Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Tesla har vel basically ingen “barnesykdommer” igjen. Vil tro det gjelder mange andre merker og 2025-modellene deres. Det er dog som å bytte fra Apple til Android eller motsatt, man blir litt forbanna i overgangen. Det er ikke likt :stuck_out_tongue:

2 Likes

Grattis med ny bil :partying_face: Regner med at det ble Tesla Y.
Flere venner har den og sier de er fornøyde.
Hold oss oppdatert med +/- :+1::partying_face:

Jeg testet den nye Y’en for en ukes tid siden, det er kanskje ikke barnesykdommer men vindstøy, trekk og må “gjetes” på veien. Dårlig byggekvalitet er kanskje ikke en barnesykdom, men et tegn på at kostnader skal kuttes overalt.

Auda, så ikke editen til @Christian - håper det ikke er den nye Y’en du har kjøpt. Grattis!

3 Likes

Har ikke lagt spes merke til vindstøy selv, så det er nok rimelig subjektivt. Hva mener du med “må gjetes”? For meg framstår den som veldig lettkjørt.

… kjøpte en 2 mnd gammel forrige modell Y med grei rabatt (90k).

Btw, jeg ser for meg at Toyota fint kan lage en bedre bilopplevelse enn det Tesla gir. En mellomting mellom dit Tesla har gått og der Toyota er tenker jeg er optimalt.

2 Likes

Det gjelder nok de aller fleste av oss som har noen års erfaring med elbiler!

Med gjetes mener jeg at den ikke kjører rett frem, man må konstant korrigere med rattet selv om man bare kjører rett frem.
Kanskje det var en mandagsbil jeg kjørte, men dog…

1 Like

Det høres ut som en mandagsbil ja. Har overhodet ikke lagt merke til det i den jeg kjøpte. Har dog kjørt mest i by eller på motorvei, ikke så mye landevei.

Når det kommer til adaptive cruisekontroll, så har du to varianter, en som styrer fart og en som styrer fart og ratt. Samboeren kjører med den sistnevnte og etter bare noen timer med den på, så har hun opplevd at den blir forvirret flere ganger. :see_no_evil:

Også synes jeg det er fascinerende at den adaptive cruisekontrollen automatisk er satt opp til å kjøre opp i ræva på bilen foran. Det kan justeres da, men ikke på en måte som du finner ut av uten å få høre det av en kompis :crazy_face:

2 Likes

Jeg mistenker at avstandsreguleringen er kamerabasert. Det virket i alle fall helt inkonsekvent på Teslaen jeg hadde. Dealbreaker for min del.

1 Like

Har den selv på 7 som er max, og selv det blir i nærmeste laget :see_no_evil:

2 Likes

Jeg kjører Teslaen i chill mode og rolig nesten hele tiden, derfor holder også de to settene med hjul lenger enn jeg har bilene normalt, kanskje 80.000+ km.
Det er ikke akselerasjonen som er hovedgrunnen til at jeg kjører elbil.:slightly_smiling_face:

2 Likes

Tesla har vært de bilene som jeg har vært mest fornøyd med og som har fungert uten problem, hver dag.
Men i bobilen var startbatteriet plutselig tomt for strøm, mildt sagt irriterende på ett år gammel bil.
Det har jeg også opplevd på en ny -17 Ioniq, men den ble levert med defekt startbatteri, når det ble bytta var det ikke noe problem lenger.

1 Like

Tesla har fantastisk teknologi, bilene deres er fortsatt søppel. Og nå er de dyrt søppel i tillegg.

Fikk enda en god bekreftelse på dette når jeg fikk ny kollega som tidligere hadde jobbet som mekaniker på Tesla verksted…

3 Likes

Uten å vite hvor mye dette stemmer:

https://www.youtube.com/shorts/xT8BcCf4Nfw

Kan du utdype slik at alle vi som har kjøpt Tesla og er fornøyd kan få opp øynene for at vi faktisk har kjøpt søppel og ikke en velfungerende og sømløst fungerende bil?

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4oygoE/tesla-paa-klagetoppen-blant-de-store-bilmerkene?srsltid=AfmBOoroTI7HVBHVLIePByOv24LgK-TRo7OKvIk99aFf6rWrSzd70c5F

https://elbil.no/test-av-tesla-model-3-aldri-opplevd-maken/

5 Likes

Tesla ble stor i Norge fordi vi elsker alt som er gratis.
Gratis bom, gratis parkering, gratis lading og gratis irritasjon når autopiloten bestemmer seg for å ta avkjørselen til Gjøvik.

3 Likes

Hva slags personlighet signaliserer du når du kjører Tesla? Du er i hvert fall ikke individualist…

2 Likes

“Jeg er ikke flokkdyr – bare OTA-oppdatert til å tenke likt”

https://www.jdpower.com/business/press-releases/2025-us-vehicle-dependability-study-vds

Tesla rett under midt på treet. VW som med id.7 har en grei konkurrent kommer på bunn. :see_no_evil:

Interessant graf, jeg må visst ha vært heldig. Har hatt 8-9 forskjellige Mercedes siden 2011 (alt for mange bytter av ulike «change of plans» grunner og de brukes av andre i familien), men altså null verkstedbesøk utover årlig service. 2 stk helelektrisk, 4 hybrider, 1 diesel og 2 bensin om jeg husker riktig.

Og for de som er skeptiske til hybrider, så skjønner jeg ikke greia. En stor bil med plugin og diesel som skal kjøre langt er jo perfekt om du skal kjøre langt. Alt for små bensinmotorer og hybrider med små tanker er derimot ikke så bra selv om det også fungerer teknisk bra så blir det høyt bensinforbruk og mange stopp for å fylle bensin ettersom bensintanken gjerne blir liten pga batteriet krever plass.

3 Likes