Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

FREYR Battery

Oppdatert aksjonærliste viser at Clearstream nå er inne på 11.plass.

2 Likes
2 Likes

Hei,

Er det noen her inne som vet hvor mye mer kapital FREYR trenger å hente inn for å sikre byggingen av fabrikken? Tenker i forhold til hvor mange emisjoner og utvanninger man må igjennom fremover. Jeg sitter med en liten post nå, og vurderer å laste opp mer i morra i frykt for at kursen skal stikke fra meg😂
Jeg antar at dette har blitt spurt om før, så jeg beklager på forhånd, men jeg har prøvd å finne noe lenger nede i forumet, men ble lei av å scrolle. Jeg er også nybegynner, så det er en mulighet for at spørsmålet er dumt.:man_shrugging:

De har vel sagt 20mrd for å bygge fabrikken, så kan forventes et par emisjoner ja :slight_smile:

På kort sikt så «løper kursen fra deg» i det de noteres på Growth. Noteringen vil bety en rettet kapitalinnhenting som du/vi uansett ikke får være en del av. Oppesiden er at dette er første steg mot realisering av prosjektet.

Jeg tror en emisjon tidligst vil finne sted 2-5 mnd etter IPO. Litt avhengig av kursutviklingen. Frem mot det er det bare å laste på.

Jeg håper forøvrig Freyr vil kjøre gunstige emosjoner, helst med et «lojalitetsprinsipp» som gjør at du får flere emisjonsaksjer om du eier aksjen over tid. Det vil gi en mer stabil kursutvikling for et selskap som trenger så mye penger innledningsvis og gjøre det mer lukrativt for småsparere å eie aksjen over tid.

1 Like

De har forespeilet ca 20 mrd for 32-40 GWh frem mot 2025. Det vil bli emisjoner, men tidspunkt, størrelse og antall er uklart. Det vil i første omgang antagelig være snakk om en rettet emisjon. Det er også gode muligheter for noe finansiering gjennom støtte / grønne låne tilsvarende Northvolt. Under presentasjon hos Pareto i går ble det nevnt joint venture med tier 1 batteriprodusent i asia.

Dette er en investering med stor risiko. Anbefaler deg å gjøre mye research og forstå hva det innebærer å handle unoterte selskaper.

Edit: Siden du henviser til “fabrikken”. Merk at de i første omgang skal de bruke et eksisterende bygg til å etablere en produksjon tilsvarende 375 MWh. Dette er en pilot (Customer Qualification Plant). Videre har de per nå fordelt gigafabrikken på 2 forskjellige tomter som videre deles i 4 “faser/byggetrinn” på henholdvis ca. 8-10 GWh per.

1 Like

Var det jeg antok😅

Ok pottit, det var et utfyllende og godt svar, takk for det. Prøver å holde meg oppdatert så godt det går ja, er jo helt supert med forum hvor man får nøkterne svar og ikke bare rakett emojier og oppadgående-kurve-symboler. Jeg setter kun penger jeg har råd til å tape i dette, ingen planer om å pantsette huset mitt👍

1 Like

Enorm oppgang idag sålangt. Kommer nok info om emisjon i Februar, blir interessant å se hva de legger seg på.

1 Like

Hva er kursen på nå?

14,- (edit: 14 er rett)

Hvor ser du 15? På Notc.no står siste omsetning fortsatt på 14, men det er kanskje litt forsinkelse på siden der?

Fikk kurs på 14 nå nettopp :+1:t2:

Sluttkurs 14,8 i dag - opp 48% siden i går! Kombinasjon av Clearstream-kjøp og mye nye interesse etter Pareto-seminar i går som driver kursen? Det som startet som en middels lyttepost for min del begynner jo å bli en betydelig del av porteføljen nå :cowboy_hat_face:

Bra gjennomgang av Freyr-casen av Tom Einar Jensen hos Pareto i dag

2 Likes

Detta är de sjukaste på länge. La in en ordrer igår kväll, gick igenom i morse. Loggar in nu å den har stigit 48%. Va er detta tänkte jag? Läser jag fel?

Så vad fick mig till att lägga in ordren?
En snabb titt på företag så ser man att marknadsvärde är totalt ointressant i detta case. Iaf under närmaste 6 månader.
Här är de positiva nyheter som kommer driva kursen.
Så om vi ser på Freyr. De måste ha många godkännigar och politisk støtte for å lyckas.

Va har de då gjort? Jo CEO er bror till Siv Jensen, fd Finansminister. Utbyggnadschef er tidligere konserndirektør utbygging i BaneNor.
Vi snacker alltså greddfil in i norsk toppolitik. Regne med de kommer støtte här på ett eller annat sätt.
I tillegg er de fleste andre fra toptjenester i Aker Energy eller Hydro. I de sista har de hentet flere kineser med gedigen kunskap om batteriproduktion.

Så de har ingen egen teknologi?
Nej, men jag tror ikke de behövs. De har location, location, location. Tilgång til mineraler som krävs för batterier direkt utenfor dörren.
Mulighet for vidkraftspark samt reservkraft av vannkraft.
Klimat tilpasset billig kjøling av en gigafabrikk.
En mulighet att bygga en fabrikk, der de kan produseres valgfritt batteri - beroende på vilken teknologi som blir bäst.

Vad er de IT bedrifter gjør? Jo der er de viktig att enkelt kunna byta system. Att kun ha en teknologi som låser deg mot noe er risky business. Derfor jobbar man med mulighet att intergere allt, overallt.
På samma sett er freyr, en egen teknologi, då hade man låst fast sig, samt allt av utvecklingskostnader.

Kineserna kan bygga fabriker, men de kommer aldrig få til grønne batterifabriker.

1 Like

Noen som tørr å estimere aksjeverdi om et års tid - som sikkert avhenger mye av evt emisjoner før den tid.

Blir spennende å følge nyheter samt overgangen fra OTC til Euronext.

Ja, 31 desember 2021: 85

1 Like

Det er en umulig oppgave å mene noe om. Selskapet skal hente såpass mye kapital og vi skal vannes ut i ferden mot realisering. Sånn er det bare.

Om jeg får tørre å mene noe:

Per i dag er det ca 210mill aksjer i selskapet. Kurs på 15 verdsetter selskapet til 3,15 milliarder. La oss leke med to scenarier for 2021:

  1. Selskapet gjør en IPO i mars og trykker opp 60 mill flere aksjer som de selger til en lukket gruppe investorer (kursen er ikke viktig). IPO´en gjør at selskapet naturlig nok er et steg nærmere realisering og kan gå over i en “fase 2” av prosjektet. La oss gjette at verdien av selskapet da bør ligge på 4,5 milliarder. Da er det mao 270 mill aksjer, totalverdi på 4,5 milliarder, noe som gir en kurs på 16,6. La oss gjette samtidig at markedet velger å ha såpass fremtidstro at børskursen priser selskapet opp mot 5,5 milliarder og at kursen dermed vil ligge mellom 17 og 20 kroner.

  2. Selskapet gjør en emisjon i november for å hente kapital til “fase 3”. Det trykkes opp 50 mill flere aksjer (kursen ikke viktig). Suksessen så langt og fremtidig tro på selskapet gjør at det nå prises til 7,5 milliarder. 320 mill aksjer gir da en kurs på 23. Leker man med tanken om aggressive grønne investorer på jakt etter fremtidspotensiale så kan verdien kanskje dras opp mot 9 milliarder og kursen vil dermed ligge et sted mellom 23 og 28.

Vi må derfor slutte å snakke om kursutvikling over 50,- Det er urealistisk og med alt for mange ukjente faktorer. Vi som er godt inne i denne aksjen ønsker oss jo en stabil og forutsigbar vekst, ikke investorer som blir så skuffet at de løper av gårde om den ikke går 48 % på mandag også :wink:

Om selskapet spiller kortene sine riktig ovenfor oss “småsparere” så tror jeg det vil være svært gunstig å sitte med mange aksjer inn i punkt 2 over her.

3 Likes

Godt svar - det er helt klart, som du sier, at selskapet utvikler seg i en robust fart og gjør ting riktig. Det er dette investorer setter pris!