Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

FREYR Battery

Har du ikke noe tro på att vi alle som eier aksjer får være med i en emisjon?

Kommer kanskje en rep emi, men de vil garantert sikte på store aktører

Ja de må jo få inn de store pengene, men håper jo på att vi dødelige og får bli med.

Selv om en emisjon og en IPO ligner litt så må vi huske at dette er et unotert selskap. Når du i tillegg ser hvor mye kapital de trenger så er det 100 % sansynlig at de vil gå til etablert aktører og større investorer for å skaffe disse pengene. Da får de tilgang til nettverk, mulige samarbeidsavtaler etc etc. Det er bare positivt for oss som bil at selskapet lykkes.

Jeg tviler på at vi får en del av akkurat den kaken, men håper som sagt tidligere at de vil kjøre gode emisjoner når de først er notert på Growth, der det feks løses ut emisjonsaksjer ut ifra hvor lenge man sitter på aksjen o.l. Det kan gi finansiell stabilitet for eierne i form av en stabil utvikling av kursen, noe som igjen kan gjøre at de kan bruke aksjer som finansiell muskel bed behov. Blir også en form for «goodwill» ovenfor oss småsparere.

Northvolt i Sverige er prisa til 32mrd og har henta 16mrd hvis jeg husker riktig. Også fått mye billig finansiering fra EU.

Jeg får også inntrykk av at en del ikke har fått med seg EU green deal og taksonomi. I tillegg vil det med stor sannsynlighet komme gode muligheter fra norske støtteordninger innen kort tid. Fokuset har økt hos regjeringen den siste tiden, står mye interessant på regjeringen sine sider.

Etter all sannsynlighet har freyr søkt om finansiering fra EU via denne ordningen. Det er en stund til avgjørelse foreligger, så de trenger kapital i mellomtiden, likevel vil disse enorme beløpene redusere EK behovet betraktelig ved tilsagn.

Det skal hentes mye EK åpenbart, men lite aksjonærvennlig og momentumvennlig å gi enorme rabatter mot aktuell aksjekurs når den tross alt har steget på brukbare volumer! Men såklart, kan jo hende de bryr seg fint lite om det.

Jeg ser også for meg at fokuset i media snart vil komme i enda større grad mot batterier, da tenker jeg på andre sider enn FA. Batterier er en mye bedre løsning på kort sikt enn hydrogen, det er ihvertfall mitt inntrykk. Og når de store massene eventuelt skjønner det, så vil Freyr ved notering kunne få en hype tilsvarende NEL osv.

Tiden vil vise om jeg er på villspor :slight_smile:

1 Like

Enig i det du skriver. Dog så håper jeg ikke Freyr faller for fristelsen til å hente så store beløp sett opp mot den totale verdien til selskapet (ved feks notering på Growth). Det vil vanne oss ut noe helt forferdelig.

Jeg tror sjansen for at vi småaksjonærer kan tjene gode penger på dette øker dersom de tar dette i faser. Børsnotering først, deretter trinnvise og aksjonærvennlige emisjoner. At vi må stå klare med mer penger for å få full uttelling er gitt.

Tom Jensen ceo i Freyr snakker om en joint venture med en stor asiatisk batteri leverandører. Kan denne leverandøren komme med penger også eller er det bare teknologi dette gjelder. I mitt hode så må jo denne leverandøren være Panasonic eller LG. Eller har dere noen bedre tips?

I Paretopresentasjon denne uken blir det nevnt Joint Venture. Hvorvidt dette kan tolkes å gjelde Mo Industripark, deler av Mo Industripark og/eller potensielt nye lokasjoner vet jeg ikke. Freyr lisensierer teknologi og har siden oppstart jobbet med tilrettelegging, herunder blant annet valg av lokasjon, regulering, energiavtale, byggesak, råvare- og kundesamarbeid. Hva om Freyr etablerer seg som tilrettelegger og deleier innen battericelleproduksjon? Jeg vil f.eks. anta at det flere store aktører som ønsker inngang/tilgang til slike lokasjoner med tilgang på billig grønn energi. Mulig jeg er på bærtur, men det åpner for at man kan se finansieringen på flere måter.

1 Like

Det er veldig naturlig at samarbeidspartnerne som nå er valgt får tilbud om å kjøpe seg inn ved IPO. Samme gjelder den asiatiske «joint venture»-aktøren CEO har snakket om. Positivt for caset at det blir tydelige og committede partnere og investorer.

Mo industripark er allerede inne og blir på en måte litt uinteressant i perioden fremover. Man trenger globalt nettverk og kompetansemiljøet inn på investorsiden ved neste runde. Andre lokasjoner er ikke relevant nå, og mest sannsynlig ikke de neste 5-6 årene. Husk at det er den «grønne produksjonen» i Norge som er et av konkurransefortrinnene her etter hvert som de regulatoriske kravene blir tøffere.

Jeg forventer også emisjoner, men Northvolt i Sverige har klart å få mye av sin finansiering gjennom lån i banken. Hvis DNB har mer enn bare “grønn” kledning, kanskje de stiller med lån. Bare en tanke

1 Like

Absolutt, og det er mange lukrative lånemuligheter for den veien Freyr går på. Jeg overdriver poenget litt for at folk må forstå at dette selskapet ikke kommer til å bli verdsatt til 10-15-20 milliarder med dagens antall aksjer😊

Kommet noen nyheter angående Freyr idag? Ser ut til å bli rekordomsetning i aksjen.

Viktigste er kanskje denne?

3 Likes

Blir veldig inntresant om større fond melder seg på kjøperen. Og når vedkommende som ligger og lemper ut aksjer på 15kr har tømt seg!:rocket:

Nå er vel aksjen opp 1000% på 4 måneder… var ikke emisjon på 1.5kr og nå er selskapet magisk sett blitt ved 10 ganger mer …:nerd_face:

Helt sykt. Jeg vurderte inngang på 10kr, men stod over siden den hadde gått så innmari i forkant. Så går den 50% til på én dag! :joy::joy:

Virker som det er mange på ulike fora som er opptatt av den forrige emisjonen. Det var jo en forholdsvis liten emisjon der de trolig bare skulle ha litt arbeidskapital for å akselerere prosessen. Når man tenker på hvor selskapet er nå i planleggingen, og finansieringen som trolig er rett rundt hjørnet, så er ikke prisingen i den forrige emisjonen spesielt relevant :slight_smile:

Men når det er sagt, er selv glad for at prisingen vipps er mye høyere!

En sur børsdag til så kan en fort få et gal ned til 10kr igjen. Er jo bare retail som kjøper nå.

Kan fort skje, men virker som de fleste med sen inngang sitter på gjerdet. Selv tør jeg ikke selge mtp hva som kan vente her. De som selger i store volum er et par større aksjonærer med flere millioner aksjer.