Hva mener du?
Skal Freyr produsere kraft? Hvordan blir kostnaden noe annet? Noe jeg ikke har skjønt her?
Nei. De skal ikke produsere strøm men forbruket skal komme direkte av vind/vasskraft.
Takk! Da fikk jeg svar på spørsmålet mitt! Den biten ser jo veldig bra ut.
Nå er det rikeleg med kraftoverskudd i Nord. Linjene sørover kan ikke ts imot overskudd grunnet dårlig utbygd.
Freyr sin posisjon vil bli ledende med gode avtaler på strøm(vann ellers som ikke kan nyttes i magasinene.
Our forecast indicates global battery capacity additions of 430 gigawatt-hours (GWh) in 2020 growing to almost 4 terawatt-hours (TWh) in 2025 – based on an average cost of 156 $/kWh in 2020 declining to 80 $/kWh in 2025
With a 56% cost reduction, Tesla would be on track to achieve a battery cost of around $55/kWh before 2025. That is significantly below the benchmark number of $100/kWh at which EVs are widely thought to reach cost parity with internal combustion engine vehicles (ICEVs). However, that assumes that the company gets all five of its battery innovation ‘ducks’ in a row (see sidebar commentary on Battery Day)
We are planning to develop up to 43 GWh of battery cell production capacity by 2025 to position FREYR as one of Europe’s largest cell suppliers. Our facilities are located at Mo i Rana industrial complex in Northern Norway, where we can leverage Norway’s highly skilled workforce and abundant, low-cost renewable energy supply.
43 GWh @ 80$/kWh gir en omsetning på 3440 MUSD
43 GWh @ 55$/kWh gir en omsetning på 2365 MUSD
La oss si de klarer 3-7% marginer etter skatt, de får da et resultat på 70,95 MUSD - 240,8 MUSD. Dagens prising er 1178 MUSD, så P/E på 5 - 16. Jeg har da ikke regnet med at de trenger flere emisjoner e.l. for å komme seg dit.
Tipper at selskapet har regnet på og presentert sitt scenario også, noen som har de dataene lett tilgjengelig? Trenger de mer kapital for å komme opp på 43 GWh produksjon?
ref: Tesla's battery day and the energy transition - DNV
ref: https://www.freyrbattery.com/
Hvor mye strøm vil Freyr bruke ved full produksjon i Mo i Rana?. Strøm utgifter er vel desiderte største utgiften til Freyr så gode avtaler på strøm er veldig viktig. Etter hva jeg har hørt så er det bare piloten som er ferdig forhandlet med tanke på strømpris. Er det noen som hvet noe mer?
Freyr har selv anslått at gigafabrikken vil kreve et årlig strømforbruk på 1,2-1,3 TWh. Dette tilsvarer vel mer enn en mellomstor norsk by. Små utslag i strømprisen vil derfor gi relativt store utslag på strømutgiftene. Den siste uken har næringsminister Vestre varslet at det i løpet av våren kommer en strategi for å bygge opp norsk battericelleproduksjon. Uten at jeg kan noen av detaljene rundt denne strategien, vil jeg anta denne strategien omhandler støtteordringer, herunder også strøm.
Det er helt naturlig å forvente at det blir kostnadsoverskridelser her, så de vil nok trenge penger. De har også en voldsom satsning utover Mo industripark. Håpet er at det kommer støtte, f.eks. i forbindelse med batteristrategien til Vestre, og at offtake-avtalene (19+31 GWh) som nylig ble offentliggjort gir grunnlag for noe finansiering, f.eks. via Eksfin.
Takk for svar. Ja jeg vet att de har planer videre i Finland. USA og muligens Sverige. Men det var nå bare for å få en oversikt over hvor mye strøm de egentlig trenger her i Mo. Når det gjelder de fabrikkene i de andre landene så kan vel ikke norske myndigheter være med på støtteordninger eller?
McKinsey har laget en rapport som peker på 10 muligheter for Norge som nasjon fremover. Batteriproduksjon er en av dem: Norge i morgen | Batterier
Er det noen som husker om det har blitt nevnt noe om en potensiell listing på Oslo Børs? Jeg kan ikke huske at det har blitt snakket om, men ser jo for meg at det på sikt hadde vært bra med en dobbel listing og dermed fått inn litt investorer på hjemmebane.
Kanskje det er litt tidlig å tenke på, de er nok mer opptatt med å få igang produksjonen, og enn så lenge er det jo penger i kassen
Det har vært snakk om dobbel listing på Oslo etterhvert. Mulig det var Jensen som sa det, husker ikke helt
Dobbel listing har vært nevnt ja, finnes vel med et Goosle søk eller to. Har vanskelig for å se risiko her nå med dagens prisnivå, spørsmålet er hvor omfattende regjeringens støttepakker blir.
Selvfølgelig vil de klare å levere batterier, det er det alt annet jobber mot. Håper på dobbelnotering i fremtiden, per idag er aksjen vel omtrent halv pris av realistisk verdi, er vel ca 600musd bare i cash per idag. Tror ikke 50GWh avtalene er priset inn i det hele tatt. Amerikanske investorer har skikkelig nyhetstørke på denne i motsetning til oss her på berget som kan lese norsk. Selvfølgelig hjelper ikke inflasjonen på investeringsviljen heller. Tror denne forblir billig frem til testfabrikken starter opp etter sommeren.
Hva er poenget med dobbel listing?
Poenget med å være notert på norsk børs kan f.eks. være at aksjen kan handles på ASK. Det er også mange som ikke rører aksjer som ikke er notert i Norge.
MCAP er på 1100 MUSD, så 500 MUSD i immaterialle verdier? Jeg synes det høres mye ut. Hvor langt kommer de egentlig med 600 MUSD? Hvor mange GWh kapasitet får de bygget?
Det er to avtaler med 50GWh tilsammen som er inkludert i de imaterielle verdiene, tilsvarer vel rundt 5milliarder kroner over en håndfull år, etter hva jeg forstår er det nesten halvparten av kapasiteten til en av gigafabrikkene i det tidsrommet. Og det kommer flere avtaler etter hva jeg har lest.
Greia med batterifabrikker er at de vil alle gå for full maskin i hele verden, markedet for batterier fremover vil vokse omtrent som oljen gjorde for hundre år siden, det er nok sultne kunder til alle og ikke bare bilbransjen. Freyr med fordelene de får med nærhet til Europa, strømfordeler etc og en så langt svært kompetent ledelse er vel den sikreste investeringen jeg har sett siden Statoil gikk på børs, spesielt nå som regjeringen har lagt sin elsk på bransjen.
Spennende med denne!
Batteri ingeniører - blir nok en fremtidig nisje som flere kommer til å ville utdanne seg innen.
Hvis det er som med cybersikkerhet - så vil det kanskje bli en manko med ressurser de første 10 årene og derav også ville lønninger?