Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

FREYR Battery

Har vært med lenge og har hele tiden vært veldig bull! Da jeg leste at pilotfabrikken skulle starte produksjon i slutten av 2022 ble jeg overrasket! Mener de tidligere har uttalt at pilotfabrikken skulle starte sommeren 2022. Er det noe jeg har gått glipp av?

“FREYR is on track to start the initial sample production of lithium iron phosphate (LFP) battery cells in its CQP in the second half of 2022.”

Den bygges as we speak hvertfall - vil jo tro de har ønske om å begynne produksjonen ASAP, og Juli er jo teknisk sett begynnelsen på siste halvdel av 2022. Tror nok ikke det har skjedd store forsinkelser her såvidt jeg forstår.

Uansett så er jo de siste nyhetene veldig bra: bla. sikret mesteparten av råmateriale, og sikret salg på store deler av produksjonskapasiteten, samt. at planer om de neste fabrikkene er godt på vei.
Blir bra dette. Jeg er med long term hvertfall.

3 Likes

Dette er et long case men for de med lopper i blodet vil nok denne begynne å rulle kursmessig over sommeren så snart testfabrikken er i gang. Avtalene Freyr har sikret nylig har alle kursmessig druknet i børsuroen nå som renta våkner med inflasjonen, veldig mange amerikanske småinvestorer fra Alussa sammenslåingen som ikke helt vet hva de eier. Beste kjøpsmulighetene nå disse dager siden aksjen var i gråmarkedet.

2 Likes

Helt enig. Godt oppsummert. Jeg har vært med siden tidlig NOTC, men har lastet opp en del nylig rundt 8-9. Super bullish nyheter som alle har blitt borte i macro uro

2 Likes

I dag ser det ut til at aksjen igjen, som mange andre, speiler nasdaq indeksen minutt for minutt. Det betyr ingenting nå om et selskap har rød eller grønn bunnlinje, gode eller dårlige utsikter. Tatt i betraktning de gode nyhetene nylig kan dette være siste mulighet til å handle Freyr rundt 8 dollar. Frem til neste fryktfest…

smartepenger

Samme mønster idag, aksjen er som et speilbilde av nasdaq indeksen, alternativ virkelighet. Billig virkelighet!

Nettop. Ingen rasjonalitet i markedet.

Amerikanerne kan heller ikke lese norsk…

2 Likes

Se fra ca 5.50

3 Likes

Her er da bare å angre på at en ikke solgte all annet gevinst å pøste inn alt i Frey under 9us.
Arbeidet med ansettelser av arbeidere er i gang i MO, se de siste dagenes nyheter fra kommune, boliger, politiker ang batteriløpet og alle sammerbeid freyr har gjort for å sikre seg kunnskap og råmateriale til bandet starter å gå.
Jeg, personlig ser for meg en kurs som er hinnsidig høyrere om dette blir blink.

2 Likes

Ja. Lurer på hva som er risikoen her nå

Det er jo selvsagt at de ikke klarer å produseee kostnadseffektive batterier. Feiler dette, feiler alt.

1 Like

Forstår det, men lurer på hva risikoen er for at de ikke skal klare det

Vanskelig å si, men avtalene de allerede har landet gir jo en bitteliten trøst om at de er konkurransedyktig. Tror også miljøaspektet er en viktig del som hjelper på, men de må selvsagt være kostnadseffektiv uansett. Risikoen er nok dessverre veldig vanskelig å kvantifisere…

Hvordan er det med strømforbruk og pris? Hvordan slår det inn?

Battericelleproduksjon krever mye strøm, noe som er positivt for en fabrikk som har tilgang på noe av den billigste strømmen i Europa.

Men akkurat i år veldig dyr? Elkem har i noen tilfeller solgt strøm i stedet for å produsere. Det tjente de mer på.

Det jeg egentlig spør etter et hva slags avtaler de bruker og med hvilke priser? Er det noen som vet noe rundt det?

Tror de i usa betaler rundt 13-14 cent. Det er billigere enn det var i desember i 2021. Tipper de har mindre sinnsyk nettleie enn oss og lavere mva/avgifter.

Se på Nordpool. Prisen i Mo i Rana er ikke høy… Norge er faktisk mer enn Østlandet

2 Likes

FREYR og Helgeland Kraft med avtale om fornybar strømforsyning til grønn batteriproduksjon | Konsern

“Vi er svært godt fornøyde med å inngå en intensjonsavtale for levering av 100% fornybar strøm til FREYR’s planlagte pilotfabrikk som vil ha et årlig strømforbruk på ca. 200 GWh. Vi skal tilby FREYR globalt konkurranse-dyktige priser basert fullt og helt på bærekraftig produsert strøm, sier Eivind Mikalsen, konsernsjef i Helgeland Kraft.”

Tror ikke det er offentliggjort noe mer rundt avtaler.

2 Likes

Huff. “Fornybarstrøm”-avtale.
Same shit - new wrapping!

Prisen på strømmen, derimot…
Den er, som JPM påpeker, noe annet der oppe. I dag ser foreksempel bildet sånn ut:
image

12,9 øre/kwh der altså

Nå skal freyr produsere kraft fra vasskraft, så blir nok en helt annen kostnad enn dette.
Nå er da 100% råmateriell på plass. Fantastisk