Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom fundamental tråd

Tror man skal være glad for at det kom et bud. Det har nok kostet flesk å utvikle dette spillet, Funcom alene ville ikke hatt midlene som var nødvendig uten heftig utvanning av aksjonærene.

2 Likes

Tja. Selskapet ville heller aldri skalert et så stort prosjekt om ikke Tencent tok dem av børs og ga dem «uendelig penger» til utviklingen.

Sant, men ambisjonene var der fra start. Tror de hadde slitt voldsomt med økonomien.

Det hadde jo vært svært hyggelig om man kunne kjøre noen hausserunder og trade rundt lansering av norskproduserte spill, men ellers tror jeg at Riot er ett uendelig mye bedre selskap for spillutvikling enn alternativet som ville vært å basere seg på godviljen til oslo børs.

Hva har Riot med funcom å gjøre?

1 Like

Riot er det største selskapet eid av Tencent, og min hjerne feilkoblet dem :slight_smile:

1 Like

Ahh ja Riot games. Føler de har falmet ganske mye i det siste, vært mye bråk der og klager på kultur. uten at selskapet har løst det på en god måte. Største spillinvesteringen til Tencent er vel fortsatt Epic, selv om de bare har 40% der.

Men funcom investeringen er ganske stor den også, siden den inkluderte masse IPer som nå er tatt inn i tencent og The outsiders som slipper metal hellsinger snart.

1 Like

Skal ikke krangle for mye om det i en funcom-tråd, men Valorant er vel ett av de mer suksessfulle spillene i sin genre - hvor det er veldig mye konkurranse, League of Legends er fortsatt ett av verdens mest spilte spill, og Riot lager ett MMORPG som jeg er rimelig overbevist om at kommer til å bli en helt gigantisk suksess i hovedsak basert på at jeg mener Riot lager gode spill, og at Greg Street (lead system designer WOW 2008-2014, League of Legends lead game designer 2014-2018) leder prosjektet. I tillegg til at jeg personlig liker teamfight tactics selvsagt, uten at jeg tror det er på noen måte like profitabelt.

Men Dune-spillet blir nok svært bra, og det er synd man ikke kan tjene gratis penger på en hausserunde før den lanseringen :slight_smile:

2 Likes

5 Likes

Ser jo helt ok ut da :smiley:

11 Likes

Kjøp Funcom aksjer med begge henda :grin:

4 Likes

Sånn litt seriøst - er det nå man skal handle Funcom aksjer (Tencent) siden alle skal sitte hjemme og game og sutte på resesjonstommelen neste 2 årene?
image

4 Likes

ASP! Nyheter, Næringsliv | Rekordgebyr til bergensk investor

9 Likes

Haha! Helt konge at jæ… får en smekk, dagens gla’ nyhet :grinning:

Alt for lite.

Idioten har jo vært sterkt delaktig i å kjøre verdien av mangt et “lite” selskap, i grøfta. Sikkert ødelagt masse arbeidplasser og ruinert drøssevis av familier, der pappa eller mamma har satset på et selskap der han har drevet kursmanipulasjon.

Skulle hatt mye større bot, blitt stilt erstatningspliktig og en solid fengselsdom.

2 Likes

Hele omsetningen til REC eller :stuck_out_tongue: 5,17mrd på 21 mnder

11 Juni skal det vises frem nytt stuff fra Dune MMOet til Funcom.

7 Likes

For de som ikke fikk sett det live i går, her er et opptak:

Litt usikker på hvor likt dette vil bli Conan Exiles, da de nevner MMO en del. Kan det være en miks av tidligere MMO og Exiles er mer sannsynlig?
Uansett noe å følge med på, se om de får det løftet de har ønsket lenge. Fulgt selskapet i mange år, så håper de får igjen for all utviklingen, innovasjonen og utforskningen de har gjort gjennom årene. Synd at de måtte bli solgt for å få en sjanse til, får bare håpe at MMO markedet er stort nok for dem enda til å lykkes. Har ikke fulgt med der så mye i det siste må jeg innrømme.

Ser at spillselskaper i Norge blir det stadig flere av, men er utfordringer å komme opp og frem kan jeg tenke meg. Får ønske alle aktører lykke til!

6 Likes

Funcom har Tencent i ryggen. Så dette blir nok bra.

Conan Exiles er et MMO spill, det høres litt som du mener MMORPG? Som er en undersjanger av MMOs. Conan Exiles er et Open World Sandbox Survival MMO. Det er nok dette også :slight_smile: Ser de har i det minste videreført en del teknikker fra CE og potensielt en del assets. Får samme Funcom-feelen av klippene over mtp. litt statiske modeller og litt clunky kontroll, men morsomme systemer og rammeverk. Tror Dune blir 7/10 og en medium hit, med en del blodfans, men ikke topp 100 spill i verden på litt lengre sikt. Håper dog de slår igjennom og at Dune blir veldig bra. De har dog stor konkurranse fra ARK 2 som kommer om litt med den villeste grafikken jeg har sett i noe spill. ARK er litt morsomme, siden de bygger spillet så du med de beste PCene på markedet kan få helt vill grafikk, men pga. gameplay vil man egentlig ha det så enkelt som mulig for å prestere bra :stuck_out_tongue: Her er sammenlikning av hva som er mulig og hvordan folk faktisk spiller spillet:

Hvordan ARK 1 ser ut med max settings, lav oppløsning på bildet da :frowning:

Og et til :slight_smile:

Og her er det når de som tar det litt seriøst spiller for å se alle motstandere/bygninger osv. :stuck_out_tongue:

Og et til :stuck_out_tongue:

2 Likes