Ja det er det der jeg må lære meg. Kommer aldri på det
Er det denne du da mener?
Net cash from investing activities -1,808 -689 -4,491 -2,645 -3,401
Edit: Eller kanskje mer spesifikt denne?
Purchase of equipment and investment in intangible assets
For Funcom, så ser jeg først og fremst på cashflow.
Måten de driver med investeringer/avskrivninger på gjør at EBIT/EBITDA blir rimelig uinteressante. F.eks hvis de har lansert et spill i Q4, fått inntektene der og skriver ned investeringene i spillet i Q1 året etterpå. Da ser “fjoråret” mye bedre ut enn det egentlig er, mens “nyåret” ser mye verre ut enn det er.
Jeg får da heller se på hvor de er i utviklingssyklusen og “justere” for det selv. Pengene de har brent i Q3 har hovesakelig gått til CE.
Virker nå som om mye går på operating expenses:
4 Operating expenses
Personnel cost, marketing, office rent and games operating cost are main elements of the
operating expenses.
Ja, men lønn og annet for de som jobber med CE og andre nye spill går på den posten du nevnte over
den har steget 1.1 MUSD YoY som du ser
Helt enig, det som er viktig er avkastning på den investerte kapitalen. Investerer du 6 MUSD og får tilbake 6 MUSD blir fort EBITDA veldig pen, men du har skapt 0 verdi for aksjonærene (du kan ha skapt verdi for spillere og de ansatte).
Så lenge staben er konstant så er det vel kun cash som gjelder, ikke hvor de forskjellige folkene brukes?
No Man’s Sky har flere views på twitch mesteparten av tiden i forhold til TSW og H&S tilsammen.
Total operating expenses q3 2015 3,949,- + investeringer i bl.a.The Park q3 2015 695,- = 4,644,-
Total operating expenses q3 2016 2787,- + investeringer i H&S og i CE q3 2016 1,808 = 4.595,-
Nå prøver jeg å lære dette en gang for alle. Har jeg rett i dette? Da går altså totale utgifter inkludert investeringer i nye spill ned fra Q3 2015 til nå i q3 2016, selv om Funcom nå har både utviklet et multiplayerspill i tillegg til å utvikle et nytt storspill?
Er ikke dette som jeg her har presentert riktig så får dere ha meg unnskyldt, men om det stemmer så syns jeg dette ser utrolig bra ut.
Enig, jeg ser stort sett bare på cashflow.funcom er ikke unike her, starbreeze fører også regnskap med en vri.problemet med spillselskaper er nok at inntektene varierer noe voldsomt og man prøver å utjevne denne forskjellen over mange kvartaler, men cashflow lyver ikke.lifetimerne i tsw så man med et stort hopp i begynnelsen på cashflow, som så ble periodisert som inntekter over et år.
No Man`s Sky har vært på tapetet siden 2013 + massiv hjelp fra Sony hele veien.
Blir jo som å sammenligne gull/gråstein opp mot hverandre i verdi dette her @Larsen
I q3 i fjor var det store utgifter til advokater mm.
Hvor mye?
Det kommer visst noen regnskapsmessige endringer også nå fremover i de neste rapportene som egentlig stammer fra en endring fra 1.januar 2016, men som ikke fremkommer av regnskapene før nå fremover. Noen som vet hva det betyr?
Ellers, relevant for det du sier der Alex:
2.4 Deferred revenues
Revenues from subscriptions are recognized over the subscription period that is from the
date of subscription purchase until subscription end, normally 1 – 12 months.
In-game items are items that can be purchased on-line from in-game stores or are awarded
as incentive or compensation. Revenue from sales of in-game items is recognized at the
time of sale.
Revenues from the sales of game software, whether delivered via packaged goods (boxes)
or via the Internet (game download) are recognized on a straight-line basis over the
estimated customer life. The company enters into multiple-element revenue arrangements
where it provides combinations of game software and subscription or subscription and ingame
items. The Company accounts for revenues from each item separately following the
revenue recognition policies above. Up-front payments for subscriptions and other up-front
revenues are recognized in the statement of financial position as a liability.
Det er denne jeg mener. Noen som vet om dette er viktig å få med seg? Hva betyr det egentlig?
As of 1 January 2016, the Group has adopted the mandatory revised standards,
amendments to existing standards and interpretations as adopted by the EU, applicable for
this quarter. Their adoption has not had any significant impact on the amounts reported in
this interim report but may affect the accounting for future transactions or arrangements.
Management has not yet completed the evaluation of the impact on the financial statements
of standards issued but which have an adoption date on 1 January 2017 or later.
Brukte de like mye på advokater som på å utvikle CE i ett helt kvartal så skjønner jeg at det ble emisjon
Det er ikke bare advokatene de fikk også bot og hadde andre ekstraordinære utgifter.
Fra q4 rapporten
[quote] Exceptional cost items
(such as but not limited to
legal expenses and
Økokrim fine) contributed
to higher operational costs
in 3Q and 4Q[/quote]
Du ser også på feil kategori, bare se på operating expenses (total operating expenses tar med ned og avskrivninger)
Total operating expenses q3 2015 2,560,- + investeringer i bl.a.The Park q3 2015 695,- = 3,255,-
Total operating expenses q3 2016 1,631,- + investeringer i H&S og i CE q3 2016 1,808 = 3,439,-
OK sorry at jeg må ha det inn med teskje, men nå er riktig da. Så da var det feil å si at de går ned. De øker litt. Men om vi da tar med bot og store advokatutgifter så er det kanskje ikke fullt så imponerende som jeg først trodde. De er vel nede på et kostnadsnivå nå som er vanskelig å forbedre så mye uten nedskjæringer. Får satse på at det skjer noe med inntektsnivået nå da og fokusere på det.
Takk for hjelpen
Mulig de dropper kvartalsrapportene etter hvert? Er jo EU som står bak den endringen der.
Det spurte jeg også om for en liten stund siden da Hugo gjorde det samme. Og når må de i så fall bestemme seg for det? Kan de velge og se an q1 før de bestemmer seg om de vil ha kvartalsrapporter eller ikke?