Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Gratis bom og parkering har jeg, arbeidsgiver betaler siden mesteparten av bom- og parkeringsutgifter er jobbrelatert, ikke bor jeg eller kjører på østlandet, og lading er uansett så billig i Norge, ellers så er det greit å få brukt mest mulig av produksjonen til solcellene på takene mine.

Men nå synes jeg ikke dette var noen forklaring på hvorfor Tesla er søppel, du klarer vel bedre enn dette?
Med egne ord da og ikke en AI tekst eller et oppgulp av linker.

Penisen min funker utmerket, jeg trenger ingen forlenger, og bilen er for meg et verktøy, jeg liker verktøy som duger, er lettbetjent og er driftssikre.

1 Like

Nå var det ikke jeg som sa at Tesla var søppel, men jeg tok meg friheten til å poste linker til en liten brøkdel av artiklene jeg har lest opp igjennom årene. (så ja jeg heller nok i den retningen)
Grunnen til at jeg ikke liker Tesla er at det føles som om å sette seg inn i en første generasjons iPad på hjul. Alt ser greit ut til du tar på det - byggekvaliteten er svak. Null “følelse” og fullt fravær av ingeniørkunst som man får i en rekke andre biler. Alt handler om den store skjermen, og en evig tro på at neste oppdateringen skal fikse alt.

Du elsker Tesla har frynsegoder fra arbeidsgiver og en velfungerende penis - det er jo helt nydelig og sikkert nok for deg. Telle kilowatt og spare ører er gøy det. Men “verktøy som duger, er lettbetjent og er driftssikre” blir litt vel misledende - eller tar motorpressen i hele verden feil bare? Har de ikke oppdatert?

4 Likes

Beklager, blingsa på hvem jeg svarte.
Byggekvalitet er helt ok for meg, jeg trenger ikke et interiør med en million knapper, jeg digga interiøret som Tesla viste på Model 3 i 2016, jeg hadde til da ikke likt Tesla.
I -19 kjøpte jeg Model 3, og interiøret jeg digga når jeg så det på video tre år tidligere funka jo faktisk minst like bra som jeg hadde håpet.

Du skriver fullt fravær av ingeniørkunst, hvem har virkelig tatt bilproduksjon et steg videre, f.eks. med giga casting, med energieffektivisering osv osv?
Du burde se en video med f.eks. Munro.

Jeg kaller det ikke frynsegoder at arbeidsgiver dekker bompenger og parkering når jeg holder bil for min arbeidsgiver, dekker alle kostnader mot å få dekket mine utgifter til parkering og bompenger ute på oppdrag. Du bør lese deg opp på hva frynsegoder innebærer.

Hvor mange Tesla har du hatt og hvilke problemer har du hatt?
Jeg har som sagt hatt nøyaktig null driftsproblemer med Tesla, hadde kosmetiske feil på -19 Model 3 fra Freemont, men null av dette på -21 fra Shanghai og -25 fra Berlin.
Og bilene bare fungerer.
Hva andre skriver og mener betyr ikke så mye for mitt bilhold, da enhver liten ting vedr Tesla blir hauset opp og ut av proposjoner, gjerne av elbilhatere generelt, for ikke å snakke om de som har hørt om en som kjenner en nabo som hadde en Tesla som var bare rævva.
Det jeg sliter med er alle de som bruker dag ut og dag inn på å krige ved tastaturet på å forsøke å sable ned alt som har med elbiler og Tesla i særdeleshet.
Jeg ønsker fossilbiler dit pepperen gror, men jeg gidder da ikke å bruke dagene på det.

Tesla lager i 2025 noen strålende bra biler med en byggekvalitet som overgår det meste fra hva en kan forvente av en 15-20 år gammel bilprodusent, se på alt surret f.eks. både VW og Toyota har hatt ved overgang til elbiler.
Hjelper ikke hvor bra bilene ellers er når teknologi ikke funker, men til og med hjuloppheng har også VW slitt med.

Det er solgt ca 175.000 nye Tesla i Norge, hvis du hører med et utvalg av det 137.500 som blant eiere av Model 3/Y om hvordan de opplever bilene sine, jeg tror du finner et flertall som er fornøyd.
For meg er det uaktuelt å kjøpe en ny bil som må innom på verksted for å gå stempel i servicehefte for å beholde garanti, ref historien til hen som var uheldig med Huyndai som manglet et stempel i boka og mistet garantien.

1 Like

Tenk hvor kjedelig samfunnet hadde blitt om alle kjørte samme bil, hadde like hus, like klær, samme hårfrisyre osv osv?
Synes du det hadde vært greit om Europeisk bilproduksjon forsvant og ble erstattet av Tesla?

1 Like

Hvor har jeg skrevet at jeg ønsker at alle har like hus, like biler, like klær osv?
Nå produserer faktisk Tesla mesteparten av bilene de selger i Europa….

Men nå kjører de fleste biler som ser omtrent like ut, husene som bygges ser i det store og hele rimelig like ut.
Jeg driter i hvilket bilmerke du eller naboen kjører, men jeg setter pris på de som kjører elbil, uten støyende motor, bytter eksosanlegg som støyer herfra til helvete osv.
Med elbiler slipper vi alt dette.

1 Like

Jeg er på min 3dje Tesla nå, og har en ny til levering om to uker.

Enten har jeg vært ekstremt heldig med mine biler siden jeg har kun hatt to feil tilsammen.

Demper til bagasjeromsluke ble kaputt på en Model 3P - Her kom Tesla hjem til meg å byttet den dagen etter jeg rapporterte det i appen. Gratis selfølgelig.

Sensor til trunk sluttet å virke så trunk rapporterte “åpen” hele tiden Model YP - La inn error i appen, fikk time morgenen etter. Også gratis.

Jeg har både venner og slekt som har har hatt mange Teslaer, og sett vekk fra de første Model S som kom ut så har jeg omtrent ikke hørt noen av de ha noe problemer med sine utenom slike småting som jeg selv har hatt. Jeg har heller aldri hørt om noe krangling fra Tesla på å ikke dekke slikt på garantien.

Jeg og har selv testet nesten det meste av andre elbil merker utenom Polestar, og inntrykket jeg sitter igjen med kan oppsummeres med et par ord. Steinalder og plingplong. Jeg nekter å tro at de som har eid en Model 3 eller Y over tid faktisk kan med hånden på hjertet si at der finnes noe som helst bedre alternativ i de klassene pr idag.

Der fines mange gode elbiler fra andre leverandører, men en ny Model 3/Y idag er milesvis bedre enn hva konkurrentene kan tilby.

Bare at folk godtar å betale opp til 10 000kr for en såkalt “service” som de fleste andre merker har er ganske utrolig.

Man skal ha et bra stort Musk hat om man frivillig velger vekk Tesla mot noe annet.

3 Likes

At en model 3/y i dag er “milesvis bedre” enn andre bilmerker er selvsagt noe stort sprøyt!
Men at Tesla har vært en pioner i elbilmarkedet er like fullt et faktum. De har tvunget konservative europeiske bilprodusenter til å få fart i egen produktutvikling. I dag har til og med Volkswagen fått bedre programvare…
I dag kommer det an på hvilke egenskaper man personlig legger mest vekt på når man velger bilmerke. Selv liker jeg f.eks. ikke det nakne og sterile miljøet i kupeen i en Tesla.
Har for øvrig meninger knyttet til Kinesisk bil og også til Tesla som bidrar til at disse bilene velges bort. Slike meninger endres ikke for min del som følge av lavere priser…

2 Likes

Design innvendig og utvendig er et godt argument for bilvalg man tar, men jeg selv liker begge deler hos Tesla. Og skulle jeg valgt kun etter det kriteriet så hadde det nok blitt en Audi GT, men prisen der er jo ille.

At 3 og Y er milevis bedre totalt sett enn tilsvarende konkurrenter er no jeg utfordrer deg til å motbevise punktvis hva de ikke er bedre på.

Det er to ting jeg kunne ønske selv de var bedre på, og det er:
Auto visker - dette er shait og de burde endre tilbake til sensor vs kamera. Her er det forøvrig blandet drops med konkurrentene og hvor bra det fungerer.

ACC - Irriterende mye fantom bremsing osv, men her ligger mye av feilen hos EU som blokker hva som er lov å ikke å bruke. Dett gjelder hos konkurrenter og, og det er tidvis ganske dårlig der og på nye biler.

Hva jeg mener er bedre vs konkurrenter:
Pris
OTA som faktisk fungerer
Ingen service kostnader
App som faktisk fungerer og har langt mer funksjoner enn alle andre
Touchskjerm som fungerer som en iPad og ikke en skjerm fra 2001 med lagg osv
Konstant oppgraderinger/forbedringer/fixes gratis for alle via OTA
Ekstremt smooth service system - bestilling i app, valg av time som passer deg osv
Ladenettverk - seff åpnet for andre og nå.
Funksjoner i userinterface - her er det vel mer som lysår unna og ikke milesvis.
Ytelse - medium modeller som 3LR og YLR har ytelser som man opp på “performance” versjoner av konkurrentene sine for å matche.
Konstante endringer/forbedringer underveis i produksjonen. Her venter vel samtlige andre produsenter på neste modell før ting implementeres, 4-5 år senere.
Kvalitet på standard interiør og funksjoner - her tar nesten alle andre seg godt betalt for å levere ting som er helt Basic inkludert hos Tesla, feks ryggekamera osv.

Helt sikkert masse andre punkt og jeg kan legge til, men det der er kjapt noen punkt som er dealbreaker for meg pr dags dato for å kjøpe et annet merke.

3 Likes

Årlige kostnader til service på min Toyota er ca det samme som jeg sparer på forsikring sammenlignet med Tesla.
Største kostnad er uansett verditap.

2 Likes

Dessverre så taper du de pengene engang til pga de er dyrere enn tilsvarende Tesla.

Btw så kjørte jeg en en slik bz4x for noen uker siden og det var en ganske god bil å kjøre. En negativ ting jeg har å bemerke med den er at det var litt vel mye knappe bonanza, spes på rattet.
Eller så føltes den ut som en “kjent og kjær dyr Toyota” modell i opplevd kjørekomfort og kvalitet.
Tipper de vil selge endel av den der til de som er litt skeptisk til å gå all in på en Tesla med noe som sikkert er litt skremmende for spes eldre folk med tanke på alt styrt fra skjermen osv.

Sjekket i appen på forsikringen min nå den der vs en Y LR. Y LR var 200kr dyrere pr mnd enn en slik Toyota. Så da må service kost ligge under 2400kr pr år for forsikring skal dekke inn den kostnaden
(sikkert litt dyrere å forsikre en Y pga den har vel en 150hk+ mer)

1 Like

Alle jeg kjenner som har Tesla er fornøyde. Ingen tvil om at Tesla har vært en gamechanger for hele bilindustrien.
Tesla er både mer komfortabel og morsom å kjøre enn min Landcruiser (ikke BZ4X). Likevel setter jeg så stor pris på vissheten om at alt er solid og virker at jeg kan leve med det andre. Lykken er å slippe plunder.

2 Likes

Ahh du har Landcruiser hehe. Trodde du hadde Toyota elbil.

Du kan i det minste hive din bil ut på et jorde da om du vil, det bør vel kanskje ikke jeg gjøre med min Model Y :grin:

2 Likes

Om du vurderer en bil som en datamaskin, kan det hende du har rett. Overprøver du alle de biltester i verden som ikke er enig med deg? Og har du testet alle andre bilmerker? Igjen, det hele kommer an på hva man personlig legger mest vekt på. I min “fossiltid” elsket jeg f.eks. Italienske biler, på tross av alle småfeil og rust…
Jeg har uansett erfaring med svært mange ulike bilmerker gjennom et langt liv, som grunnlag til å bestemme hva som er best for mine preferanser.

Som nevnt så har jeg testet veldig mye av de andre elbilene på markedet, men ikke Polestar merkelig nok. Kjører veldig ofte leiebil i jobben så jeg får testet mye rart.

Usikker på hvilke biltestere du sikter til som alle mener Tesla ikke er bra, men en ting jeg har lagt merke til de såkalte biltestene, og det er at der jammen meg ikke mye fornuftig de legger frem av faktiske ting som de fleste vil anse som et problem i det daglige.

Min største skuffelse av bil jeg har testet må være Hyundai ioniq. Jeg trodde basert på tester og skriverier at det var så nært Tesla på de fleste ting man kunne komme, men der tok jeg skammelig feil.
Bilen var helt ny, 2025 modell og touchskjerm hadde seriøst en Delay på 1-2 sekund fra man trykte til noe skjedde. Det må være verdens mest irriterende ting og noe jeg aldri hadde greid å leve med i det daglige. Kan og nevne at der var ingen normal måte å stoppe ladingen på fra skjerm eller ladeluke. Man måtte bruke appen for å avbryte lading - ren flaks det gikk an å laste ned p logge inn på bil siden det var en leiebil og ikke sikkert det er noe alle tilbyr.

Sist test jeg leste var fra Motor på ny versjonen av model Y, og det ser nå ut som de var veldig fornøyd med det meste på den bilen. Bare den kommentaren her sier jo litt om hvor bra Tesla er når man ser prisen
«Motor kom nettopp fra en Audi A6 Avant til 1,2 millioner. Material­kvaliteten i denne delen av kupéen, ja i store deler av kupéen, er bedre i en Tesla Model Y.»

Men du kan no gjerne liste opp endel ting som du mener er feil med at Tesla er milesvis bedre enn andre i samme klasse da.
Ser faktisk aldri noen som sier hva som er dårlig med Tesla, eller bedre med konkurrenter. Det er som regel kun korte kommentarer som Tesla er skit, xx har minst like gode biler osv.

1 Like

En kompis av meg som jeg sjekket med før jeg kjøpte nevnte tilsvarende problemer med sin Model 3. Han var ca like mye på verkstedet som med en annen bil som man har service på pga småfeil som dette. Han hadde en av de første Model 3 som kom til Norge, så han hadde nok endel barnesykdommer som de har blitt kvitt etterpå.

De bilene Toyota har minst feil på er de med mest volum. Mao, Toyota Corolla f.eks. var kjent for… å ikke ha noen kjente feil.

Samboeren min har prøvd seg på Tesla sin cruise control beta, dvs den som styrer bilen selv og hun var svært lite imponert over den. Spesielt inn mot rundkjøringer osv oppførte den seg på en måte som hun oppfattet som utrygg.

Btw, har en nabo med en Audi elbil og tror aldri han vil kjøpe en til. De har måttet bytte et par sensorer, hele ledningsnettet til disse og diverse greier og de har brukt evigheter på det. Ikke noe som fikk meg til å ville kjøpe noe VAG-relatert.

Jeg legger mer vekt på komfort, støynivå og interiør enn deg. Apper og skjermer har mindre vekt i min vurdering, selv om det uansett er blitt mye bedre hos de fleste merker i senere år.
Siste elbil jeg solgte var en BMW i4 M50. At din Tesla er milevis bedre enn den bilen, får stå som din påstand. Jeg får vel bare innse at min egen erfaring med biler siden 1980 er uten relevans…

2 Likes

i4 M50 er en lekker bil. Men det er jo ikke helt sammenlignbart pga pris. Den er på størrelse med en Model 3, og koster langt mer.

Man kan jo lure på hvor bra en Model 3 hadde vært om Musk brukte 150K mer pr bil i utstyr osv så den kom opp på samme pris som en i4.

Og ikke minst, hva har BMW brukt alle de ekstra pengene på? Her ligger vel litt akkurat problemet jeg poengter og. De er milesvis bedre da konkurrenter kun kan konkurrere ved å hive lassevis med penger på enkelte modeller, og selv da så er de godt bakpå på de fleste områdene.

Komfort, støynivå og interiør i Model 3 og Y har tatt et ekstremt stort steg btw med de nyeste versjonene sammenlignet med de eldre. Så du burde teste en av de om du baserer deg på de tidligste versjonene som kom ut.

1 Like

Vi har en VAG også, en Seat Mii, appen er tragisk, selv om jeg kun bruker den for å regulere lading, brevdue hadde vært kjappere.
Jeg hadde ID4 imellom Model 3 og Model Y, har hatt fem VW fossilbiler før, så har en viss erfaring med merket, jeg ga også elbilen en sjans, holdt ut to måneder.

Du liker ikke det nakne og sterile miljøet, jeg oppfatter deg som en som forsøker å argumentere så godt du kan mot Tesla, og at du slett ikke liker merket, gjerne ikke Musk og helt sikkert heller ikke eierne.
Men det hjelper ikke: bilene er forbaska bra elbiler😉

#aribjo jeg har også prøvd Ioniq 5 (har hatt Classic Ioniq, som vel var den desidert beste folkeelbilen i 2017). Ioniq 5 var grusom, treg som et h……e å få fyre opp, gode seter, komfortabel osv men jeg hadde ikke holdt ut med den som privatbil, hadde leiebil fire dager, fire dager for mye😅

Du kan sjekke Munro og se hva han mener, han har plukka ned noen bilmerker for å si det mildt.
At det er gigacasting som linkes er tilfeldig, scroll ned å kos deg.

2 Likes

Jeg har vel aldri påstått at Tesla er en direkte dårlig bil? Poenget er at det etter hvert er mange andre elbiler også som er gode på ulike parametere, og at det er mange gode grunner til å velge bort Tesla.

1 Like