Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

15 streamere på twitch nå, høyeste så langt :slight_smile:

2 Likes

Jeg tror det du viser der er uvesentlig. Lista viser jo bare topp 100.

1 Like

Får vi kanskje vite noe til uken om neste spill?
Tipper det er ett lite fra Oslo-gjengen da, blir dumt å hive ut det store fra over dammen?

ny: http://www.godisageek.com/2016/10/why-you-should-play-hide-and-shriek-this-halloween/

Blir vel bare å vente på at vi er ferdige med Q3, så kan kursen gå opp igjen :slight_smile:

1 Like

En ansatt i Twitch går over korrelasjonen mellom twitch views og solgte enheter. For f.eks The Culling som kan ansees som en direkte konkurrent til CE er påstanden at 25% av salget skyldes Twitch, og jeg antar at det samme også i stor grad vil gjelde for Youtube.

Det kanskje mest interessante er at den største andelen av salg kan krediteres til de mange små og mellomstore streamerne.

Mid tier broadcasters convert views into purchases 13 times more
effectively than top tier broadcasters, and small broadcasters convert
views into purchases 1000 times more effectively than top tier
broadcasters.

Det betyr at større streamere muligens spiller en mer indirekte rolle enn i hvert fall hva jeg først hadde antatt. De har en stor rekkevidde og fungerer som trendsettere for seere og andre streamere.

Twitch og Youtube har endret drastisk på måten spill best kan markedsføres. Det er ikke like lett å gjemme seg bak kraftig editerte cgi eller gameplay trailere. Bruken av bjellesauer er utstrakt selv blant de aller største spillselskapene. Det aller viktigste er å lage et bra spill, men også det å tilpasse spillet for streaming og å legge til rette for streamere er viktig.

Her synes jeg Funcom med sin lansering av H&S har vist at dette er de smertelig klar over og det lover godt for den kommende lanseringen av CE og det som måtte komme etterpå.

11 Likes

Tror du salg utenfor topp 100 på steam er noe særlig å snakke om for Funcom? Det tror ikke jeg. Listen er ganske så eksponentiell.

1 Like

Også viktig å vite at absolutt alle medium -> store på twitch har et visst antall “tomme seere” som kommer fra bots for streamen, viewbots som er betalt av dem eller andre og sleepers (folk som setter på streamen uten å se på den). Det er ikke sånn at alle har 50% tomme seere, men flere av de største har blitt bevist å ha 40-80% bots og liknenede til tider. Om seerne er ekte kan lettest sees ved å gå til personens Twitter konto og sammenlikne antall følgere med hvor mange som ser på. Tomme seere genererer selvfølgelig ikke salg :slight_smile: Små kanaler har ofte få men dedikerte følgere som derfor har en større sjanse for å føre til salg av eventuelle spill de spiller.

Når mafia 3 og fallout 4 nå ligger på henholdvis på 123 og 124 på grunn av Halloween salg. Og lille hide and shriek liger nå på 140 ish. Og mesteparten av spilla ligger på 70% salg. Så har det ingenting å si???

1 Like

Det er vel det som er poenget, Hide and Shriek er fortsatt lite og vil derfor ikke påvirke kursen i noen stor grad.

Poenget er at Christian påstår at Hide and shriek er i en nedangående trend. Noe som ikke er sant.

Og i tillegg svarer han heller ikke om omsetningen er høyere under Halloweensalget eller ikke. For det har faktisk en betydning hvor Hide and shriek lå ann på listen før salget begynte.

Jeg snakker ikke kurs i helle tatt. Men det er veldig gøy å se H%S spre seg globalt som det gjør nå.

Er den listen basert på omsetning eller antall solgte eksemplarer av spillet ?

Steam bestselgerlisten er høyst sannsynelig omsetningsbasert.

Da betyr det at billige titler selger veldig mange kopier.

Omsetningen er ikke 0 selv om ikke på topp 100. Fallout 4 og Shadow Warrior 2 er bevis på det.

1 Like

Hide and shriek har nå solgt ca 16-17k, det er ikke spesielt mye med tanke på den “lave” prisen. Men spillet har fått gode reviews og skapt en del interesse blant streamere, og sånn sett gjort det greit målt opp mot Funcoms egne forventninger.

Hovedscenario her er forventet topp i Halloween helgen og selve Halloween (i dag) og så trolig noe fallende interesse fremover.

3 Likes

Tror ikke de blir å bruke ordet “greit”/“Ok” på Onsdag. Jeg tror de kommer til å si “Excelent”. :slight_smile:

Tror du kommer til å bli skuffet :sweat_smile:

4 Likes

A bunch of scares and laughs for the price of a venti pumpkin spice latte? Hell, yes.

Vedder en tier på at de kommer til å si significant :wink:

4 Likes

tok et skjermbilde fra H&S-steam-sida. Her kan man estimere hvor dominerende steam-salget faktisk er:

1 Like