Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

• I 2015 sa han at Tesla-biler ville ha full autonomi innen tre år.
  • I 2016 sa han at en Tesla-bil ville være i stand til å kjøre gjennom USA uten menneskelig innblanding før utgangen av 2017.
  • I 2019 sa han at Tesla ville ha en million robottaxier på veien i 2020.

Tesla-sjef Elon Musk vise frem selskapets selvkjørende drosje, som skal settes i produksjon i 2026.

Med tanke på Musk sin evne til å korrekt spå når Tesla faktisk kommer med selvkjørende biler…

3 Likes

Den dagen majoriteten av bilene er selvkjørende så blir det garantert færre alvorlige ulykker i trafikken.
Bilen slik vi kjenner den tror jeg aldri hadde blitt tillatt i 2024.

1 Like

Helt enig

Helt uenig, de har kommet med myyyye regulering rundt bil de siste årene. :stuck_out_tongue:

Det var vel fortsatt bare kameraer på bilen, så dette er fortsatt ren svindel (les disclaimeren som ble vist før showet i går).

Waymo er for øvrig visstnok dyrere enn Uber.

2 Likes

Lurer likevel på hvordan straffeansvar fordeles når det skjer en ulykke?

Kina setter fyr på all tvil :see_no_evil:

“Superrask lading kan derimot skade levetiden til batteriet samt øke risikoen for brann grunnet overoppheting…”

1 Like

Det er mye som kan kalles fiasko i Tyskland nå.
Når det gjelder målsettingen for overgang til elbil, kommer man ikke utenom å stimulere med gunstige betingelser, helt frem til elbilene blir prismessig konkurransedyktige mot fossilbiler.
Problemet som man viser til i artikkelen, er at land som Tyskland ikke har like god råd til slik støtte som Norge. Egentlig ganske utrolig at man skulle få erfare gunstige bilpriser i Norge…

3 Likes

Vi får håpe at Musken er like elendig på påvirkning av presidentvalg :wink:

4 Likes

image

Risikerer vi at mange biler plutselig blir uomsettelige her til lands?

Personlig velger jeg bort Kinesiske biler av slike og lignende politiske grunner.
Men jeg velger samtidig bort også Tesla!
Neste elbil blir enten fra Europa eller Sør-Korea.

7 Likes

Det blir stadig flere som ikke ønsker å kjøpe bil fra Musk…

3 Likes

Jeg vibber at store deler av europeisk bilindustri kommer at legges ned. EU-ledelsen vill ikke ha den, utan vil at vi skall importere biler fra Kina.

1 Like

Det er en hel haug med regulering, strømpriser og liten vilje bak europeiske bilprodusenter til å satse som nå begynner å bite.

Rimer jo ikke når flertallet i EU vil innfører straffetoll på Kinesiske biler.

2 Likes

Det hjelper ikke å selge biler utenfor EU

Regner med du sikter til at noen bilprodusenter stemte mot tollen? Vel, det er riktig at de mener det vil medføre større skade å bli utestengt fra Kina, enn fordelen med å straffe Kinesiske biler i Europa.
Poenget mitt var at det kan ikke stemme at EU ønsker import av Kinesiske biler på bekostning av Europeiske biler.

Det er jo ikke direkte det, men Tyskland som politikk totalt sett gjør det.

1 Like

Kan være enig i at Tyskland skyter seg selv i foten. Den latterlige energipolitikken deres undergraver hele landets industri, og ikke bare bilindustrien.

5 Likes