Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Ikke bare landets egen, men også Norges industri.

4 Likes

Alle nabolandene får høyere strømpriser, så blir faktisk store deler av Europa.

3 Likes

:sweat_smile:

Viktig for alle med Automat…

image
https://www.youtube.com/shorts/GS-Es2Tsi_E?feature=share

Thumbnailen viser vel en automobil med manuell girkasse (girspak nærmest i bild) og king-size handbrems?

2 Likes

En graf med en litt interessant vri. Norge trenger ikke lenger ta på seg rollen som foregangsland som sørger for at El-bilen klarer seg. Den klarer seg helt fint uten Norge nå. Omstillingen har gått fortere enn jeg trodde for bare ett-to år siden.
image
La de rike betale den skatten som gjør dem glade | DN

1 Like

Jeg forstår ikke de som ønsker seg mer avgifter, men Robert Næss har vel nok pæng, da betyr det ikke så mye om bilen koster 500.000 eller 700.000.

1 Like

Hadde man hatt en yngre bilpark hadde det vært bra for sikkerheten langs veiene, men nå er gjennomsnittsbilen fra ~2013 - da begynner bilene å komme seg mtp sikkerhet.

image

2 Likes

Tesla killer? Her virker det som Mercedes har fått til mye bra. Den nye folkebilen? Blir spennende; frister plutselig med ny bil bare for å støtte europeisk industri.

Denne bilen kommer vel i en prisklasse godt over den normale familiebilen?

Ble nevnt pris rundt 620, mulig billigere, da den var estimert basert på pund inkl. avgifter.

Edit: Imidlertid indikerer Autocar en pris på under 45.000 pund, tilsvarende rundt 622.000 kroner.

Det anerkjente, amerikanske bilbladet Car and driver har heller ingen konkret pris å trekke frem for sine lesere, men spekulerer i at siden CLA er ment å være en innstegsmodell, bør den koste under 60.000 dollar som for tiden tilsvarer rundt 640.000 kroner.

Disse prisspekulasjonene tar høyde for avgifter vi ikke nødvendigvis har i Norge. Det er derfor tenkelig at CLA vil kunne bli enda mer gunstig her til lands.

Prisen som nevnes er antagelig for 2-hjuls drift versjonen. Skal du ha AWD + en del ekstrautstyr tipper jeg prisen nærmer seg 800 000 kr. Typisk ved Tyske biler er at du må betale mellom 100 000 og 200 000 bare for det ekstrautstyret som de fleste synes er nødvendig på en slik bil.
Men uansett så skjer det mye spennende for flere merker nå for kommende modeller. Tesla får sterkere konkurranse!

1 Like

Usel fører miljø som på nesten alle nye biler. Den var ikke den dårligeste jeg har sett, den har riktig insturmentering (skærm, men kan fungere helt greit) rakt frem, men ett jævla tivoli som lser opp og gir refleksjoner helt fra mitten over til høyre. Ikke noen vettig reglage før musikk eller ventilasjon. En oppenbar skrivbordsprodukt av folk som selve ikke kjører bil.

Hvordan kan Musk se seg tjent med å støtte denne politikken??

https://elbil.no/trump-massakrerer-klimapolitikken-i-usa-folger-elbilen-med-i-dragsuget/

"Trump truer elbilen
Hele valgkampen har Trump gått til angrep på det han har kalt «The Green New Scam», latterliggjort klimaforskning og vært prinsipiell motstander av klimamålsettinger.

Derfor var det ingen overraskelse at Bidens mål om at 50 prosent av nybilsalget innen 2030 skulle være elektrisk, var noe av det første som røk med Trump bak rattet.

Han lovet i samme slengen å fjerne skattefradraget ved kjøp av nye elbiler. Presidenten formulerte sin triumf slik i sin tale til Kongressen den 4. mars:

«Og viktigst av alt, vi fikk slutt på den forrige administrasjonens vanvittige påbud om elbiler, noe som reddet bilarbeiderne og bilselskapene våre fra økonomisk ødeleggelse». "

" Planer om store fabrikker som skulle produsert elbildeler skrinlegges. Fem milliarder dollar for utbygging av elbilladere er også blitt fryst av Trump, som ironisk nok selv angivelig går til innkjøp av en splitter ny Tesla.

Alt dette sammen med skrotingen av Bidens elbilmål og Trumps løfter om å fjerne skattefordelen ved elbilkjøp, kan være starten på slutten av amerikansk elbilpolitikk, om ikke en ny regjering i fremtiden setter landets klimapolitikk på et annet spor."

Musk mener visstnok at redusert elbil-støtte gjør større skade på konkurrentene hans enn på Tesla. Men at det er elbilstøtte som har gjort stålbeltet til rustbelte er jo bare en helt utrolig påstand. USA har hatt tilnærmet null innovasjon i bilbransjen siden 1973. Amerikanske biler er en temmelig marignal greie utenfor USA., typ Listhaug i Cadillac SUV som en statement like mye som et rasjonelt bilvalg. Og amerikanerne selv har også i stor grad vendt amerikanske biler ryggen. “The big three” er nå på 1., 3., og 6. plass i USA, mensToyota Camry, Lexus og Honda/Acura har vært store slagere i veldig mange år. De amerikanske produsentene lever på pick-up bilene, typ Ford F-150, som er beskyttet med 25 % toll. Kina tråkker på gasspedalen i det grønne skiftet, samtidig USA nå ser ut til å bli mer bakstreversk.

5 Likes

40 mil rekkevidde med 5 min lading… Jeg har nå sjelden bruk for hurtiglading i hverdagen uansett, men sikkert kjekt i internettdiskusjoner om elbil om ikke annet.

2 Likes

Og hva, konkret, tenkte man gjøre åt dette? Batteriet sitter ju i praksis mitt i bilen og det er åtskillige timers jobb at grave seg frem til det. Jeg veit ikke ens om det er mulig å åpne på plass.

Så skall det tydligen kunne oppstå kortslutning? Spørs ju om hele batteriet må skiftes eller om det finns en “quick fix”… Høres hur som helst mye dyrt ut.