Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom Fundamentale forhold

Ikke umulig det bør spisses. Var bare et raskt forslag fra min side.

Litt redd for at analysen avfeies som “lol fanboys” hvis man ikke trekker frem den overordnede Tekinvestor hatten, som tross alt favner mer enn bare Funcom (og som viser at man ikke trenger å være “sær” for å være interessert i gaming industrien).

Hadde det ikke vært lurt å bruke kreftene på å diskutere seg fram til en skikkelig analyse i stedet for å drive med tull? :stuck_out_tongue:

Av teknisk risiko, så har vi at Funcom virkelig sliter med kvalitetssikringen. De sier selv at de har jobbet med det, men at de absolutt ikke er fornøyd med hva de leverte på xbox.

Spørsmålet jeg stiller er om de evner å rydde opp i rutiner og metodikk fram til da. Jeg er skeptisk og tror at hvis de for for samtidig full-lansering på alle tre plattformer samtidig, så vil de gå på en smell.

Funcom virker også litt underbemannet i Oslo, så jeg håper de oppbemanner. Nå virker det som de har ett team som håndterer både xbox og pc. Ren synsing fra min side, så kan være de har to teams, men at de er for små og deler endel nøkkelressurser.

4 Likes

Jeg tror en del av problemene faktisk ligger i ddos angrep som tidligere nevnt. At angry Chinese kjører ddos og alt de kan for å fucke opp for fc

Ikke enig at det er “tull” å evt. ha som en bisetning at medienes håndtering av selskapet kan være et symptom på at bransjen er både umoden og ukjent i Norge. Man trenger ikke dømme dem for dette, men man kan reflektere om det er en sammenheng.

Hvis man ikke får til dette på en hensiktsmessig måte, eller at det kan oppfattes som useriøst, skal det selvfølgelig ikke inngå i analysen :slightly_smiling_face:

Jeg mener faktisk at nevnte umodenhet er en relevant risiko å ta høyde for blant investorer på kort / mellomlang sikt. Det er ikke optimalt at Funcom er ca. eneste spillselskap på OSE. Og omtalen av selskapet har ofte vært direkte misvisende hittil.

1 Like

@Hakon Tenker at en sterk fundamental analyse gir leserne kunnskap, slik at de selv kan identifisere hva som er tull uttalelser og ikke. Om det måtte komme fra naboen, fra HO, fra Hegnar eller E24. Kanskje vi får noen lesere som er journalister for den del, og at vi i effekt bidrar til kunnskap hos finanspressen i Norge. Syns Funcom selv har håndtert det på en svært god måte, unngå å kommentere, og anbefale investorer og komme med spørsmål til Funcom selv.
Fundamentale kan over tid gjøre deres artikler til skamme på egenhånd. Mens vi inviterer til debatt om pressen, og idiotuttalelser i vår fundamentale analyse om vi kommenterer det.

@Christian tok med en snutt om teknisk risiko, og et eget avsnitt kalt risiko. Det er viktig å få frem.
Angående bemanning, så er det en hel del stillinger utlyst både i Oslo og Dunham. Registrert at de ønsker ‘Scrum master certification’ og ‘experience with Jira’ hos selv assistent stillinger. Kanskje noe som kunne belyse litt om Funcom’s arbeidsmetoder, eventuelt risks/assets?

Du er i en Disclaimer del der. Målet der er og være tydelig på at leseren anvender informasjon på eget ansvar. Siden det foreløpig er meg som har skrevet der, vet enda ikke om dere har tilgang? Så er det ryddig og gi informasjon om mangelfull erfaring og utdanning. Akkurat som du har påpekt at Prestigos analyse var intressant lesing, så er det dit denne analysen blir siktet. Bare at vi ikke feilinformerer om hvem vi er først. =) Så kan noe som stiller forfattere og formuttere i et bedre lys med rakere rygg heller komme i et eget avsnitt. satte opp et forslag rett før Disclaimer delen.
Endret i Disclaimer til: “As a collaborative effort, the authors may lack education and experience in economics or writing financial analysis.”

Angående OSE sin manglende erfaring på spillselskap, så har de vel hatt Funcom i 12 år der? Kanskje mer? Tror det er lett å fremstå useriøs å følge denne linjen. Tenker mer en advarsel om at Norsk sektor har ikke priset spillselskaper på lik linje med andre land i Europa eller i USA. Noe som bør nevnes om vi gjør EV/S utregninger.for eksempel for å definere utviklingsløp.

1 Like

Arbeid, og ikke minst, kaffe <3, kaller.

I tilfelle linken over gir kun lese-muligheter, kan kanskje denne linken gi redigeringsmuligheter?

4 Likes

fin lesning på morran dette :slight_smile: bra jobba sålangt!

Skrevet litt om CE og SWL(veldig åpen for redigering og input/kritikk), samt gjort et tillegg om PR på Strengths.
Hvordan gjør de andre spillene deres det?
The Longest Journey, Age of Conan, The Park, Anarchy Online(som har mye fokus i twitch chat under presentasjoner) osv.

Tror vi trenger en mer dyptgående finansiell analyse som gjerne går fra 2015 og sikter ut i 2019.
Har problemer med å angripe den delen

3 Likes

Kan det være like så greit å fokusere på funcom 2.0 og heller kun referere til tidligere spill? Slik at man får frem de viktige detaljene for ny strategi og arbeidsmetodikk?

1 Like

Det er inntjening på noen av de spillene, og IP rettigheter på AO i hvertfall. Trenger ikke gå så i dybden, men AOC har bel hatt økt trafikk med CE aktivitet også. Så momenter å nevne samt ta med i samlet finansiell vurdering. Secret World var blandt en slik oppramsing av tidligere spill generelt for Funcom selv på Q4 2016 rapporten. Så vi må ikke avskrive de

2 Likes

Hej!

Jag undrar om det finns några analyser (gärna med rekommenderad kurs) på funcom? Både från privatpersoner och från institutioner. Gärna med estimat för Q3-Q4 2017 and beyond.

Tack!


Er eneste fra noen prominent aktør.

@Christian sies å ha noen slikt på insiderdelen av forumet her.

Var også en fra Owen Spencer i Prestigo, men det var vist lureri i forhold til opphav der og en skandale i grunn. Finner ikke linker til den analysen nå, men kan kanskje være noe intressant informasjon der.

Forsøker å lage en fundamental analyse akkurat her også, men er foreløpig forsiktig å komme med tall prognoser. Om du sammenligner Orion sin analyse, med CE salg som er i dag, husker at SWL sin suksess ikke er regnet inn, og ser hvor langt under deres kursforslag vi ligger, kan du forstå det er vanskelig å treffe på slike beregninger.
Her er foreløpig resultat av hva jeg holder på med her, og det er åpen redigering på linken, så ment at all investorer her kan komme med endringer.(Har backup om noen troller)

Jeg har gjort en begrenset fundamental analyse, som tar for seg Q3-inntektene med grunnlag i Q2-inntektene, utsagn fra Q2-rapporten om Q3-inntekter, steamspy, google trends og review-tall på xbox. Du kan lese hele greia her: https://beta.tekinvestor.no/t/inside-funcom/1552/1363 hvis du er insider.

For Q4 og framover, så finnes det ikke noe data. For Q4 så kan man gjøre endel antakelser, f.eks. at SWL og CE nok vil gjøre det dårligere enn i Q3, siden de begge hadde lanseringer i Q3. For CE tror jeg salget blir bedre i Q4 på PC enn i Q2, men ikke like bra som Q3. For SWL, så kan man se på dataene for september 2017 og estimere videre derfra. For AoC og AO, så kan man anta ca samme inntekter som Q3.

For Q1 2018, så har jeg tre hovedscenarioer:

  1. Funcom lanserer CE, men blir nok en gang skuffet over hva de selv leverer og har diverse tekniske problemer på alle plattformer.
  2. Funcom lanserer CE uten store tekniske problemer.
  3. Funcom utsetter lanseringen av CE pga tekniske problemer.

Her kommer tenk-på-et tall delen av analysen. Å kalle den “fundamental” er litt å ta i. Bør tas med en klype salt.

Hvis man ser på scenario #2, så innebærer det å gå ut av EA på xbox og PC, lansere på PS4 og starte retail salget på alle tre plattformer. Jeg antar også at Funcom vil bruke vesentlige summer på reklame. Jeg forutsetter også at de får ca 8 uker med salg i kvartalet, slik som med EA-lanseringen på PC.

PS4-salget digitalt: 50% av Q1 2017 = 240k
PS4-salget retail: 40% av Q1 2017 = 190k
PC-salget digitalt samme som Q3 2017 = 150k
PC-salget retail: 20% av Q1 2017 = 120k
Xbox-salget digitalt: samme som Q3 2017 = 160k
Xbox-salget retail: 80% av Q3 2017 = 130k
Totalt, ca en million solgte.

Scenario #1 minner endel om Scenario #2, men spesielt PS4-salget og retail-salget blir vesentlig lavere. Funcom vil også kjøre på med mindre reklame. Kanskje 500k solgte?

Scenario #3 gjør nok at Funcom går glipp av et godt release-vindu, og øker utviklingskostnadene for CE med ca ett kvartal. Salget blir kanskje på 800-900k?

Min største “bekymring” er mao at Funcom gjør en typisk “Funcom”-release. Nå viste de med TSW at de kan lansere noe som i hovedsak er bra teknisk. Den gangen slet de hovedsakelig med ting man kun opplever i et MMO. De har også sagt at dette er noe de virkelig har fokus på.

… en ting til, Funcom kan ha uflaks, og lansere samtidig med et spill som stjeler all oppmerksomheten. CE hadde kanskje solgt halvparten hvis det hadde lansert uka etter PUBG. :stuck_out_tongue:

7 Likes

Tenkte jeg skulle sjekke hvordan det gikk med ARK etter at spillet gikk ut av EA, og de økte prisen til 400kr fra 300kr (de har kjørt spillet med rabatt nede i 100kr under tidligere salg).

Rangering på Steams globale bestselgerliste:

Jeg tror det er gode muligheter for at de kan gjøre det bedre enn ARK, ettersom de samtidig som de går ut av EA også kommer med en ny utvidelse.

6 Likes

Jepp, for ikke å glemme at Ark var betydelig mer “ferdigkjøpt” etter årevis i EA.

Lykkes Funcom meg å få CE ut av EA i Q1 2018, setter de en ny, soleklart ledende standard i bransjen som første selskap til å bryte “the EA curse”.

Det vil bli lagt merke til.

3 Likes

Jeg er litt nysgjerrig på hva folk tenker om de tre scenarioene jeg nevnte over, også legger jeg til et fjerde alternativ.

  • Funcom full-lanserer CE i Q1, med store tekniske problemer (tilsvarende xbox/pc lanseringen 15. august)
  • Funcom full-lanserer CE i Q1 uten store tekniske problemer.
  • Funcom full-lanserer CE i Q1, men utsetter PS4 til Q2
  • Funcom utsetter full-lanseringen av CE til Q2

0 stemmegivere

Jeg er også nysgjerrig på hva folk tenker om salgstallene gitt en stort sett problemfri full-lansering i Q1. Min gjetting var på ca 1 million kopier med dette som utgangspunkt:

Salgstall for Q1 2018, gitt en problemfri lansering og ca 8 uker salg. Tall i hele 10 000.

  • 25
  • 50
  • 75
  • 100
  • 125
  • 150
  • 175
  • 200

0 stemmegivere

2 Likes

Jau, jeg har ikke peiling på hvorfor noe av teksten ble bold uten grunn…

Red: Får ikke formatert det annerledes, er pga noe med forumet TI opererer. Alt sammen er fra et notepad dokument så det burde ikke være en rar formatering på noe av det i det hele tatt.

Red 2: Hurra, jeg fant problemet og fikk fikset formateringen.

1 Like

Jeg forstår ikke helt hvor du har 12,5% cut til Microsoft på xbox. Det logiske her er vel å anta samme 30% som på Steam? Har du noen kilder på 12,5%?

Jeg ser du ikke har tatt med deg moms i dine beregninger. Funcom må betale moms på alt som selges i EU, men ingenting i USA. Summa sumarum, kanskje rundt 10% moms i snitt.

Mine uthevelser

Ser også at du tar utgangspunkt i 299 NOK pr solgte kopi. Hvis du ser på prisen i USA, så er den på 275 kr (35$*7,88) og utfra reviews, så er ca 45% av salgene derfra

Ser du nevner at Funcom får 217 NOK og 253 NOK pr spill. Hva er årsaken til denne forskjellen? Hvis dette ikke er en feil, hvor er de 36kr i avvik tatt med i regnestykket?

Angående antall solgte, så er det en ganske lang diskusjon, men jeg tror du overvurderer salget på xbox. Jeg har da sett på antall reviews og google trends. PC-salget ser ganske riktig ut.

Hvis du ser på Q4 2016, så ser du at Funcom hadde ca 1814 TUSD i operating expenses. Dette har vært økt siden det (nyansettelser m.m.), i tillegg så har de leid inn folk for å jobbe med QA osv. Hvis man ser på Q2 2017, så ser operating expenses lavere ut, men intangible assets har økt med 600 TUSD siden Q1. Jeg tror man greit kan sette opp 2200 TUSD i operating expenses i kvartalet, men da må man også ta med seg at intangible assets øker.

Totalt får jeg da 4400 TUSD i operating expenses, vesentlig mer enn dine 10 MNOK…

Jeg synes det var veldig mye å ta tak i her, og må ærlig innrømme at jeg er overrasket over å finne så mye ved en kjapp gjennomgang. Ser at du regner i NOK, men Funcom fører regnskapet sitt i USD. Dette gjøre det klønete å ettergå tallene dine.

3 Likes

Tenker jeg lager en egen post angående salgsprisen til CE minus moms, som er det alle utregninger burde starte med.

De regionale prisene er som følger:
https://www.steamregionalprices.com/search.php
image

De viktige her er EU, USA og Storbritannia.

Omregnet til USD, så blir prisene
USA = 30$
EU = 36$
Storbrittania = 36,6$

USA har 0% moms (det er sales tax som legges oppå prisen i noen stater. I EU så er vanlig moms mellom 18-25% og er inkludert i prisen, jeg kommer til å regne med 20% moms i snitt for enkelhetens skyld. I Storbritannia er momsen på 20%

USA = 30$
EU = 36$ / (1+20%) = 36$ / 1,2 = 30$
Storbrittania = 36,6$ / 1,2 = 30,5$

Man kan mao bare regne videre med 30$

4 Likes

Tror der er litt feil her, hvis man velger laveste alternativ, 20 da menes der vel 200.000, så når gjennemsnittet er litt over 100k…så er der et eller annet helt galt?