Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Det blir laget mange overflødige spill som nesten ingen spiller… Mye bortkastede penger.

Nei. Men det er ikke alltid så lett å konkurrere med de som er veldig godt etablert i en sjanger. Det så vi både da Funcom kom drassende med Age of Conan (WOW-killer ble det sagt!), og da de kom med The Secret World skulle de snu oppned på hele MMO-sjangeren med klasseløst system uten levels. Nuvel…

De skulle også ta verden med storm ved hjelp av et av verdens mest populære leketøyskonsepter, nemlig LEGO! Det er jo “bare å lage noe mobilgreier” som “alle” barn i verden laster ned og bruker penger på, right? Jada.

Beste spillet i sin sjanger. Tenker du da at Conan Exiles vil danke ut ARK og RUST? Husk at The Park ikke kunne konkurrere med noenting…

1 Like

ABG Sundal Collier er på kjøper’n i dag :slight_smile:

De tok ett greit jafs på 800k ila 30s igår :hamburger:

Trenger ikke å danke ut noe som helst, man spiller mange spill ila en mnd ikke sant. Og ikke sammenlign noe med The Park. Det var bare en idé Bylos hadde som de satt ut i live for å lære UE4, det gjorde det ok salgsmessig. Forventer ikke noe fra neste heller, samme prosedyre men fra USA teamet.

Så man lønner folk for å utvikle eksperimentelle titler som ingen har tro på? Er dette som en lønnet skole? Litt sånn lærlingarbeid kanskje :smiley:

1 Like

Ville heller kallt det en brukbar Research & Development department…:wink:

3 Likes

Man vet jo aldri hva som slår an :slight_smile:

3 Likes

Nei, de som utviklet The Park hadde allerede fast lønn og brukte noen timer på The Park istedet for å jobbe med feks TSW. Omdisponering kalles det…

1 Like

The Park er det eneste lønnsomme de har gjort på veldig lenge, mer av det, men skulle gjerne sett en mellomting i størrelse mellom TP og CE, men det kanskje kommer.

Spørsmålet er om talentene er jevnt fordelt utover siden TP var gjort at et lite team er det kanskje vanskelig å skalere opp antall prosjekter.

1 Like

De uttalte jo selv i forbindelse med emisjonen at " de kun var dager unna en konkurs" .

Ut fra dette kan en vel heller ikke forvente gode q2 tall.

Men det ligger vel neppe forventning i markedet til gode tall heller, alle venter på nyheter og bekreftelser i morgen.

Tar kursen en tur i kjelleren igjen så er det ikke grunnet tallene, men eventuelt fraværet av nyheter.

1 Like

The Park har sansynligvis gått med fint overskudd kun basert på PC salget. INgenting galt med det. Vellykket eksperiment for FUncom og jeg mistenker det kommer mer av den typen fra TSW universet.

Jeg blir overrasket hvis ikke de neste småspillene blir et par hakk større enn The Park.

Lurer på om vi får mer info på Q2 presentasjonen om det spillet ( basert på Conan IP ) som de skal begynne utviklingen på senere i år. Siden de nevnte det på Q1 så er det kanskje et lite håp…

3 Likes

Nå er det viktig og få med dere at jævla mange kjøpte The park… Bare går og få noen jævla bra Items i secret World… Som man bare fikk etter man kjøpte The park!! Smart salgs triks …

1 Like

The Park solgte 50k på Steam. På console vet vi ikke enda. Men det antas noen fler.

Så “jævla” mange er det nok ikke. Men 100k solgte er forsatt godt pluss på et spill som var et eksperiment.

2 Likes

Med tanke på hvor få som spiller The Secret World har jeg ekstremt lite tro på at ekstra items var noe trekkplaster i det hele tatt.

https://steamdb.info/app/215280/graphs/

Under 7k unike spillere over 14 dager er helt elendig. Det var ikke SÅ mange fler for et år siden heller.

Det er 9300 som har begge spillene

7 Likes

Helt elendig ift hva? Spillet er over 4 år gammelt, så du må nesten slenge opp en sammenligning.

Sammenlign det med MW3, de har ish 120k aktive siste 2 uker.
MW3 solgte for i overkant av 3,5 milliarder første døgnet.
Solgte TSW for 200 millioner første døgnet? :wink:

1 Like

Men det betyr ikke at de som har kjøpt det ene gjorde det fordi de eier det andre…

Jeg vil tro at enhver spill utvikler lager det beste spillet i sin sjanger! Viss du utvikler ett produkt går ingen utvikler med respekt for seg selv inn i ide fasen og produksjon med det målet for øye og lage ett spill som kommer på 100 ende plass???
Funcom har hver gang de har laget ett spill der de har villet lage det beste !! Hva kritikere og hausere har ment i forkant av release er jo med ett mål for øye !?

Jeg vil tro at hører de på folka som skal spille og utvikler deretter så ser jeg ikke bort fra at “verdens bedre spill” står for trappene !?

Jeg sier ikke at conan exciles river skinnet av pølsa men en gang må Funcom klare og treffe og !?

Edit : utenom de som bygde yme plattformen ! De nøyde seg med bunn 1 plassering :joy:

Er det ikke rart at de da i forkant av utgivelsen sier at inntektene fra spillet blir “not significant”? Da lager de jo noe de ikke tror kommer til å selge stort…