Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Litt av en clickbait-overskrift når undersøkelsen til OFV som Nettavisen bygger artikkelen på, lander på at elbil er det rimeligste alternativet. Å kjøpe ny bil er et gedigent tapsprosjekt, uansett drivlinje.

Norge har relativt billig strøm og dyr bensin, så det regnestykket blir ikke nødvendigvis så fordelaktig for elbilen i mange andre land. Men globalt er markedsandelen ganske høy likevel.
image

Renault har fått til et blinkskudd med nye Renault 5.
image

EREV biler vokser sterkt, særlig i Kina. Mens Stellantis fortsetter “brand destruction”, en siste holdeplass med noen produksjonsplattformer for bilmerker som skal dø: Opel, Alfa Romeo. Lancia, Citroen, Chrysler, Fiat +++

3 Likes

Kart det blir dyrt når man skriver ned heeele verdien over 4 år :see_no_evil:

2 Likes

klart dette er en parodi? :sweat_smile:

image

Kanskje hvis det er i 80-sona :crazy_face:

Nedskrivingseksempelet er for bilen til 750k som blir skrevet ned over litt mer enn 10 år.

Den største forskjellen er nok at elbiler er veldig billige sammenlignet med bensinbiler i Norge.

Jeg vurderte å enten kjøpe en 7 år gammel liten bensinbil eller en 2 år gammel stor elbil med 4x4 og prisen var da henholdsvis 160k og 320k. Den gamle lille bensinbilen framstår som ekstremt dyr. Det er en stund siden jeg sist kjøpte en 7 år gammel bil, men da kostet den 75k, så prisen har mer enn doblet seg siden da.

Nettavisens lesere er vel vant til slike “vinklinger”? Her må man allokere faste utgifter til tiden da bilen brukes, antar jeg.

1 Like

ja, flere ting som drar i samme retning, som fører til at avveiningen blir vanskeligere i mange land. Tror f.eks. PHEV-biler har mange år foran seg i store deler av verden, alternativt erstattet av EREV som begynner å bli veldig populært i land med litt mindre kompromissløs avgiftsvridning enn det vi har.

1 Like

Bildet med 136000 i året er “bil til 550000”. Tok en spansk en og tok 550000/136000 ~4

Om man får kampanjerente (kjøpte selv en med 2%), så kommer man straks bedre ut av det.

Tesla y som jeg bytter inn etter 2 år (veldig dumt økonomisk) har kostet meg:
(508000 kost - 340000 innbytte + 30 000 forsikring + 30 000 renter (~5%))/4200 mil = 54kr/mil

Så nesten halvparten av eksempelet.

1 Like

Denne passet inni her,. :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Gleder meg til folk skjønner at det samme gjelder stort sett alle nye biler også - at folk begynner å tenke på hvem de kjøper nybil fra.

6 Likes

Men frem til den evt stoppes fra Kina, tenk deg hvor mye morro du kan ha i denne:

Ett beist av en maskin

4 Likes

I likhet med at stereoanlegget ikke skal ha samme produsent som foodprosessoren skal ikke bilen ha samme produsent som støvsugeren :wink:

1 Like

0-200 km/t på 5,86sek
Hvor lenge finner Elon seg i å være en taper? :joy:

1 Like

hva med en bil som kan brukes som en støvsuger? :joy:

https://mcmurtry.com/speirling-pure/

4 Likes

VELDIG GJERNE!
Husker jeg så denne for en stund siden: https://www.youtube.com/watch?v=HPZxcfglU2Q

1 Like

Dersom du tenker at bilen skal brukes i Norge, og da heller ikke på bane, hvordan tenker du da at man skal utnytte bilens egenskaper og ytelser uten å miste verken livet eller lappen?

Kan få 2 sekunder med pur glede når man skal inn på motorveien uten å miste lappen da :joy:

3 Likes

2 sekunder som forsvarer hva disse egenskapene koster i merpris for bilen? Det er noen dyre sekunder…

Nå tar du prisen for trådens kjedeligste person altså. :wink:
Er en rå bil men man må selvsagt legge igjen fornuften hjemme hvis man skal kjøpe noe slikt.

5 Likes