Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom fundamental tråd

Burde blitt meldt samtidig at det kom på VR og derfor trengte mer tid😍

1 Like

Blir vel en tur ned igjen nå da siden enkelte benytter anledninger som denne flittig til en dump…

1 Like

Skal vi late som om vi hadde troen på MoM nå?

7 Likes

Hadde planer å sitte med litt Hunter til det kom mer news. Men om det skulle bikke under 13.5 nå så må jeg jo omdisponere litt igjen, på traderkontoen. Sparegrisen står i fred med 100% Funcom :tada:

Det er neppe noen som helst forventninger til MOM i markedet. Dette spillet solgte vel såvidt bedre enn The Park på PC, og forventningene ligger vel i at Funcom klarer “break even” på dette spillet (MOM). Det er vel også dette Redeye har signalisert…

De kan selvfølgelig tjene noen kroner på det om ett eller 2 år, selge til rabattert pris i Halloween samme med noen andre titler, fint spill å ha i porteføljen

Ja det er nok positivt med erfaring og portefølje osv. men det er nok få investorer som forventer noe særlig oppside eller nedside når det gjelder dette spillet, da også investeringen er marginal…
Poenget for Funcom med MOM er nok det samme som The Park, nemlig å få erfaring (med publishing)…

Chop chop kan vel noen forsåvidt tro skal overraske men MoM har vel fått satt forventningene etter pc releasen.

Alle utsettelser er jo litt kjipe selv om denne har nær null betydning i det lange løp. Men det svake her synes jeg er at utsettelsen kommer så tett på planlagt release dato. Dette tyder egentlig på litt dårlig kontroll og er litt skuffende.

4 Likes

Dessvärre så tror jag det ända som fastnar i marknaden är: ”Funcom bla bla bla delay bla bla” :wink:

2 Likes

Er lov å ta til tårene🤔

1 Like

Smekk på lanken til pr teamet! Med en så lang utsettelse så visste de nok om at behovet for mer tweaking var der før jul og kunne informert da. Heldigvis en pitteliten release.

3 Likes

Ja folk tror mye. Men det er ingenting per dags dato som tyder på noen som helst interesse i markedet for Conan Chop Chop. Hvis man derfor har vektlagt Chop Chop betydelig (eller moons of madness på konsoll for den saks skyld) når man valgte å kjøpe funcomaksjer, så har man i mine øyne tatt en rar beslutning.

Selvsagt KAN ting overraske. Men det virker ikke akkurat som om det er noen stor interesse før lansering i hvert fall. Ut fra google trends, steam wish list, osv.

Funcom har vel en kvartalsinntekt på rundt $5 millioner og resultat rett rundt nulll før de lanserer noen flere spill. Hvis noen tenker at Chop Chop skal forbedre kvartalsresultatet for Q1 2020 med $1 million så er de nok ganske optimistiske. Og hvis det blir $100 000 fra eller til så nærmer det seg en avrundingsfeil.

Når det kommer til MOM så kunne man tydelig se at det var noen performance issues for spillet lenge før lansering. Planen var vel at dette skulle være løst nå, men det ligger nok på Rock Pocket Games.

Med lang juleferie osv så er det vel egentlig ikke så overraskende at hvis man ikke visste dette 1 uke før jul, så visste man det ikke før denne uken.

Skal man tolke noe ut av dette, så er det interessant at de legger det til siste uken i mars. Det tyder på at de rett og slett vil ha prosjektet ferdig og avsluttet dette kvartalet. Enten for å få litt mer inntekter for å prøve å få Q1 2020 rapporten til å gå i pluss, eller fordi de vil ta alle avskrivningene dette kvartalet slik at resten av året blir seende penere ut regnskapsmessig. Eller av andre grunner, kontrakt eller whatever. Lanseringen blir nå så sent i kvartalet som den kunne bli og fortsatt være innenfor dette kvartalet.

4 Likes

Jeg går for sistnevnte. Avskrive så resten av året blir wååååååååuuuuwwwwwww

bilde

2 Likes

Nei interessen for CCC er helt fraværende. Ganske ekstraordinær fraværende egentlig :laughing:
Men i aksjemarkedet bruker det alltid å være noen med totalt urealistiske forventninger :wink:

Når det gjelder utsettelsen av MoM så ser jeg ikke bort fra at det kan ha vært et vist press fra Funcom om å holde det innen Q1 nei. Men jeg håper jo datoen er satt ut ifra når de føler seg trygge på at spillet er klart for å slippes. 2 måneder er jo ikke lang tid i utvikling så håper de vet nøyaktig hva som må gjøres i optimaliseringen og at det er rimelig rutinepreget fiksing som gjenstår. Uansett sier jo salget på pc mye om hvordan dette kommer til å gå så forventningsnivået burde være justert i markedet.

Når det gjelder det fundamentale så er det jo MC og CE som pr. i dag er de store driverne for 2020. Kan jo selvsagt komme til overraskelser i 2020 men sannsynligheten for at nye ting kommer til allerede i år er vel relativt beskjeden. Så skulle veldig gjerne hatt mer informasjon om hva som sannsynligvis kommer for CE i løpet av året og mer informasjon om MC burde de jo også kunne begynne å gi snart.
Hvilket år de planlegger Dune slipp hadde selvsagt også vært kjekt :slight_smile:

3 Likes

Enig i alt, unntatt at jeg har litt mer enn et relativt beskjedent håp om at kanskje The Outsiders lanserer i år. Når Stian forteller meg at spillet kanskje lanseres før folk flest (jeg anser meg selv som folk flest) tror, så blir det da for min del før 2021. :blush:

1 Like

30 december borde man väl rimligtvis haft koll på spelets kvalité . De måste bli bättre QA och IR från Funcom än så här. Spelar ingen roll hur stor eller liten titeln är (och nej de borde inte bli någon kurs reaktion)

2 Likes

Nei det burde ikke bli men det vil…fordi det er Funcom. Folk begynner også å bli fittelei av utsettelser. IR avd med schreiner og lillenisse er rett og slett amatører og de burde fjernes.

1 Like

Jeg tenker det er to vinklinger her:

  1. Funcom har dårlig kontroll på QA og IR, det gjelder ikke bare MoM, men også deres egne titler. Nå ble alle minnet på det.

  2. Funcom så at det kom til å lønne seg å utsette MoM releasen fordi de har troen på at det vil selge bra på konsoll, så noen måneder ekstra betyr lite. I motsetning til hva de gjorde med CU som ble sluppet uten polish.

Jeg ser på nyheten som svakt negativ, men rent finansielt, så tenker jeg dette bare koster de to ekstra månedene med utviklingstid - på toppen av de to månedene konsollversjonen allerede er forsinket.

3 Likes

Dette er tingene jeg har stor tro på kommer på pax east / q4 2019 rapporten, eller i forkant.

Begrunnelsen min er at jeg tror det kommer “noe” på pax east, og da ser jeg tre muligheter. MC, Goldborn, eller begge deler.

Samtidig så er Conan Exiles melkemaskinen til Funcom. Siste oppdatering der kom 5. desember, og var både en DLC og content update (mounts).

Jeg tror ikke Funcom lar det gå vesentlig lenger enn 3 måneder før de kommer med ny DLC, eller nytt content update, og 5. mars (rett etter pax east og Q4 2019 rapporten) så er det gått 3 måneder. Ergo tror jeg at enten så har det kommet en større oppdatering og season 3 pass til Conan Exiles, eller så har de begynt å snakke om det og det kommer kort tid etterpå.

Alltid litt vanskelig å vite når man ikke vet hvor ambisiøse Funcom er, men selv med juleferie så tenker jeg at det er ganske lenge å gå uten noe nytt innhold fra 5. desember til uti april / mai. Så jeg tror vel mest at det kommer ett eller annet i slutten av februar eller mars, eller at de begynner å kommunisere noe rundt det da.

I fjor satset ikke Funcom stort på Conan Exiles, og de hadde pause i lanseringer fra 13.12.2018 (DLC: seekers of the dawn) til 15.04.2019 (season 2 pass og treasures of turan DLC). Jeg tror at siden Funcom nå har mer fokus på spillet, og ser det fortsetter å tjene mye penger, så lar de det ikke gå like lang tid i år som i fjor. Men gjør de som i fjor så tilsier det evnt season 3 pass rundt 7. april. Jeg tenker det kommer en god stund før personlig og ser nok mer mot tidlig mars.

2 Likes