Det er nye tider i funcom, før kunne den gå opp og ned 10% uten store nyheter, nå er utslagene mer dempet på godt og vondt. Personlig siden jeg er langsiktig foretrekker jeg mindre utslag så lenge det blir bra til slutt. Og det blir nok bra, all min erfaring i alle spill-aksjer jeg har vært innom sier at risikoen er relativt liten før release og vokser kraftig etterpå.
Dette blir veldig spekulativt og har selvfølgelig ikke noe med hva som kommer å gjøre. Det har imidlertid noe med hvilke kjøpsinteresse som finnes der ute og den er laber for øyeblikket. Den tar seg opp om noen uker, skal man tro meg
Edit: Kurs 1.28
Nå har man muligheten til å treffe like bra som @anon91440261 med traden, selg selg selg 1.28 do it!
I’m just saying…
Vær litt seriøs da. 3 øre ned på latterlig lavt volum, så er det plutselig dommedag?
var 10 øre Nå er det ikke stress lenger
Burde egentlig lokket øynene og gløtta litt i medio november, lukket de og våknet rolig og utvilt litt ut i desember. Blir jo psykisk utviklingshemmet av å følge med kursen når det butter litt i mot
Noen metoder/tips for å hjelpe hvis du likevel vil følge med
- Ikke ha en større eksponering i funcom enn du føler du klarer å håndtere.
- Ikke se på kursen hele tiden, sett heller opp automatisk varslingstjeneste ved nyheter eller når kursen faller/går over et eller flere nivåer.
- Spre deg i flere aksjer.
Det var ikke noe imponerende med min utgang her om dagen. Jeg solgte ikke på et gunstig tidspunkt kursmessig og bare ett øre over den dagens low. Jeg fulgte ikke med i løpet av dagen. Så da jeg logget inn og sjekket så såg jeg handelsloggen. Da bestemte jeg meg for å selge med gang. Siden jeg skulle videre på jobb ble det solgt umiddelbart og klasket igjen laptopen. Det var instinktet mitt som sa at jeg burde selge fordi jeg var tungt lastet og hadde god gevinst. Solgte 65% eller noe. Siden da har jeg vært fornøyd med avgjørelsen selv om jeg burde ha fått en bedre kurs. Jeg tok rett og slett ikke sjansen på å legge ut en ordre høyere oppe og risikere å ikke få solgt. Det var en tabbe. Jeg er klar over at jeg av og til må ta raske avgjørelser for jeg vil ikke springe frem og tilbake under et kontraktsmøte mellom kjøper og selger f.eks.
Sånn sett i ettertid er kanskje ikke selve traden så imponerende, men jeg er glad for at jeg lyttet til instinktet og reduserte beholdningen. Kan heller øke på igjen litt om jeg får mer troen igjen. Alt står og henger på ett produkt nå.
Det er farlig å selge på intradagsbunner, bedre å vente på sluttkurs å se om det virkelig blir brudd ned.
Er du sikker på dette? Nå har jo avdelingen i NC holdt på ganske lenge med sitt eget større spill, som vi nok snart vil få se mer til. I prospektet skriver Funcom at begge avdelingene er gått over til den nye strategien i Q2, dvs. at de burde være påbegynt sånn smått med spillet da.
Og Oslo-avdelingen annonserer nok snart enda et lite spill, som planlagt. Planen var å annonsere 2 små spill i år. Fra prospektet:
“In addition to Conan Exiles, Funcom is in the early stages of planning and development for two small games as described in the Company’s strategy.”
“Funcom expects that the financial performance of the Company will be materially dependent on the performance of the larger games, including Conan Exiles, developed under the new Funcom strategy. However, as only one game has yet been published under the new Funcom strategy, the actual dependency on such games is uncertain.”
Dersom Conan Exiles ikke blir en stor suksess så tror jeg de må hente penger igjen, så på kort sikt mener jeg det står og faller på Conan Exiles (de kan overleve en ny emisjon men det vil trolig gå hardt utover kursen). Men formålet med den nye strategien er vel at de på litt sikt skal være mindre avhengig av denne type hit or miss lanseringer som historien til Funcom er preget av.
Er du sikker på at de har begynt på et større spill hos Funcom Inc ? I Q2 presentasjonen er det kun disse som står under utvikling ( itillegg til CE ) :
• New “smaller” game using The Secret World IP
– Prototyping and development continues in the North Carolina office
– Game reveal and PR/Marketing activities to start 4-6 weeks before game release
– Has as main goal to increase the competency of the North Carolina team in Unreal Engine 4.
Due to this risk and the experimental nature of the title, it is not expected to have a material
impact on the business
• New “smaller” game using Conan the Barbarian IP
– Previously announced to start production in 2016 following Conan Exiles
– Still in early concept development phase in the Oslo studio
– Expected to go through concept review and project approval by the end of the year.
– Production is not expected to start until after the Early Access release of Conan Exiles.
Jeg tipper de annonserer NC sitt nye spill på nyåret, slik de gjorde med CE. Da følger de mønsteret slik de gjorde med TP og HS.
Edit: som @nofun skirver, så kommer det ikke noe lite Conanspill før etter CE er ute i EA.
Mye henger på CE nå, men det har det gjort hele tida. Småspillene er ikke forventet å skulle dra inn noen store summer ennå. De første her er for å lære seg teknologi. De neste kan bli noe annet, men jeg tipper det blir ett par runder til med å prøve ut ny teknologi som de kan bruke i større spill hvis det slår an. Men det kan jo hende at ett av småspillene slår an og blir lastet ned millioner av ganger. Time will show
Tror det er tanken at ambisjonsnivået på de små spillene skal vokse med tiden, nå til å begynne med er det mer som demoer med veldig enkel gameplay-mekanikk.
Skjønner ikke hvorfor dere er nervøse. Oppsiden er enorm i fht. nedsiden. Nedsiden er begrenset ifht. emisjonskurs + der den lå like etter emisjon. Ja, det er kanskje 50 øre ned dit. Men det er flere kroner opp om de treffer med Conan
Har vist til linker om dette tidligere. Funcom skriver at studio i NC er fullt ut gått over til ny strategi i Q2. Den nye strategien består i blant annet et større spill under utvikling til enhver tid.
Og selv om det ikke kommer noe mindre spill ut før etter CE, så skulle Funcom annonsere det i 2016. Mulig de har gått tilbake på det på grunn av utsettelsen av CE, siden dette spillet også sannsynligvis baserer seg på Conan-IP’en.
Historisk sett så treffer dei jo ikke, eg synst dermed ikke nedsiden er begrenset sånn som du sier, eg er mer bekymret for hva som skjer dersom det heller ikke denne gangen treffes
Eg har en del aksjer i Funcom nå, kanskje ikke like mye som mangen andre.
I den siste rapporten så har de oppdatert dette og skriver nå Q1 2017:
“Both development studios are scheduled to have
fully switched to this strategy by 1Q17.”
De har også skrevet en plass at de ikke starter utvikling av nytt stort spill i Oslo før etter at CE er lansert EA.
“You’ve got a week to practise your own Twitch-friendly overreactions”