Kjøp fra Tencent er vel regnet som innsidekjøp i tillegg til at de må melde passering av 30% (som grensen fortsatt er såvidt jeg har forstått).
Usikker på om reglene ved oppkjøp og meldt pris er. Kanskje det kan samles og evt meldes ved frist 5 feb. Noen her kan sikkert disse reglene
For meg virker det litt uproft om det viser seg at de shopper aksjer nå. Dette signaliserer i tillegg at de ikke har tro på at tilbudet går igjennom.
Gjør jo ikke det i det hele tatt, det indikerer vel heller at de benytter muligheten til å hamstre aksjer til under sitt eget bud og få inn en del av volumet de trenger der.
Med 400 mill omsatt nå de to siste dagene, i en tid der trading blir nærmest umulig er det rimelig mange store rene nettokjøp nå.
Jeg tror også det slik at Tencent må melde om nytt antall hver dag de eventuelt kjøper. De har jo tross alt styreleder og et styremedlem. Så jeg tror ikke de handlet i går.
Kan en venn kjøpe aksjer som er positiv til tilbudet deres og så sikre dem høyere % til budet på den måten? Regner med det er greit?
Om budet går igjennom stiller vel Tencent med finansieringen i stedet for en emisjon?
Virker usannsynlig. Mer sannsynlig i mine øyne at det er en eller flere aktører som går sammen om å kjøpe seg opp til en sterkere forhandlingsposisjon aka >10%.
Vel er bare en to, med den ekstreme omsetningen og fraværet av trading er det veldig store kjøp foregår nå. Vi er vel nå på rundt 30% av alle aksjene på litt over en døgn.
Da er det kun enten store aktører som vil blokke evnt håpe på et høyere bud, eller Tencent selv som kjøper på de måtene de kan, innenfor et rufsete lovverk
Nå når Tencent har bestemt seg for å by på selskapet tror jeg nok de høyner prisen.
Byr de 20 kr får de sikkert kaka
Dermed hadde jeg også kjøpt hadde jeg hatt midlene til å sikre 10 %
Om det er aktører som sitter på store beholdninger til 18-20 kr vil jeg tro portmoneen får kjørt seg for å komme over 10%.
Tencent har vel sikkert 100 venner som kan kjøpe på vegne av de og takke ja til 17nok.
Trenger ikke meldes noe som helst selv om "Tencent " kanskje har kjøpt millioner av aksjer disse dagene.
Og om motivasjonen er å få de 5 ørene opp til 17kr så hjelper de også på.
Det er jo penger på gata for en med 100M å legge inn nå, selv om det bare er 0,3% er det 300.000kr uten noe stort arbeid.
Hvem som helst kan selvsagt kjøpe aksjer og aksepter tilbudet. Venn eller ikke.
Jeg aner ikke hvem som køper men jeg tror egentlig ikke Tencent er direkte eller indirekte involvert. Jeg tror de bare avventer resultatet/tilbakemeldingene og tar det derifra.
I og med at de ønsker å ta selskapet av børs så kan man trygt gå ut fra det ja.
Edit: hva skjedde der? Plutselig var innlegget jeg svarte på borte.
Liten hick up i systemet bare.
Velkommen
Funcom utvikling siden tencent-inngang 30/9 (minus de siste par dager):
Sumo Group (UK) sin utvikling siden tencent-inngang 15/11:
Er det rart ledelsen er drittlei?
En ting er sikkert. De nye aksjene mine skal ikke være aksjer som blir urettferdig behandlet sånn at kursen beveger seg motsatt i forhold til utviklingen.
Det er bare å innse det først som sist, her ødela man virkelig for seg selv. Kan si mye om selskapet Funcom men en slik masse av eiere vil ikke noe slags selskap ha interesse av.
Så kortsiktige og destruktive at selv den beste nyhet er dårlig og horisontene for eierskap kun skulle være innenfor events osv…
Det er helt fortjent, og en villet handling av eierne selv. Husk bare å fortelle hva som egentlig skjedde når fremtiden spør
En ting er de rene pengene…blabla, noe annet er følelsen av å kunne blitt med noe stort og tomheten etter alt er over på denne triste måten. Den blir nok større enn man tror.
Salty much?
Flertallet av kjernen her er dyktige investorer, som har delt kunnskap om Funcom siden denne siden het funcominvestor. Det at du vektlegger dette forumet som årsaken til utfallet er i beste fall latterlig.
Klart at det å ikke levere spill til rett tid, eller i det hele tatt for den saks skyld, har neppe hatt noen innvirkning…