Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Vi vil vel også få en viss synergieffekt på Age Of Conan tipper jeg. Som Funcom skriver i Q&A:

“The exact details of how Conan Exiles and Age of Conan will connect are not decided yet, but it is our intention to cross promote and encourage players from each game to try out our other games, especially for games within the same IP”

1 Like

Er vel stort sannsynlighet for at spillet selges for 200,- som ARK?

1 Like

ARK: Survival Evolved blir bare større og mer imponerende for hver eneste lille oppdatering. Hvordan skal Conan Exiles klare å konkurrere mot noe sånt? Jeg er fortsatt positiv til idéen bak Conan Exiles, men etter at jeg så traileren så ser det ut som de bare prøver å etterligne de andre mest mulig, bare med “Conan skin” på alt sammen. Jeg er veldig usikker på om det holder. Funcom har null erfaring med denne typen spill, og jeg tror ikke oppskriften på suksess er å lage en blåkopi av andre spill som har gjort det bra.

Altså, SE på dette da…

2 Likes

Denne sjangeren ligner litt på MMORPG-synes du ikke? Og her har Funcom mye erfaring…

Her er jeg uenig. Jeg tror nettopp at nøkkelen til suksess for funcom er å lage en blåkopi, men med et annet trademark (conan). Det blir som å si at det var dumt å lage call of duty fordi det lignet sånn på counter strike, eller aoc fordi det lignet på wow.

Det er utførelsen det står på, og med unreal motoren håper jeg i hvert fall at det blir litt enklere teknisk .

1 Like

Ja, de har jo så store suksesser bak seg i MMORPG-sjangeren. Stemmer… :smile:

I survivalspill av denne typen er det langt større fokus på PvP, og man stripper bort alt av story (den biten Funcom etter min mening pleier å være best på). Klarer Funcom å raske sammen et gameplay som er såpass godt at det alene kan bære hele spillet? Her tviler jeg veldig.

1 Like

All erfaring fra aoc er nesten direkte overførbar, men at combat blir bra tror jeg ikke på før jeg får se det. Dårlig combat gameplay var kanskje hovedproblemet med tsw.

3 Likes

Nå har Funcom fokus på at spillet skal kjøre smooth, og det skal tross alt også gis ut på PS4/Xbox.

Ark stiller store krav til hardware:

Graphics are so bad
https://steamcommunity.com/app/346110/discussions/0/405691491113632377/
Graphics really this bad??
https://steamcommunity.com/app/346110/discussions/0/451848855006778068/

Our focus is to have best melee combat in genre (thus melee PvP), stability and performance,

1 Like

Vel etter å ha sett på kursutviklingen til SF, PDX, STAR, FUNCOM rett etter spill-releaser så tror jeg uansett det skal gevinst-sikres en god del før fasit foreligger. Det går rett ned etter release uansett. Kjedelig det mønstret der. Begynner å bli lei…

4 Likes

Da forstår jeg ikke helt hvorfor de poengterer at grafikken skal bli så vanvittig:
http://www.funcom.com/news/funcom_partners_with_nvidia_on_conan_exiles

“Funcom is renowned for pushing the visual and artistic quality of its
games to the limit,” stated Keita Iida, senior director, global content
management at NVIDIA. “With help from our GameWorks game development
tools and our world-class visual computing engineers, Funcom is set to
deliver an amazing, reimagined world of Conan.”

Det høres ikke ut som hovedfokus er at det skal kjøre smooth for alle og enhver, med realistisk fysikksimulering av sand osv.

Smooth - med bra grafikk :slight_smile: Dessuten var vel Ark ikke helt forutbestemt på PS4/Xbox - noe som gir Funcom en fordel.

Det kommer an på hvor mye suksess som er priset inn på forhånd. Starbreeze gikk 6x når Payday2 suksessen var et faktum.

2 Likes

Tror det når jeg ser det. Funcoms titler har vært grafikktunge og et helvete å kjøre smooth ved release. Og release har MYE å si. På pc kan de patche når de vil, men det er mye verre med konsollene. Der kan det fort ta flere måneder før de får godkjent patchene. Spillet skal være VELDIG bra for at spillerne fortsatt gidder å vente, med tanke på alle de andre storspillene som er på vei. Så du ikke SONY’s konferanse inatt? De gjorde rent bord på hele E3.

1 Like

Er vel derfor det ikke kommer på konsoll før de har satt sammen noe som de vet funker!
The park var deres eksamen på konsoll release med ny grafikk motor!
Den fikk de A på!
Og det blei lansert på konsoll så de hadde en mal og gå etter!

1 Like

Om vi antar (fully diluted) 360 millioner aksjer og trekker fra 60M i egenkapital så må funcom tjene 30 mnok får å forsvare kurs på 1 kr per aksje dersom vi bruker PE 10 (300M mcap/ 10).

Funcom har normale kostnader på ca 3 MUSD i kvartalet tilsammen 12 MUSD i året. I tillegg har funcom ekstraordinære kostnader pga emisjon og launch som vi tipper ligger på 3 MUSD. Tilsammen 15 MUSD i kostnader.

Inntektene til funcom ex CE er på ca 2 MUSD i kvartalet anslått tilsammen 8MUSD i 2016.

Med andre ord må funcom tjene 7MUSD + 3.7 MUSD(= 30 MNOK) = 10.7MUSD på CE for å forsvare en kurs på 1 krone.

Utsalgspris er 30 USD, etter at steam-andel,rabatt, skatt, unreal-andel og conan properties har tatt sitt sitter funcom igjen med 10 USD per kopi.

KONKLUSJON: for å forsvare en kurs på en krone per aksje bør funcom selge over 1 million CE spill under de forutsetningene jeg har gjort.

4 Likes

The Park har solgt ganske labert på konsoll, og ratingen er bare 3 av 5 stjerner. Det er godkjent rent teknisk og innholdsmessig, men ikke så mye mer. I tillegg var The Park et relativt simpelt singleplayer-spill, en “walking simulator” uten variabler som andre menneskers internett-hastighet, multiplayer med PvP, bygging… servere…etc.

1 Like

Da vil nok Funcom prises til 2 mrd og pris per aksje blir 8,6 kr.

Ja men salget regnet de med ikke skulle bringe inntekter ! Servere har Funcom slått fra seg på CE da folk kan hoste egne servere ! Bygging og høsting krever svært lite kapasitet da dette bare vil være vegger, klosser osv som plutselig bare dukker opp der du plasserer de! Eneste som jeg ser kan krasje er at viss de vekter altfor mye grafikk inn i spillet! At mye at kapasitet blir tatt opp av at håret skal blafre og blodet skal være real life! Ark der er det ingen med langt hår :joy: Kroppene ser ut som simple utstillings dukker og blodet er bare rød skygge som er der i 5 Frames!
Kjører Funcom med unødvendig mye av dette vil det kreve mye trafikk !

Det er derfor jeg er utenfor, og jeg hadde bare regnet med 220m aksjer… For min del, så var det break-even scenarioet som beskymret meg mest.

Kanskje, men da er prisingen mest sannsynlig fullstendig på jordet. :wink:

1 Like

Det er på jordet vi trenger den frem til lansering :joy: