Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom Q4

3,8MUSD i cash var mer enn jeg hadde regnet med. Gjør en liten endring i estimatet for Q1 da. :slight_smile:

5 Likes

Nå er jeg ikke noen økonom, så det er sikkert noen feil her men:

Utvikling av spill regnskapsføres som investeringer og avskrives over f.eks. 3 eller 5 år, eller på kortere tid hvis det ikke er noe som tilsier at man vil få tilbake pengene. Du kan også avskrive underveis hvis du ser at du må “kaste” noe av prosjektet ditt før det er ferdig.

Daglig drift av AO, AoC og TSW sine servere, og kostnadene rundt de + administrative kostnader osv føres som utgifter og påvirker resultatregnskapet og cash flow likt.

Så, la oss si de brukte 4MUSD på CE i 2016 og bruker 0,5MUSD pr måned i 2017 og det er det, og avskriver CE over 3 år, så vil resultatregnskapet se noe slikt ut:

2016: 4MUSD i investeringer, 0 i avskrivninger
2017: 6MUSD i investeringer, 10MUSD/3 = -3,3 MUSD i avskrivninger
2018: 0MUSD i investeringer, 10MUSD/3 = -3,3 MUSD i avskrivninger
2019: 0MUSD i investeringer, 10MUSD/3 = -3,3 MUSD i avskrivninger

Cash flow vil se slik ut:
2016: -4MUSD
2017: -6MUSD
2018: 0
2019: 0

Jeg har her utelatt inntekter, som vil påvirke resultatregnskapet og cash flow likt. Når folk snakker om “rød tall” osv, så snakker de om resultatregnskapet, ikke cash flow.

… jeg vet det er noen økonomer som henger her på forumet, så hadde satt pris på evt rettelser her. :smiley:

3 Likes

Det ser prinsipielt riktig ut, men for Funcom sin del så bruker de 5 år. Og det som investeres i 2017 vil ikke avskrives før det lanseres. f.eks det som investeres i PS4 versjon vil avskrives først 2018 osv.

1 Like

Får håpe denne her tar av som en rakett imorra, det har dere aksjonærer fortjent! Og de desverre altfor mange tilbakestående kommentatorer på HO, håper de får en kurs på 5-6 i fleisen imorra! :laughing::+1:

2 Likes

Angrer på at HO var det første aksjeforumet jeg fant når jeg begynte sånn smått å se på aksjen for noen måneder siden. Det er for mye hasing og baising der, altfor lite fornuftig diskusjon, og for mye personangrep/grunnløse påstander.
Så tilbake til FC.
Jeg har problemer med å se hvorfor denne aksjen p.d.d skal gå så mye mer opp.
Q4 presentasjonen ble litt meh.

• Salgstallene var som forventet, verken mer eller mindre.
  • Utsettelse av Xbox. Regnet ikke med å få dato, men utsettelse fra spring 2017 til Q3 17 hadde jeg heller ikke forventet.
  • Nye spill. Hadde heller ikke forventninger om dette på en Q4 rapport, men siden de sier at ingen av teamene har begynt pre-production regner jeg ikke med å se noen informasjon om dette i år.

Slik jeg ser det er det ingen store triggere de neste månedene, utenom Q1 presentasjon.

Verdisettingen av selskapet idag synes jeg også virker ganske fornuftig. På HO maser de veldig om P/E på 30,40, men det ser jeg på som relativt urealistisk. Funcom har ligget med brukket rygg i 8 år. Tror ikke at de vil bli verdsatt på en slik P/E innenfor dette kalenderåret iværtfall, heller ikke overbevisst om at vi ser en slik P/E neste år heller.

For å ta en sammenligning med Starbreeze, som befant seg litt i samme posisjon som Funcom i 2013. De hadde slitt i flere år, kuttet ansatte, fått ny ceo, og sammen med han en ny strategi. De traff gull med Payday 2 og leverte for regnskapsåret 2013/2014 en EBITDA på 158MSEK. Da var selskapet verdsatt til 946MSEK med en P/E på 12. Oktober 14 var selskapet verd 1.5mrd SEK og juni 15 var de verdsatt til 3,5mrd.

Er det noe jeg overser her, siden mange mener at selskapet skal kunne gå opp til 6-7kr?

Hadde egentlig tenkt å selge meg ut igår, hvis det ble et rally, men det kom ikke, så jeg sitter fortsatt i aksjen.

2 Likes

Hva forventer du av steam og xbox-salg er jo høyst relevant. Du har sikkert gjort deg noen tanker?

@Konamixx våren-17 er vel til mai (juni her oppe i nord) og q3 starter 1 juli. Så en måned eller to ekstra for å få spillet bedre før Xbox må vel være greit? Man blir ikke rik over natta. Hvis man ikke er i Nano da :smiley:

Christian, jo regner med salget blir bra og 2M spill kan fort bli solgt ila året. Jeg tror jo som sagt de blir litt i samme situasjon som Starbreeze ved nyttår. Muligens litt høyere omsetning, men og en del høyere kostnader.

Er ingen tvil om at Funcom endelig har truffet og jeg har tro på Funcom som selskap over tid, jeg bare lurer på om det er så mye mer å gå på innenfor de neste 5-6mnd. Hva tror dere? Er det mulig å nå et kursmål på 7kr?

Oilimp,
Det er forsåvidt sant :smile: Og jeg tror jo Funcom gjør det rette, ved å øke kvaliteten på konsollproduktet.
Tenker bare sånn rent kursdrivende på kortere sikt.

1 Like

Funcom skal jo ansette 25 mann til, de øker fra 105 til 130 ansatte. Det er jo opplagt dette gir mer kostnader :wink:

2 Likes

Kan ikke alle bare søke jobb hos Funcom? Vi er vel overkvalifisert på det ene aspektet: “Kjenne til Funcom sine aktiviteter og spill” :stuck_out_tongue:

2 Likes

Jøss. 4.30, det hadde eg ikkje trudd. Svart på kvitt at Funcom er solid i fleire år framover. Jaja, får vel legge vekk aksjane å sjå på dei neste år :slight_smile:

1 Like

Jeg har trua :slight_smile: Vi skal til 10kr, tar bare litt lengre tid enn mange kunne trodd. Sjekk neste år ja :wink:

Edit: Eventuelt i høst ^^

2 Likes

Hmm, nei no må dei ta å melde eit lite innsidekjøp :slight_smile:

Hvem selger gjennom INT noen som har peiling? De har solgt snart 3,3 mill aksjer.

Det er ca like mye som PAS har nettokjøpt.

2 Likes

Woah, skjer a ?
Skulle ikke Funcom til himmels ?
Vert litt opptatt idag, så har ikke få lest noe som helst, så hva skjer ?

2 Likes

Halve forumet har solgt. Er nok et håp om at utsettelsen vil snu trenden ned. Nå er nedgangen fra toppen på omtrent 70 øre. Det taler for at nedsiden allerede er tatt ut. Håper den holder seg der nede til i morgen 0900. Da kjøper jeg i så fall mer. Hadde kjøpt på 4,00 ca hvis jeg kunne nå

3 Likes

Det kommer en 2måneders ørkenvandring. tror ikke du skal være redd for å ikke få kjøpe.

2 Likes

Ville kanskje ikke vært så skråsikker på det

4 Likes

Dette var da solid volum sjølv til funcom å være:

2 Likes