Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom Fundamentale forhold

Funcom Fundamentale Fortolkninger

Momenter å beskrive/tallfeste:

  • Funcom historisk, ser i mine øyne ut til å være en kurspåvirker, så vil være et moment å definere.
  • Funcom 2.0, når påbegynt, hvordan det gjennomføres.
  • Funcom 2.0, hva er vi forespeilet ‘pipeline’.
  • Skatt! Hjelp!
  • Steamcut og royalities. Hvordan blir disse påvirket av salg?
  • Amortization, Depriciation.
  • Valutakursers påvirkning mot Funcom relevant? Dollaren ~8% fall siden CE EA.
  • Assets: avtaler med Nvidia, Koch, Bearded Dragons osv er fundamentale momenter som kanskje bør nevnes? Dreamworld Engine kanskje også et moment her?
  • Både ‘Fully Diluted’ og med nåværende antall aksjer bør utregninger gjøres. Hvor mange opsjoner er der ute?
  • Det blir da svært spekulativt etterhvert. Med utregning som inneholder: Omsetning, Funcom brutto inntekt, Utgifter, EBITDA, EBIT, EAT. Kanskje unngå P/E beregninger?

Detaljer til f. eks. CE/SWL måned for måned utvikling hører nok mer hjemme i sine respektive forum detaljer om.
Men litt om måter å beregne utvikling for google trends, reviews og medlemskaptellling separat kan være greit å ha med litt om.
Stor takk til dere som gjør disse vurderingene og følger de opp forresten!

En plass å hente informasjon til noen av disse momentene kan blant annet være Orion analysen? Tar med link:

Skulle hatt en egen analyse flag-festet en plass her som vi kan komme med forslag til oppdateringer på? Kanskje vært tenkt på tidligere @pdx?

8 Likes

Jeg synes vi skulle landet en egen Tekinvestor Analyse TM for Funcom. Den ville fått - gitt forumets unike bakgrunn og svært kompetente medlemmer - oppmerksomhet blant både investorer, hus og muligens media.

10 Likes

Ikke dumt, men vi har allerede en wiki med Funcom analyse på Insider delen :smile: Der kan alle som vil redigere når vi har ny info.

5 Likes

Utdrag fra årsrapport 2016. Funcom Oslo AS og Funcom Inc. i USA er vel de to avdelingene det er snakk om i disse dager. Hva er ståa til Kina og Canada avdelingene?

De leier kontorer i Kina og Canada, hvor de er bundet til husleiekontrakter. Noe av dette blir imidlertid dekket av inntekter på framleie,

1 Like

Startet på et skriv der, er ikke åpen å redigere for alle per nå, men er meningen ideelt at vi skal kunne gå inn å redigere fritt. Selve verdiforslag for neste 12-24 måneder er ikke der i det hele tatt enda.

*** Har ikke mulighet eller kunnskap til å skrive den alene, så åpnet for fri redigering.

8 Likes

King kong! Jeg bidrar gjerne når jeg er ferdig restituert etter hjernerystelsehelvete :head_bandage:

Et par momenter: Hva gjelder generelle markedsbetraktninger og refleksjoner finner vi flere av disse i Orion (og Prestigo sin for den saks skyld - ikke noe i veien med innholdet som sådan). Det må selvsagt oppdateres / kvalitetssikres, men mye å hente der.

Det som blir mest interessant er jo å ta i bruk de tallene vi nå har på vei inn i H2 2017. Så kan tallknuserne her inne sette opp noen anslag på resultat, cash flow etc. opp mot ulik P/E.

Spennende!

4 Likes

Regarding copyright, this document is meant to be used for anyone however they please at their own risk. However intercourse on copy-machines is ill advised.

:joy:

4 Likes

Mest nyttige med den så langt er vel URL linkene som er der.
Orion er med, og brukt den litt så langt, svært bra redskap. Annual report til Funcom er også god, og ikke benyttet mye så langt.
Prestigo har jeg tatt avstand fra så langt.
Både Orion og Prestigo sine EAT estimater omhandlet CE og Other assets. Som om de var skrevet for å hype CE kun =] Tenker her kan en grunnmur med informasjon skrives med fundamentale opplysninger. Gjerne estimater for inntjening på enkeltspill med salgsbaner, men det P/E fokuset som har vært kjørt høyt og lavt er guesstimates som har vært svært misvisende så langt.

Er rett og slett utrolig mye arbeid som kan gjøres, og fundamental analyse er noe som er etterspurt.

2 Likes

Forslag til forside:

IMG_0196

21 Likes

Morsom den ^^ Tror det hører mer til på Funcom Småprat enn i en fundamental analyse.
Engelsk som språk i den kan være fordelaktig, er engelsk-, dansk- og svensk-skrivende som har øyne til OSE og Funcom.
Kunne opprettet et eget dokument som kunne holdt på en hel haug slike bildetekster dog. Har noen hundre lagret på pcen.

Kunne trengt ett avsnitt om SWL og ett om CE. Fra spede begynnelser, styrker og svakheter, betalingsmodeller, sjangere, dreamworld relasjon, fremtidsutsikter osv.
Other assets, fremtidige prosjekter, den nye Funcom ledelsen er også avsnitt som kunne trengtes. Tror hvordan Funcom har blitt behandlet i norsk media i år er noe vi bør unngå, fremstår smålig og ta det opp, mer å tjene på å ignorere slike avsporinger og heller skrive om selskapet i seg selv.


Bilde Jens Vaaler(tror det var han) la ut på Twitter av hvordan han følte seg etter å ha pratet med tech gruppa, kunne kanskje vært benyttet for å billedliggjøre hvor på og med ledelsen er =)

2 Likes

Enig i at man la medienes håndtering ligge. Men, relatert kan det nevnes som symptomatisk for OSE sin “limited experience with- and knowledge of the gaming industry”.

Den headeren kunne vært et eget avsnitt / lite kapittel.

2 Likes

Kan snu på det også, mange gamere(nerder) som ikke har greie på børs. Jeg har ikke greie på noen av delene…

2 Likes

Har for øvrig svart belte i PowerPoint og denslags, så i den grad man ønsker at det skal se pent / proft ut, så kan jeg flikke litt på sluttproduktets layout når innholdet er mer eller mindre landet.

Herunder kan @pdx få med litt logoer og fin reklame.

10 Likes

Føl dere fri til å endre som dere ønsker =)
Målet er og gi god fundamental informasjon til de som er på utkikk etter dette om selskapet.
Informasjon om spill-industrien generelt kan også være gull verdt. Og i et slikt avsnitt kan det være greit å ta med at OSE ser ut til å gi høy volatilitet, og lavere prising til et selskap i spillindustrien, mulig på grunn av mangel på slike selskap. Er det en ‘Liability’ eventuelt ‘Risk’?

Tror det er slik nå at all som går inn på linken kan skrive og endre som de vil nå. Objektiv god informasjon. Har virkelig ikke anledning å gjøre mye her selv, men tar meg tydeligvis mer tid enn jeg har til Funcom ofte. :rofl:
Stilmessig burde antakelig avsnitt få satt opp hurtigmerker i en sidestolpe på sikt om vi får til å lage noe seriøst. Men ikke nødvendig med nåværende sidetall. =)

The author is not educated nor experienced in economics or writing financial analysis.

Dette går veien gutta!

Jeg er litt uenig i dere og mener det bør være rom for å få satt et stikk eller 2 til finanspressen på en eller annen måte. Ymte frempå med noen konspirasjoner om e24 og prestigo o.l. Bare for å diskreditere de på forhånd.

3 Likes

Det skal la seg gjøre på en elegant, diskret måte under underoverskriften “OSE’s non-existent track rekord of hosting gaming companies” eller noe i den duren :wink:

2 Likes

The author is not educated nor experienced in economics or writing financial analysis.

Foreslår å endre denne, etter hvert til noe a la:

This analysis represents a collaborative effort on behalf of the Tekinvestor communiy - the foremost hub in Norway for investors and professionals with a keen interest in tech companies in general, and the gaming industry in particular.

Man trenger ikke underselge eget produkt heller. Mer enn nok erfaring og kompetanse til å stå rakrygget bak en analyse :v:

Hva med “Tekinvestor Funcom Community”

2 Likes

Achmadbaullahhhh