Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

FREYR Battery

Det står at: The transaction implies an equity value of FREYR of approximately $410 million.

Noe jeg tolker som verdsettelsen.
Så det gir vel sånn ca 17 kr ja.

Takk :blush:

Vi tar kortversjonen på norsk

FREYR: Fusjonerer med Alussa Energy for NYSE-notering, venter USD 850m i ek-proveny

Oslo (TDN Direkt): Freyr har inngått avtale om å fusjonere med “SPAC”-selskapet Alussa Energy Acquisition Corp, og vil dermed noteres på New York Stock Exchange (NYSE).

Det opplyser Freyr i en melding fredag morgen.

Ifølge meldingen representerer transaksjonen en pro forma egenkapitalverdi for det samlede selskapet på 1,4 milliarder dollar. Navnet på det samlede selskapet vil bli Freyr Battery, og transaksjonen tilfører anslagsvis 850 millioner dollar, tilsvarende 7,3 milliarder kroner til selskapet, inkludert en forpliktet “PIPE”-investering (Private Investment in Public Equity) på 600 millioner dollar.

Transaksjonen forventes å være gjennomført i andre kvartal 2021.

– Vi er ekstremt glade og takknemlige for samarbeidet med Freyr. Vi har vurdert mer enn 75 ulike investeringsmuligheter innen energi- og energiomstillingssektoren siden vi gikk på børsen i slutten av 2019, og FREYR skilte seg klart ut som en ledende aktør, klar til å ta i bruk neste generasjons batteriteknologi for å møte det betydelig og voksende behovet i markeder på en mest mulig bærekraftig måte, sier Daniel Barcelo, administrerende direktør og styremedlem i Alussa Energy.

Videre kommer det frem i meldingen at denne transaksjonen forventes i første omgang å skape opp mot 1.500 nye grønne arbeidsplasser i Norge de neste fire til fem årene.

100 prosent av Freyrs eksisterende aksjer vil overføres til det sammenslåtte noterte selskapet, opplyses det.

Ordrebildet ca 10:45

Hmm, kjøpe SPAC’en eller Freyr som unotert :thinking:

Begge?

1 Like

Tenkte på det… Vanskelig å si om SPAC’en får seg ett sinnsykt løft man kan trade.
Samt hvordan de orginale aksjene splittes. Må lese… :slight_smile:

Det står jo at Freyr vil utgjøre ca 30% av det nye selskapet.
Kan vel da regne seg om til verdien av SPACen og sammenligne dagens kurs.
Den har i alle fall vært ganske flat det siste året.

Bare å ta av seg hatten her. Det blir faktisk fabrikk av dette!
Får spise mine tidlige kommentarer :sweat_smile:

3 Likes

Setter pris på det kritiske blikket du hadde, og at du erkjenner at det blir noe av :slight_smile:

1 Like

SPAC’en rører som regel ikke på seg før ryktene om merger kommer. Er jo bare PIPE som er låst omkring 10 $ så verdien her vil jo endre seg drastisk over de kommende dagene (tror jeg) basert på andre SPAC’s ihvertfall.

Tipper den løftes nå som merger er vedtatt, og den vil trolig stå høyere på IPO tidspunktet.
Kjøper litt i SPAC og litt på NOTC. Spennende!

Vet dere om vi har andre Norske “ESG” aksjer notert på US markets?

Alussa er allerede opp ca 30% i førhandelen.

Kalera er et norsk selskap som trolig snart kommer på børs i USA gjennom SPAC

Fantastisk! Min beste aksje i fjor var Velodyne Lidar som ble børsnotert via en SPAC. Gleder meg til å følge denne og håper den får fart under vingene i US, og at den ikke bare blir “glemt” i mengden. :slight_smile:

Det skumle er vel at brorparten av IPO’er via SPAC blir en fadese. Håper det blir mye PR og marketing fra selskapet og SPAC eierne. Vi nordmenn er jo ikke flinkest til å skrike i korridorene, sammenlignet med mange andre amerikanske selskaper.

The transaction implies an equity value of FREYR of approximately $410 million. Current FREYR shareholders (fully diluted) are expected to own approximately 30% of the combined company after transaction close, representing an exchange ratio of approximately 0.179031 of shares of the combined company for each share of FREYR based on the currently available information and assuming a $600 million PIPE.

Noen som har oversikt over Market Cap på Northvolt?

Ca 20mrd?

34mrd sek

Det nye selskapet blir verdsatt til ca 14 mrd NOK.
Menter å ha hørt at de forestiller seg en kontantstrøm på ca 25 mrd NOK i 2025 (20% økning per år etter dette).

Om man antar at et selskap typisk verdsettes 2-3 ganger cash flow (her er det mulig jeg er på bærtur), så kan man leke seg litt med hvordan framtiden ser ut. Men, det vil helt sikkert kommer flere emisjoner innen den tid.

Takk! Forsøkte å ringe CFO i Northvolt. Så en som skrev 10MRD sek, men 34 MRD høres mer korrekt ut! Du er 100% sikker på det?

Det var 32mrd.

Takk for god informasjon, setter pris på det!