Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Danskene støtter Europeisk bilproduksjon!

4 Likes

Dette var jo skrale saker fra Toyota!

Hiuluxen ser enormt stor ut. Hur høy er den? Går den at få inn i vanlige parkeringsgarage?

Ræckvidden blir ju selvføgelig B da man har en frontyte som er typ 2x en vanlig personbil + bakre del som ikke er særlig aerodynamiskt læmplig heller.
Dette er et typexempel på kjøretøy som ikke er læmplig før eldrift. Hybrid, ja, men ikke ren eldrift. Før stor, før tung, før stort luftmotstand.

1 Like

Vel, man klarer jo nå å lage store trailere med eldrift som har god rekkevidde og rask lading. Problemet med denne Hilux er jo et alt for lite batteri!

2 Likes

Man må ha C-førerkort før at kjøre tunge kjøretøy og jeg vibber at Toyota’en hadde blitt så tung at det ikke hadde gått med B-kort hvis batteriet varit stort nok. En slik pick up med stor hytt skall ju kunne ta en del last på lasteplanet også.
Men det kommer jo nye førerkort relger snart, så det kanskje kommer en ny variant med større batteri seinere? Bilen er jo gigantisk så plass lær det ju finnes.

1 Like

Kanskje Toyota tenker at de bare skal ha en elektrisk så de får testet teknologien osv, også kommer det bedre batterier etterhvert som løser rekkeviddeproblemene? De har jo forsket på et faststoffbatteri ganske lenge nå.

2 Likes

Som jeg skrev over tror jeg kjøpere av Hilux er de siste til å ønske seg el. El egner seg bedre til små bybiler enn svære, offroad muskelbiler.
Ja, man får mer hk med el men de blir for tunge. Dvs kort rekkevidde og lite egnet til det bilen er tenkt brukt til. Når faststoffbatteriene kommer blir det en annen story

Som er?

Trekke tungt, tung last, utenfor allfarvei på dårlige veier/offroad. Kan være få ladestasjoner på skogsbilveier. Skogsarbeidere, bønder, ,.,.,

Tunge elbiler kan ha ok fremkommelighet i oppoverbakke. Men nedoverbakke er det ingen fordel med tung vekt. Med Land Cruiser kommer jeg alltid opp til hytta. Det er ned fra fjellet jeg må være forsiktig. Ville ikke likt å ha 500kg ekstra (elbil)

3 Likes

de gir seg ikke…

Glem alt om bensin, diesel eller strøm: BMWs nye motor kan gjøre andre biler overflødige

1 Like

Det er kanskje en grunn til at de fremste ingeniørene mener at hydrogen er bedre enn el?

Hydrogen er ganske drøyt å skulle ha rundt omkring i masse biler. Ekstremt lettantennelig. Det krever også masse energi å lage.

Med tanke på hvor gode batteriet vi har nå, så virker det ikke akkurat ut som framtiden. Jeg blir i hvert fall overrasket hvis man ikke får dobbelt så mye batteri i en bil til samme pris og vekt som i dag om ti år.

5 Likes

joda,vi skulle egentlig alldri klare å fly,-og etterpå klarte vi å få skip av stål til å flyte :wink:

Hydrogen er junk før personbiler. Ende førdelen er at man slipper tjafset med divere metalelr som Kina nesten har monopol på. Problemen med hydrogen er (bland annet)

• Extremt lav totalverkningsgrad fra el-drivhjul.
  • Risiko før brann og explosion (mye farligere enn f.eks bensin.)
  • Tar mye plass. Antingen må man kyle ned det till -250 grader, eller komprimere till typsikt 690 bar. Det tar stor plass uansett. Hydrogenførbrenning gir mye energi/kg, men ikke per liter.
  • Korrsion. Hydrogen er korrosivt, hvilket gør at man en begrenset til urval av material man kan bruke.
  • Læckage. Hydrigen læcker altid ut. Det spørs bare hvor raskt.

Finns det noen førdeler med hydrogen jfr andre energibærer som f.eks metanol?
Ja, politikst. Eksosen er nesten bare vanndamp. Det kommer en del NOx også, men det får man mer eller mindre vid all førbrenning. Dette tiltaler f.eks politikere som ikke begriper noe av punktene jeg skrev ovan.
Det er ikke gifitg, som t.ex amoniak eller metanol. Nå er jo bensin og diesel giftigt det også, minst like ille, men hydrogen er altså bedre i det avseendet.
En annen førdel er tilgang: Har man bare strøm og vann og kan man lage seg hydrogen. Processen mer at lage metanol eller amoniak som energibære er mer komplex, men man slipper de avancerte lagringsproblemen och explosionsrisikoen med hydrogen.

Tekniskt er batterier helt øverlegset før personbiler vs hydrogen.

BMW har før øvrigt hållit på med hydrogen-expriment siden 1980-talet, så det har stor erfaring.
Kommer hydrogen som fordonsbrænsle så er det politiske grunner, ikke tekniske. Men politik kan mye væl trumfe det som er tekniskt vettig.

3 Likes

Hydrgen ER el. Kun en annen form av energilagring enn batteri.

bra argument,-men kan det tenkes at disse utfordringene er utdatert nå som BMW går tilbake til hydrogensatsingen?

Problemen med hydrogen kommer seg av at H2 molekyler er så jævla små. Det kommer ikke at endres.
Det som endres deremot er politikk og marked og potentielle kunders mer eller mindre kulturelle ønskemål (hva e populært, hva gir status, subvensioner fra politikere).
En biltilverkare har mye mer en teknikk å tenke på. Og i mange fall så er dette andre mer betydende før veivalg.

2 Likes

Hydrogen er en energibærer. Forskjellen på en hydrogen og batteri er at Hydrogen elektrisk bil så kreves det hydrogen tank og brenselceller med en mengde utstyr i mellom som f.eks. filter osv.
Alt dette krever vedlikehold og er potensielt veldig dyrt den dagen garantien går ut.
Også hydrogenbiler må ha et batteri, men det trenger ikke å være så stort.
I tillegg så tar det lang tid å fylle en hydrogentank, går fort 10 minutt, for neste bil tar det lenger tid.
I tillegg er vel fyllestasjonene ca 10 ganger så dyre å sette opp ift hurtigladere.
Lader en opp en elbil i 10 minutt så gir det fort 20-25 mils ekstra rekkevidde, så tidsbesparelsen er ikke så stor med hydrogen.
I tillegg lader en opp elbilen hjemme mens en sover eller gjør andre ting, en slipper å surre med å fylle tanken.
Prismessig så er hydrogen en dyr energibærer, rundt 10 kroner mila mot rundt 2 kroner mila for elbil.

Her er en illustrasjon på «galskapen»:

Her er en som også har tro på hydrogen….

3 Likes

Illustrasjonen ovan mangler processen med antingen komprimering eller kjøling av hydrogenet. Det går år en hel del energi der. Jeg ar ikke regnet på det, men jeg antar at det går åt mindre vid komprimering enn kjøling.

1 Like

Ref tidligere diskusjon om el-pickup :

« Hele segmentet for elektriske pickup-trucker sliter. Ford vurderer å skrote sin F-150 Lightning, og GM vurderer det samme.
Høye priser, rekkeviddeproblemer og svak etterspørsel preger hele dette markedet.»

1 Like