Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom fundamental tråd

For de som ikke fikk sett det live i går, her er et opptak:

Litt usikker på hvor likt dette vil bli Conan Exiles, da de nevner MMO en del. Kan det være en miks av tidligere MMO og Exiles er mer sannsynlig?
Uansett noe å følge med på, se om de får det løftet de har ønsket lenge. Fulgt selskapet i mange år, så håper de får igjen for all utviklingen, innovasjonen og utforskningen de har gjort gjennom årene. Synd at de måtte bli solgt for å få en sjanse til, får bare håpe at MMO markedet er stort nok for dem enda til å lykkes. Har ikke fulgt med der så mye i det siste må jeg innrømme.

Ser at spillselskaper i Norge blir det stadig flere av, men er utfordringer å komme opp og frem kan jeg tenke meg. Får ønske alle aktører lykke til!

6 Likes

Funcom har Tencent i ryggen. Så dette blir nok bra.

Conan Exiles er et MMO spill, det høres litt som du mener MMORPG? Som er en undersjanger av MMOs. Conan Exiles er et Open World Sandbox Survival MMO. Det er nok dette også :slight_smile: Ser de har i det minste videreført en del teknikker fra CE og potensielt en del assets. Får samme Funcom-feelen av klippene over mtp. litt statiske modeller og litt clunky kontroll, men morsomme systemer og rammeverk. Tror Dune blir 7/10 og en medium hit, med en del blodfans, men ikke topp 100 spill i verden på litt lengre sikt. Håper dog de slår igjennom og at Dune blir veldig bra. De har dog stor konkurranse fra ARK 2 som kommer om litt med den villeste grafikken jeg har sett i noe spill. ARK er litt morsomme, siden de bygger spillet så du med de beste PCene på markedet kan få helt vill grafikk, men pga. gameplay vil man egentlig ha det så enkelt som mulig for å prestere bra :stuck_out_tongue: Her er sammenlikning av hva som er mulig og hvordan folk faktisk spiller spillet:

Hvordan ARK 1 ser ut med max settings, lav oppløsning på bildet da :frowning:

Og et til :slight_smile:

Og her er det når de som tar det litt seriøst spiller for å se alle motstandere/bygninger osv. :stuck_out_tongue:

Og et til :stuck_out_tongue:

2 Likes

Straks 3 mill. views på noen dager - looks good.

7 Likes

Survive. Expand. Control. Dune: Awakening is coming to PC Early 2025.

7 Likes

Mer info om Dune spillet til Funcom.
https://www.tek.no/nyheter/feature/i/bmdQVB/slik-er-dune-awakening

2 Likes

Har to kompiser som har fått tilgang til det nye Dune-spillet. Han ene har 80 timer i spillet han andre har “sikkert 200 timer” :smiley: :stuck_out_tongue:

Det hørtes ut som Funcom levert et rimelig bra spill. Jeg lurte litt på kvaliteten og han kommenterte at Anarchy Online klienten hans kræsjet nylig, mens Dune-spillet ikke hadde gjort det enda. :stuck_out_tongue:

Jeg har hatt tilgang i over en måned.

Jeg er ikke imponert.

1 Like

Pve er spillet svært bra, men mangler mye i PvP, var heldig og fikk spillet tidlig i beta.
Forstod det ville komme nye mer PvP content i deep dessert, men frykter vi får et nytt age of Conan som jeg også likte veldig bra i starten men mangelen på end game ødela spillet…
End game i dune er PvP…

2 Likes

Ligger nå som #8 på Steam GTS to uker etter lansering. 33k reviews, 83% positive.

2 Likes

Og har solgt 1 mill:

1 Like

Ganske gøy at de har fått til dette. Spesielt siden tilstanden på spillet for 1år siden var alt annet enn at dette blir en suksess.

1 Like

Merker humøret blir dårlig hver gang man blir minnet på hvordan Funcom ble herjet med på børs og absurditeten som var kraftig kursfall da Tencent tok sin første tredjedel av selskapet. Hyggelig at de virkelig fikk det til med Dune.

Husk at Tencent har gitt funcom 3år ekstra utviklingstid på spillet vs det som først var planlagt. Så det hadde blitt et blodig emisjonsmonster om Tencent ikke hadde vært der.

3 Likes

Riktig det, samtidig hadde de jo ikke rigget seg på samme måte foruten Tencent.

Nei da måtte de gjort ting anderledes. Det jeg liker er at den verste herjeren i aksjen fikk sin straff x 2 til slutt.

3 Likes

Uten tencent hadde de nok ikke fått ut spillet uten en emisjon ?

Må være ganske greit for utviklerene å ha litt mer tid når de jobber på et nytt prosjekt slik at de slipper å hive ut noe som burde hatt 1-2 år lengre utviklingstid.

Antakelig ikke, spørsmålet er jo hva enn annet de ville forsøkt å finne på i mellomtiden - det får man aldri vite.

Her var interessen for å investere i Funcom altfor svak i Norge. CEO-en hadde jobbet rimelig hardt med å få penger til Conan Exiles. Det gikk med et nødskrik. Jeg forstår veldig godt hvorfor CEO-en anbefalte å godta budet. Sjansen for at Funcom ville gått konkurs ellers var svært stor.

1 Like

Rimelig bra resultat opp mot peer-en Starbreeze.

1 Like