Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom Q4

Håper du tuller nå? :slight_smile: “forhåpentligvis”. Vi kan jo legge på rundt 7.5 musd EBITDA bare etter februar.

2 Likes

Tror ikke han tenkte, Q1 er jo easy mode. Q2 litt verre. og Q3 blir jo PARTY herfra til ibiza. med biome ( sansynligvis litt rabatt) og Xbox

4 Likes

Er så freidig at jeg tipser dere som enda ikke er Insidere om at det også er mye Funcomprat i Insider-chatten vår i kveld :slight_smile:

Test Insider-medlemskap gratis i 7 dager ved å trykke her :slight_smile:

6 Likes

Har de nevnt noe på om CE kommer ut i butikk ved full release Q1 2018?

Tipper på console, tviler på pc.

Volumet på PC ligger uansett på Steam.

2 Likes

Han sa jo 3 content updates første halvår 2017 (catapulter, bygg, biomes, osv!!) og 3 siste halvår og 1 Q12018 i release…! Jeg vil tro det kommer hvertfall 1 biome, om ikke 2 før xbox i q3…

1 Like

Flott rapport, her prøver funcom å bygge et solid byggverk for fremtiden og jager ikke videre til neste spill før potensialet i TSW og CE er tatt ut. Skulle aksjen falle fremover pga. utsettelsen av CE på konsoll vet dere alle sammen hva jeg synes om moderate utsettelser i spill-aksjer. Det er ofte den beste kjøpsanledningen du får. Kan funcom få til å bygge et starbreeze på sikt? Jeg håper og tror det. Funcom kan muligens droppe FuncomVR…

8 Likes

Bare det å få spillet i butikk er Mega Bull!

Elkjøp, Gamestop ol med Store Conan plakater og spill man kan fysisk kjøpe.

Det må jo bli penger i kassa!

Og siden jeg har sammmenlignet Funcom med Starbreeze så gjør Funcom akkurat det samme med CE som starbreeze gjorde med payday2. Den enorme suksessen med payday2 gjorde at starbreeze investerte mer tid og penger enn opprinnelig planlagt i payday2 og maksimerte inntektene fra dette spillet.

4 Likes

GOD stemning allerede etter FØRSTE SLIDEN!

SKÅL på en mandag!

Utrolig flott å se Funcom så offensive!

Var det jeg håpet på, offensive, selvtilfredse og på hugget fremover, gir en fuck you til alle tvilere og hatere!

:slight_smile:

2 Likes

Og nå har de tid til å kjøre litt mer concept på neste spill før de låser seg og starter utviklingen. Dette blir bra

Er dette jeg stusser litt på også. Utenom dette punktet ser rapporten ut til å ha overgått/nådd mine forventninger på alle punkter, men her lurer jeg litt på tanken bak. De sier at de vil slå de tidligere lanseringene som har vært av EA open survival-spill på Xbox ved å investere mer tid og penger før de slipper Xbox preview enn først planlagt. Dette for å sikre at slippet blir bedre enn det på PC av CE også. Ja jeg er enig i at de bør gå for å få et suksessfullt slipp av spillet, men jeg synes det er litt rart at de trenger såpass lang tid på det. Med andre ord er jeg enig i resonnementet, men skulle ønske at føringene de gir tidlig i utviklingsfasen gis litt mer rom slik at vi ikke ser så lange utsettelser av forventede triggere.

Når det kommer til biomen er det nok kjempe smart å slippe en biome sammen med Xbox launch, men at spillerne må vente helt til Q3 for å kunne utforske nye områder liker jeg ikke så godt. Får håpe de 2-3 store content patchene de skal komme med i første halvår av 2017 gir mersmak hos spillerne. Som spiller så jeg fram til å kunne utforske the highlands ganske snart. Lurer på hva som kommer nå snart i stedet, blir spennende.

TSW relaunch synes jeg er veldig spennende. Det det spillet mangler er mange spillere for å bli et spill jeg ville brukt tid på, og med økningen i spillerbasen gjennom humble bundle og en relaunch ganske snart kan dette bli en free to play- modell som kan generere en god del inntekter framover. Spillet i seg selv er en av de mest interessante spillideene jeg har hørt om. Så vi får se, vi får sjå, som jeg alltid sier :slight_smile: Men Funcom vil nok fortsette å være en aksje man biter negler til framover, hvor de med ståltro vil tjene gode penger til slutt, men det vil være mange triste skjeler som selger på bunn i året som kommer også.

Blir interessant å se hva markedet mener i morgen, de er nok som vanlig ganske tullete av seg :slight_smile:

1 Like

Hyggelig å se god stemning etter en rapport fra Funcom, ikke bortskjemt med det.
Eg gleder meg til å sette meg ned på kontoret imorgen tidlig å lese gjennom.
Eg har ingen aksjer i Funcom nå, men eg gleder meg self sammen med dere om det er noe å glede seg over👍

2 Likes

En ting jeg så at de tok opp på discord var at vi fikk tall for direkte kostnader frem til EA som var lavere enn jeg hadde regnet med

4500/320 gir netto per spill 14.06 USD, så mulig jeg får nedjustere modellen min noe når det gjelder netto per spill.

2 Likes

Nå er det ikke slik at de hadde break even på 320k.

De hadde nok det før de nådde 320k solgte.
320k solgte var break even med mere.
Så jeg er ikke enig at 4500/320 gir et riktig bilde av hva de sitter igjen med per enhet solgt.

2 Likes

Det funcom gjør nå minner meg på et klassisk sitat fra Sopranos.

“Dad, why don’t we run down there and fuck one of those cows?” And the father replies, “Son, why don’t we walk down there and fuck them all?”

5 Likes

Junior Soprano til Tony, classic :laughing::+1: (når Tony var liten )

1 Like

Regnskap er ikke min sterke side :wink: Jeg skjønner bare ikke hvordan dette reflekteres på bunnlinjen når det skal reinvesteres i nye spill + CE. Kanskje noen (du?) som har mer innsikt i det regnskapstekniske kan si noe om hvordan de konkret bokfører dette mot kost.

Husk at investeringene avskrives over 5 år fra lansering. Så f.eks 4.5 musd lagt ned frem til EA vil gi nettobidrag på resultatet ca -1musd i 2017. Investeres det nye 10 millioner i 2017 vil disse igjen belaste resultatet senere med 2musd per år. Såfremt salget ikke er såpass dårlig at de må gjøre ekstraordinære nedskrivinger.

Investerte penger brukes heller ikke umiddelbart.