Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Da har du ikke spilt RUST før? Der er det ganske “enkel” bygging som du beskriver det, og grafikken er ikke allverden heller, men man måtte sette en limit på 5 etasjer per bygg for at ikke serverne skulle knele. Håper ikke du tror at Conan Exiles blir peer-to-peer på konsoll, hvor man hoster sin egen PS4/Xbone-server som andre kan bygge på. Det kommer aldri til å fungere.

funcom er et merkelig verdipapir.
I begynnelsen (2008) så jeg det som en kjempebra langsiktig mulighet; Finanskrisen og AoC hadde gruset aksjekursene fra 55kr, og ned til 3kr.
Kursen steg den, mer og mer, og det ble mer og mer hallelujastemning. Helt til rett før TSWlansering; i løpet av de neste mnd opplevde vi kursgrusing igjen, med påfølgende (papir)tap.

Det var etter det jeg la om min funcomstrategi; kjøp om aksjen er unormalt lav jfr. siste par mnd handel, legg aksjene som man nettopp kjøpte umiddelbart ut på salg 30% høyere enn de ble kjøpt for. Selvfølgelig har jeg en post som bare står fast (sånn i tilfelle funcomraketten slår til), men det er ikke det jeg tjener penger på i denne aksjen. Oppsummert: Det er aldri dumt å gevinstsikre litt, og med funcom finnes det ingen ordentlige grenser for hvor langt kursen kan rase på null tid. Husk det når den står i 3, 6 og 13kr en eller annen gang om noen år!

3 Likes

Hvis Funcom skulle selge 1-2 millioner av CE så vil selskapet prises til milliarder. Bare se på andre selskaper i bransjen som har hatt grei suksess med et spill. Veldig gøy å se at potensialet for nye Funcom er tilstede.

Det vi diskuterte var hvis CE solgte 1 million over livstiden. Om du nå snakker om 1-2 millioner over et kortere tidsrom, så ja, prisingen blir da rimelig forskjellig. :wink:

1 Like

Tenker du på følgende scenario? 1.6 millioner solgte på en 1.5 måneder kan gi bortimot 1 milliard mcap, pengene og aksjen kan deretter brukes til å hype opp verdien til 6 milliarder ved å satse på teknologier og segmenter med stort potensial som VR og Toys-To-Life osv men hele tiden skyve lanseringene fremover i tid slik at investorene kan bygge større og større luftslott (evt levere like bra eller bedre enn luftslottene - to be continued)?

3 Likes

Funcom burde bare installere en Cash shop i alle MMO’ene de allerede har, ikke kun basere seg på salg av spill… Det finnes alltid folk som er villige til å betale for å bli bedre. Dette kommer forhåpentligvis i CE, da det er mye inntekter som ligger i mersalg. Se på Blizzard, Riot og ikke minst Cs:go. De tjener fett på skins og ekstra tjenester.

1 Like

Det må altså selge som Payday 2-launchen til Starbreeze? 1,58 millioner kopier de første seks ukene. Ja jøss… Jeg tror 1,6 millioner solgte på 1,5 måneder for Conan Exiles er ca. like sannsynlig som 20 millioner solgte på samme tid. Altså jeg ser begge scenarioer som totalt science fiction.

1 Like

Det var vel uansett det som først og fremst var poenget med The Park ?

4 Likes

Haha :smiley:

Vel, jeg kjøpte meg faktisk ikke inn i Starbreeze før de hadde kjørt en sommer-kampanje 9mnd etter release hvor spillet med utvidelser hadde ligget på 1. og 2. plass på toppselger listen i noe sånt som ti dager. Payday 2 har vel solgt godt over 10m kopier nå?

… så hvis du mener tenker på et scenario hvor Funcom selger 1,6m kopier til tilnærmet fullpris på 1,5m måneder og så fortsetter å selge 5 millioner i året i flere år, sammen med masse DLC-er, så ja, da tror jeg 2mrd ikke høres så galt ut. :wink:

… det er en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaang vei før Funcom eventuelt er der.

3 Likes

De har allerede dette i alle MMO’ene…

2 Likes

De SIER det ja. Men hvorfor skal Funcom som aldri har gjort noe annet enn å lage spill (siden hva da, 1999?) trenge å bevise for verden at de klarer å lansere et lite fillespill knirkefritt på nye konsoller? Det høres utrolig rart ut. Motivet må jo ha vært penger. Hvorfor skulle de se om de klarer å gi ut et spill som virker på konsoll? Jeg skjønner det ikke. Denne problemstillingen har aldri vært oppe før, og Dreamfall kom ut til den første Xboxen også. Det gikk faktisk helt fint!

Funcoms påstander om at de valgte den beste mulige løsningen for aksjonærene fremstår mer og mer tåpelig når jeg ser at kursen holder seg rundt 1.05 på tross av nytt hardt nedsalg.

Feigt av ledelsen å ikke stole på at markedet og aksjonærene var i stand til å håndtere en fair kapitalinnhenting gjort på en rettferdig måte, uten å tråkke på minoritetsaksjonærene-

8 Likes

Jeg tror fint de kan selge 300-400k kopier første måned så lenge spillet ser godt ut, er grei spillbarhet osv. Må huske at det kan selge bar på konsoll også, en fordel å ta del i dette markedet. Foreløpig er det ikke enkelt å spå noe som helst, vi har sett en trailer som forsåvidt ser spillbar ut, men mangler shining og mer innhold.

Husker du hva som skjedde med PD2 på ps4/xbone ? Så vidt jeg husker har de også laget spill til konsoll før.

Selv om The Park startet som et internt opplæringsprosjekt på UE4 og ikke har solgt i bøtter og spann så tror jeg det har vært et verdifullt prosjekt for FC ( både på pc og konsoll ) .

10 Likes

Bli kjent med UE4 var vel hovedpoenget med The Park.

Salget av The Park er noe sånn som 80-100k totalt pc og konsoll kombinert.

Der var det jo store endringer i hvordan multiplayer-matcher settes opp fra forrige generasjon til denne generasjonen konsoller, så et singleplayerspill som The Park vil uansett ikke ha noenting å gjøre med hvordan et multiplayer pvp spill på servere fungerer. Epler og bananer.

Fordi de laget det med helt ny engine? UE4.

Det slår meg at sjangsen for at funcom selger 1-2mill kopier på kort tid er særdeles laber. Rust som er et morsomt spill har brukt flere år på å nå antallet solgte det har.

Ark som mange sammenligner med er dårlig eksempel, da de stjal mye teknologi fra tidligere arbeidsgiver og må gi bort store deler av pengene de får inn i all fremtid som erstatning.

Utfordringen til funcom er at spillet vil være ekstremt tynt når det slippes, basert på videoen vi har fått se. Så jeg tror mange potensielle kjøpere vil sitte å vente. til spillet har mer innhold og er mer ferdig.

3 Likes

Endret kjøps ordren min fra 0.95 til 0.90

4 Likes

grådighet…

2 Likes