. Google…

Burde være fullt mulig å få til en killswitch på alt av trådløs kommunikasjon i nye biler, ala flymodus på telefoner. Høres ut som noe EU kan finne på å kreve.

1 Like

Nei da, elbil passer ikke for de som konstant kjører i -20 til -40 grader med henger på 3,5 tonn, og som daglig kjører over 1000 km i disse forholdene, men for de fleste andre funker elbil strålende.
Også om en legger 25% moms på prisen.
Dette virker vanskelig å forstå for en del dieselfantaster. Men dieselfantastene kjøper ikke nye biler, de holder seg til brukte og til dels utrangerte doninger.

1 Like

Du får bruke to minutter på å se på statistikken jeg linket til fra Tyskland hvor elbiler ikke forfordeles veldig kraftig, som i Norge. I Norge er det knapt mulig å kjøpe en ny diesel- eller bensinbil som er egnet til en familie. Hvis man skulle gjøre det koster den ca dobbelt så mye som en elbil i tilsvarende størrelse grunnet perverse avgifter.

3 Likes

Hvor stor andel av Norges billister tror du har et kjøremønster der det ikke passer med elbil?

Jeg tror elbiler dekker de aller flestes behov i Norge. Finnes sikkert noen unntak men de utgjør nok ikke noen stor andel av billistene.
Det er ganske uproblematisk å kjøre elbil i Norge. Spesielt de nyeste. Noe mange trekker frem er ladetid. Men i mange tilfeller vil jo faktisk en som kjører bensin eller diesel-bil benytte mer tid ved “pumpa” enn det mange elbilister gjør. De fleste klarer seg helt fint med å lade hjemme og slipper derfor å måtte kjøre innom en bensinstasjon rett som det er. Jeg har 400km til hytta, de fleste som har hytte har den nok nærmere, og med veiene som er dit så er det 5 timer i ren kjøring. Med litt kaffedrikking blir det behov for minst en stop på veien. Da kan man stoppe, sette bilen på lading, gå på do og handle mer kaffe og kanskje noe å spise på veien, og når man kommer ut igjen har man mer enn nok strøm til å komme seg neste strekke. Sik fungerer det faktisk for de fleste.
Så er det tilfeller hvor man skulle ønske at bilen ladet raskere men det er høyst sjeldent, speiselt med de nye elbilene. Min lader litt for tregt på vinteren men det er heldigvis fikset på nyere elbiler.

Men mens vi i Norge har godt utbygd ladenettverk og lave hastigheter slik at en elbil kan kjøre noen timer uten å måtte lade så er jo situasjonen litt annet i Tyskland. Når man fiser rundt på autobahn i 150-200 så er det klart at rekkevidden og ikke minst tiden mellom hver lading blir langt lavere. Da må man også ha veldig godt utbygd ladenettverk for at det skal kunne fungere godt. Skjønner at elbilen ikke nødvendigvis passer like stor andel av billistene der.
Men rekkevidden og ladehastigheten øker stadig. Ladenettverk bygges stadig ut. Så punktet der elbil er praktisk for flere også i Tyskland nærmer seg nok.

Er jo litt viktig når man skal dømme om elbiler er noe for fremtiden, at man dømmer de ut ifra at det fortsatt er en stor utvikling på teknologien.

6 Likes

Denne bør leses!

6 Likes