Jeg har gjort en begrenset fundamental analyse, som tar for seg Q3-inntektene med grunnlag i Q2-inntektene, utsagn fra Q2-rapporten om Q3-inntekter, steamspy, google trends og review-tall på xbox. Du kan lese hele greia her: https://beta.tekinvestor.no/t/inside-funcom/1552/1363 hvis du er insider.
For Q4 og framover, så finnes det ikke noe data. For Q4 så kan man gjøre endel antakelser, f.eks. at SWL og CE nok vil gjøre det dårligere enn i Q3, siden de begge hadde lanseringer i Q3. For CE tror jeg salget blir bedre i Q4 på PC enn i Q2, men ikke like bra som Q3. For SWL, så kan man se på dataene for september 2017 og estimere videre derfra. For AoC og AO, så kan man anta ca samme inntekter som Q3.
For Q1 2018, så har jeg tre hovedscenarioer:
- Funcom lanserer CE, men blir nok en gang skuffet over hva de selv leverer og har diverse tekniske problemer på alle plattformer.
- Funcom lanserer CE uten store tekniske problemer.
- Funcom utsetter lanseringen av CE pga tekniske problemer.
Her kommer tenk-på-et tall delen av analysen. Å kalle den “fundamental” er litt å ta i. Bør tas med en klype salt.
Hvis man ser på scenario #2, så innebærer det å gå ut av EA på xbox og PC, lansere på PS4 og starte retail salget på alle tre plattformer. Jeg antar også at Funcom vil bruke vesentlige summer på reklame. Jeg forutsetter også at de får ca 8 uker med salg i kvartalet, slik som med EA-lanseringen på PC.
PS4-salget digitalt: 50% av Q1 2017 = 240k
PS4-salget retail: 40% av Q1 2017 = 190k
PC-salget digitalt samme som Q3 2017 = 150k
PC-salget retail: 20% av Q1 2017 = 120k
Xbox-salget digitalt: samme som Q3 2017 = 160k
Xbox-salget retail: 80% av Q3 2017 = 130k
Totalt, ca en million solgte.
Scenario #1 minner endel om Scenario #2, men spesielt PS4-salget og retail-salget blir vesentlig lavere. Funcom vil også kjøre på med mindre reklame. Kanskje 500k solgte?
Scenario #3 gjør nok at Funcom går glipp av et godt release-vindu, og øker utviklingskostnadene for CE med ca ett kvartal. Salget blir kanskje på 800-900k?
Min største “bekymring” er mao at Funcom gjør en typisk “Funcom”-release. Nå viste de med TSW at de kan lansere noe som i hovedsak er bra teknisk. Den gangen slet de hovedsakelig med ting man kun opplever i et MMO. De har også sagt at dette er noe de virkelig har fokus på.
… en ting til, Funcom kan ha uflaks, og lansere samtidig med et spill som stjeler all oppmerksomheten. CE hadde kanskje solgt halvparten hvis det hadde lansert uka etter PUBG.