Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Jeg vet ikke bedre enn Funcom selv, og muligheten for storsalg ser jeg på som liten.
Man vet sjelden hvordan spill slår an, og Funcom gjør rett i å dysse forventningene der de er usikre på resultat for ikke å skape en falsk verdi og derigjen høyere kurs på bakgrunn av dette.

De var imidlertid langt mer offensive vedrørende CE under pressekonferansen på spørsmålet om hva grunnene var til at de ville lykkes fremover med den nye strategien og først ut CE. Igjen så er det umulig å vite, de må lage noe mainstream som har elemeneter av nyskapning, noe de feks gjør via Purge opplegget, du trenger ikke bare passe deg for de andre spillerne, fra tid til annen kommer det sandstormer og skapninger / soldater osv fra konkedømmene rundt for å slå ned på de som prøver å komme seg opp og frem, som igjen blir belønnet hvis de overvinner.

Purge systemet er spennende nok i seg selv da dette bidrar til at man har utfordringer som singleplayer utenom det å passe seg for vesener og finne mat. Utforsking av ruiner/templer og grotter er også spennende som singleplayer, selv om spillet vil gjøre seg best sammen med en gjeng på discord eller teamspeak :slight_smile:

En spillutvikler/utgiver er nok såpass erfaren at de kan forutsi sånn omtrentlig hvor landet ligger, og det vet de nok allerede tidlig i utviklingen. Kanskje allerede før de begynner å sette spillet sammen. Forskjellen er at Funcom bruker penger på å fullføre usikre eksperimenter, mens andre med dårlig råd satser på mer sikre kort. Men nå må vi ikke glemme at Funcom er under opplæring da, de skal jo lære de ansatte Unreal Engine 4 og Steampublisering bl.a (sikkert mer også).

De ville ikke skrevet EN ting til aksjonærer og noe annet til spillere. Tror de selv at spillet vil selge forsvinnende lite, så er det det de sier. Til alle.

Jeg tror det er mye selv, blir jo spennende å se hva spillet er og hvordan det er tenkt skal spilles, litt enklere å gjøre seg opp en mening når man vet noe mer. En av grunnene til at jeg er med så tidlig vs feks Holmes, er at jeg er villig til å ta risikoen det betyr å være med “fra start” foreløpig er jeg i pluss og tåler kurs tilbake på ca 1 kroner for å være i 0, det gjør det enklere å akseptere usikkerheten og svingningene.

3 Likes

Tror du misforstår markedet om du tror de leser årsrapporter og kvartalsrapporter fra selskapet. Spillet er jo ikke annonsert til markedet enda…

En spillutvikler/utgiver er nok såpass erfaren at de kan forutsi sånn omtrentlig hvor landet ligger, og det vet de nok allerede tidlig i utviklingen.

De gjør nok ikke det med mindre de bruker veldig mye penger på markedsføring. Med nok markedsføring kan man selge hva som helst, men når det gjelder mindre spill på Steam, uten særlig markedsføring så kan alt skje.

Jeg tåler fint svingninger jeg bare synes ikke risk reward er særlig bra for den langsiktige aksjonæren som er min tidshorisont.

1 Like

Jeg tror det er viktig at de får vist seg litt fram på events som i59 og andre spill expos i høst/vinter/våren. Det er mulig at Funcom blir et av de første selskapene til å ta det med Early Access seriøst, og faktisk avslutte det for å launche spillet som et ferdig produkt senere. Er så mange spill som bare blir i early access for alltid.

Du glemmer at funcom ble tatt fordi de hypa formye. Det å gå ut å drepe aksjonærhypen rundt et lite prosjekt er smart iforhold til det presse de har fra børsen og økokrim.

1 Like

Feilaktig informasjon er ulovlig uansett om det er den ene eller den andre veien. De skal gi et så realistisk bilde av virkeligheten som overhodet mulig. De kan ikke “holde igjen” på entusiasme på et produkt de EGENTLIG forventer skal slå an, og heller skrive at de ikke forventer å tjene noe. Det går ikke an.

3 Likes

Med tanke på selvhypen funcom produktene har hatt, så er det veldig fornuftig av Funcom å si at de ikke forventer svææære ting rundt denne releasen.

The Park solgte i overkant av 100k. Det er mulig de selger 200k av dette. Om de selger en million vil jeg være enig i at Funcom har bommet på guidingen, men jeg tror ikke de selger så mye. Så det vil ikke være et problem.

Men det har hendt før at smale titler har solgt hinsides mye.

“Owners: 41,488 ± 5,106
Players in the last 2 weeks: 823 ± 719 (1.98%)
Players total: 33,256 ± 4,572 (80.16%)”

Fra Steamspy.

Totalt har altså litt over 33 tusen spilt det på Steam. Hvordan vet du hvor mange de har solgt til konsoll?

Er det bekreftet at det “nye eksperimentet” skal ut på konsoll? Link?

1 Like

Og i forhold til rettssaken som begynner neste måned vil det være lite taktisk smart å gi pressen en gratis set-ball “Funcom hyper CE. Historien gjentar seg.” etc.

1 Like

Vi har kommet frem til totalt 80k solgte, halvparten på konsoll.

Hvor tar dere tallene fra på konsoll?

De solgte ca det samme på Ps4 som på Steam. Ifølge siste kvartalsrapport.

1 Like

De har sakt at salget på konsoll overgår salget på PC. Så vi kan nok konkludere med at de nærmer seg 100k :slight_smile:

1 Like

Merker at du har vært borte en stund. Lenge siden jeg sluttet med det.

Stjerna
Funcom gikk ut i media etter konsoll lansering hvor de sa at salget på konsoll gikk bedre enn på PC. Så +/- 100k eiere er rimelig å anta.

Når det gjelder guiding du snakker så er dette noe man har mulighet å justere opp eller etter de faktiske tall begynner å tikke inn. Samme med ned og oppskriving, gjør ett prosjekt det etterhvert bedre som tidligere er nedskrevet i regnskapet så må de vel oppskrive det for som du sier å gi en mest mulig riktig gjengivelse av faktisk verdi.

Guidet SB DbD salg på 1 million etter noen måneder?

Lanseringen gikk bedre, men så har det nok flatet ut fortere, siden de nå skrev at konsollsalget var på linje med PC salget.

1 Like

Det er ikke noe gjenspiller effekt heller i The Park, det kan bli spennende i en spillers øyne, som meg selv, mtp TSW spillet. De burde kanskje også ha fokus fremover på å lage noe som er streamervennlig, noe Conan Exiles vil bli

Tror du det blir noe særlig replay value i minispillet basert på TSW da? Det høres i såfall ut som et prosjekt som tar lenger tid og blir mye dyrere enn en “walking simulator” som de allerede har i The Park.

1 Like