Jeg sitter og leser det jeg klarer Ä komme over av informasjon om tank, og det dukker opp et par spÞrsmÄl.
Det ser selvfÞlgelig lovende ut for tank i Þyeblikket. Men er det noen som har den minste anelse om hva kan vi forvente oss nÄr disse enorme volumene som produseres har fylt opp det som er av lager bÄde til lands og til vanns, samtidig som forbruket er forventet Ä minke kraftig? Fulle lagre og lavere forbruk mÄ jo pÄ et tidspunkt lede til mindre etterspÞrsel, ogsÄ for frakt. Kan vi da risikere tidenes brÄstopp i tankmarkedet? Ikke for Ä vÊre en festbrems, men det mÄ jo bli en ubalanse i markedet med slike tilstander.
Tank er hot akkurat nÄ, svÊrt syklisk sektor.
Dette skjer med 100% sikkerhet, vi vet bare ikke nÄr.
Som det alltid har vÊrt i tank. Syklisk. Ri bÞlgen nÄr ratene peaker og utbyttene flommer ut. Selg pÄ vei ned igjen nÄr oljemarkedet har snudd
Synes det er merkelig du kan si det med 100% sikkerhet
Anbefaler Ä hÞre dette intervjuet som @zappa66 postet i chatten. Han svarer pÄ spÞrsmÄlet ditt @Teh12 - og det er ikke fullt sÄ enkelt som mange tror. Hvis han fÄr rett sÄ vil vi se MYE hÞyere kurser i tank fremover enn det vi ser nÄ (men jeg operer ikke med 100% sikkerhet for noe, bare sÄ det er sagt )
P.S - Frontline har cash break even pÄ $19400 for hele flÄten. Regn ut hvor mye de tjener pr. dag med disse spotratene vi har nÄ
Jeg vet jo bare ikke om det er om noen uker, mĂ„neder, eller nĂ„râŠ
La oss si produksjon ble kuttet i morgen, hvor lang tid tar det da fĂžr fraktratene er lave igjen?
CEO i FRO sa i sist intervju at etterspÞrsel etter olje er mye viktigere for tank enn produksjonsvolum (gir mening da du kan produsere sÄ mye du vil, men hvis ingen vil kjÞpe oljen trenger du heller ikke Ä frakte den). Mao. sÄ tror jeg et kutt bare vil skape et midlertidig fall - og til hvor? Ratene nÄ er pÄ over $200k dagen. De kan halvere seg og fremdeles vil man tjene penger som gress.
Det andre poenget er at landlagrene fylles opp i rekordfart. Som han sier i intervjuet over sÄ vil man ikke strupe produksjonen da mange av produsentene i andre land (utenom Saudi) har gjeld som mÄ betjenes. De vil altsÄ (i fÞlge ham) heller selge oljen med tap enn Ä ikke ha inntekt i det hele tatt.
Hvis denne oljen ikke blir solgt, og landlagrene fylles opp, sĂ„ gĂ„r de over pĂ„ tank. Jo flere tankere som leies inn til dette formĂ„let FĂR produksjonskuttet kommer, jo fĂŠrre bĂ„ter tilgjengelig for Ă„ frakte oljen som etterspĂžrres.
Mao. sÄ kan man fÄ en myk landing i ratene her fremfor et krakk mange forventer
EtterspÞrsel etter olje faller jo som en stein nÄr alt stenger ned? Er vel bare handel for Ä fylle lagre og midlertidig lagring i tankskip som driver ratene. Med en oppgang i prisen, sÄ fyller man ikke opp lagre og lagerskip blir tÞmt. Plutselig har du masse ledig kapasitet og ratene faller som en stein.
Hvorfor skal det bli oppgang i oljeprisen selv om OPEC+ blir enige om begrensning i produksjonen?
De klarer aldri Ä bli enig om sÄ store kutt at det utligner bortfallet av etterspÞrsel
Helt klart et spennende marked, sÄ vi fÄr bare fÞlge med sÄ godt vi kan.
Det @zappa66 sa. Bortfallet av etterspĂžrsel er kanskje det stĂžrste man har sett i historien. Fly, cruiseskip, fabrikker, alt stenges ned. Hvor lenge det forblir slik er jo nĂžkkelen til hvor lenge oljeprisen forblir lav.
NÄ operer jeg med en del hypoteser da, den ene er at oljeprisen skal lavere. Jeg kan ikke se noen tegn til at SA har tenkt Ä kutte produksjonen pÄ kort sikt. Det andre er at etterspÞrselen vil vÊre lav i ganske lang tid fÞr ting normaliseres. Det tredje er at man fÞrst spiser av lagerkapasitet fÞr man kan selge fra produksjonsstrÞmmer.
Disse tre faktorene (kombinert med Þkt etterspÞrsel pÄ lengre sikt nÄr ting normaliseres, som jeg skrev om i forrige innlegg), gjÞr at jeg tror det ikke blir et brÄtt fall i ratene pÄ lang, lang tid.
Hvor lenge er jo det store spÞrsmÄlet.
I mellomtiden tror jeg ratene skal opp.
Det eneste som er sikkert er at det blir gigantiske utbytter i bÄde FRO og ADSCME. Fro er stor og sammensatt noe som gjÞr det vanskelig Ä estimere nÞyaktig utbyttekapasitet. Men de blir store
For ADSCME er det enklere etter dagens melding. OppnÄr de samme rate resten av Äret som de har sikret seg pÄ 45 % flÄtedagene sÄ langt vil de kunne gi 26-28 kr i utbytte for 2020
For Hunter sÄ er jeg litt mer skeptisk i forhold til utbyttestÞrrelsene
Hunter skal selges, sÄ utbyttene er potensielt ikke like viktig der
Var veldig bra det intervjuet Kuppy hadde pÄ realvision. Han er minst like god pÄ denne podcasten som ble sluppet for et par dager siden:
Tank fra 1.25.20 til 1.37.10
Jeg mente han sa motsatt? At produksjon hadde mer Ä si enn demand. Alt som produseres mÄ fraktes eller lagres flytende. Det er nÄr lagertrekking begynner vi etterhvert vil fÄ drop og bear tank-marked
Frontline kollapser totalt i usa i dag.
Ikkje bra
I told you so!
Ser ut som panikksalg og stop loss som rÞyk i fleng. Tipper den tar seg opp i lÞpet av kvelden. Var 25% ned rett etter tweet. Trump sin melding mÄ fordÞyes, tror flere snart skjÞnner den ikke holder vann. Kutt kommer jo, men ikke pÄ 15m fat.
Sjelden jeg er sĂ„ tungt inne i noe som helst som jeg er i tank nĂ„. Ăkte i FRO mot slutten pĂ„ OB i dag, kjĂžpte Teekay pĂ„ dagens fall. Blir mer tank-handling i morgen nĂ„r OB Ă„pner hvis kursene reflekterer nedgangen i US i dag.