Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

En liten milepæl i Kina. Andelen NEV (elbil + hybrid) er nå over 50 %. Ganske heftig i et så stort marked.

6 Likes

Denne artikkelen kan anbefales om “fremtidens biler”:

Fremover så må en ha i bakhodet at det holder ikke å ha en god bil, man må stole på produsentens datahåndtering, politiske syn og datasikkerhet. At man feks får lov til å kjøre inn på militære områder med biler som har kamera overalt og posisjoneringsutstyr ned til cm er skremmende.

Man trenger ikke å eksponere seg selv med et stort kamera eller mikrofoner lenger for å samle etterretning - bare prise bilene rimelig nok sånn at politikere, forsvarsansatte og underleverandører kjøper bilene.

Edit: Slenger med et bilde for å vise hva jeg snakker om:

image

5 Likes

Skulle til å dele den artikkelen jeg også. Veldig interessant, føles litt bedre å ha en tysk bil, selv om de også helt sikkert er har ett problem og kan “hackes/overstyres” utenfra.

Jeg er spent på når Forsvaret (enkelte avdelinger) og andre deler av det “hemmelige” Norge begynner å komme med restriksjoner. Når man kobler mobilen til bilen så er plutselig mobilen også kompromittert.

Selv har jeg en Lexus som ikke på noen måte kan styres utenfra, jeg får ikke appen til å fungere en gang, men det spiller ingen rolle ettersom det ikke er noen ønskede funksjoner der.

4 Likes

Jeg sitter her og ler høyt. Det er jo rett og slett tragikomisk. :stuck_out_tongue:

Går vel ikke an å hacke de siden de selv engang får ikke til å sende firmware OTA til bilene sine :joy:

1 Like

It’s a feature!

Tja, har du hatt en nyere tysk el-/hybridbil? På de bilene jeg har kommer det oppdateringer, ikke alltid så lett å vite hva som blir oppdatert. Men det funker i hvert fall på de siste bilene jeg har hatt.

Var mest som en spøk da, men kjenner ikke til alle tyske merker og om det funker nå eller hva.
VW/Audi har vel enda ikke fått det til sist jeg hørte, kun delvis, og man må fremdeles inn på verksted skal alt oppdateres.

1 Like

For noen så er det faktisk bilens egenskaper som betyr noe, ikke hvilke app-funksjoner en har.
Sånn er det med entusiaster, V8 bensin er viktigere enn at jeg kan sette på hundemodus :man_shrugging:

2 Likes

Jeg ler av at de har laget en app, den funker ikke, men det gjør ingenting fordi den er unyttig :sunglasses:

3 Likes

For noen er bilen et redskap, det å kunne følge med på lading, sette på varme, eller tine bilen på vinteren, sjekke ladestatus osv osv er mye viktigere enn å ha støy fra en motor.
De motorene som lager fin lyd koster bare motoren mer enn en eksklusiv personbil, så det er uaktuelt😉

2 Likes

Flaks at ingen av smarttelefonene våre er laget i Kina da :wink:

4 Likes

Min er laget i sør-korea og Taiwan, det er ikke tilfeldig. Eller, India eller Vietnam ser det ut til, men altså ikke Kina.

1 Like

Her er noen problemer som må finne sin løsning!

Skjelden artikler om elbiler har SÅ mange motforestillinger.
I det ene øyeblikket er det livsfare, i det andre er samme batteriene ettertraktet og blir brukt både i andre biler og i hus og hytter.
LFP batteriene er langt tryggere og utgjør liten fare.
Jeg tror det hele bunner opp i for lite kunnskap, og at bilene inkludert batteriene holder lenger enn folk hadde trodd.
Fremdeles folk som hevder at batteriene må byttes etter fem seks år……
Eldste elbilen vi har hatt var 9 år når vi solgte den….

1 Like

Dette handler ikke om hvor lenge batteriene varer i bilene! Før eller siden vil jo alle biler måtte skrotes, og her settes det fokus på manglende lønnsomhet i gjenvinning av de batterityper som inneholder minst mengde verdifulle materialer. Dette er dermed noe som må finne sin løsning.

Poenget i artikkelen var bl.a. at det kom inn så få batterier at ene virksomheten ble nedlagt, etter hvert når bilene blir eldre og tas ut av bruk så vil det bli en stor og lønnsom industri.
Hadde vi ikke produsert mye søppel hadde vi heller ikke hatt forbrenningsanlegg som gikk på søppel.

1 Like

Det er jo noen enkle og logiske poenger i artikkelen. Skal det grønne skifte gå videre fremover, så må man finne løsninger.

" Men de billigere batteriene (LFP), er billige fordi de ikke inneholder dyre metaller. Selve jobben med å resirkulere er likevel omtrent like omfattende. Ingen ser ut til å tro på at det skal bli lønnsomt.

Og det er nettopp de billige batteriene som blir stadig mer populære. De er særlig populære i kinesiske modeller, men brukes også av andre produsenter, som Tesla og Ford. Til og med VW har begynt å bruke batteriene."

1 Like

Hva kom først, høna eller egget?
Nå er resirkulering også produsentene sitt ansvar, bla. VW har jo hatt fokus på resirkulering i flere tiår.
Det kommer, det må stilles krav, og det krever volum.
Er det enklere å resirkulere LFP batterier enn diesel.

1 Like