Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Når det er snakk om Soma vs CE så liker jeg statistikken for de 3 siste månedene bedre:

Kan uansett ikke sammenlignes da det er to veldig forskjellige sjangre.

kanskje se nærmere på topp 10 survival games, nummer 1 og 10 kanskje?

Det eneste vi kan få inntil ca 2-3 uker før launch er ihvertfall at det enten er usikkert, eller går bedre enn ventet. Som screenshottet over viser, så tok ikke DbD av på google trends før 2-3 uker før launch. Før det så det steindødt ut.

Her er en litt-av-hvert graf:


https://www.google.com/trends/explore?cat=8&date=today%2012-m&q=dead%20by%20daylight,Conan%20Exiles,Stranded%20deep,Subnautica,%2Fm%2F013c9xk7

… vi vet at Conan Exiles har blitt en hit hvis det går an å velge "Conan Exiles (Video game) på google trends. Det er kun ark som har av disse. :slight_smile:

3 Likes

ja husker det godt.forumet var helt dødt, listeplasseringene var dårlige.så begynte det å få streaming. over natta ble det plutselig voldsom økning på forumet.og resten er historie.

CE forumet har begynt å våkne nå.

1 Like

Søker du på “Game” da i tillegg eller?

Håper virkelig marketing hos Funcom legger litt spenn i Google Adwords og Facebook sponsered posts. Youtube streamerene burde de óg sette av litt spenn til + sende ut gratis betaversjon av spillet til de største anmelderne.

(Baserte alle mine spillkjøp til PS4’en på Black Friday på å sitte å høre på Youtube reviewere :slight_smile: )

1 Like

Facebook lagt på seg 25k til over natta. Funcom 7k, GameNewsOfficial 46k, IGN 1k og gagatunFEED 1.5k

XONE reddit mandag

5 Likes

Er virkelig i villrede mtp Funcom, hadde tenkt å vekte ned i Funcom rundt 2 kr, da andelen er stor i min portefølje.
Men nå virker det som om risikoen er (mye) lavere, oppsiden større enn på lenge, lav inngang (ca 1,10), så jeg rører ikke Funcom før tidligst januar hvis den tar helt av!
Hva tenker dere andre?

1 Like

De ekstra 50k som jeg kjøpte rett før den stakk fra 1.30 skal ut før lansering. Trolig på et teknisk nivå. 150k er long. Spillet høres bare så bra ut. Hvis combat overbeviser meg og selskapet er verdt under 500 mill då dobler jeg kanskje, men i så fall så er jeg nesten all in.

5 Likes

Blir nok minst sittende til Januar med nesten alt og jeg kommer sannsynligvis til å sitte med en god del aksjer over EA også. Lærer aldri, vil nok noen si. Men CE har noen fordeler ift. TSW som blir bare bedre og bedre jo mer jeg tenker på det.

  1. TSW var modernday-setting og litt sært med ukjent IP. CE er mer fantasy, mye mer safe og kjent IP.
  2. TSW var dyrt å lage, CE er billigere. Server-plass er også mye billigere enn før.
  3. Survival-spill er ikke et MMORPG som TSW var. Det er mye vanskeligere å få folk til å kjøpe flere MMORPG enn Survival-spill går jeg ut i fra.
    4.TSW releasen kolliderte med GW2 og tapte stort på det. Denne gangen er release-vindu bedre ift. store konkurrenter.
    5.Streamere kan brukes til gratis markedsføring. Den muligheten hadde ikke TSW.
    6.TSW ble først utgitt på Origin og kom på steam litt senere. Steam dominerer totalt.CE kommer på steam fra første dag.
    7.CE-Spillerne kan sette opp sine servere med sine egne regler, den muligheten hadde ikke TSW.
    8.TSW brukte en gammeldags abonnementsmodell, CE-spillet er b2p. (innspill fra @nofun )

Jeg kunne fortsatt, men bottom line er at jeg er fryktelig optimistisk på CE vegne for øyeblikket. Få til et skikkelig combat-system nå, så er mye gjort. Men selvfølgelig går aksjen bananas før EA kan det nok bli litt gevinstsikring ja.

6 Likes

Smelle det skikkelig før release blir det kanskje og sikre litt for og gå inn igjen viss det skulle bli en dupp! Tenker jeg sitter med 60-70% over release :+1::money_with_wings:

3 Likes

Det viktigste er kanskje at CE er b2p mens TSW kjørte abonnement. Tror det er en av grunnene til at mange droppet tsw og ventet på gw2

3 Likes

Det jeg liker denne gangen er at det virker som om Funcom har laget en god mediastrategi denne gang. De siste gangene har vært for hausete fra begynnelsen. Nå rev de ned forventningene først slik at de heller kan overraske positivt og på den måte “lure” trollene på worldwideweb samtidig som det bygger seg opp en annen kultur blant spillerne på en måte.

De bør kanskje gjøre det enda klarere at spillerne ikke kan forvente seg aoc-stil combat. Jeg vet de har sagt det, men de bør spesifisere litt mer rundt bruk av cc (crowd control), spell (eller fravær av det), movement abilities/control, forskjellige slag osv. Det er viktig å også styre forventningene på dette.

Hold igjen siste graphics oppdatering til lansering på EA. På den måten vil de også overinnfri noen av forventningene til spillerne etter kjøp.

Det som er med Funcom er at de alltid gjør noen ting veldig bra, helt top class, og så gjør de noe helt elementært på en amatørmessig måte. Eksempler det er mmo uten chattefunksjon (Lmo) , alt for rask økning i vanskelighetsgrad (tsw) og kliniske bugs (main mission i tsw) (comboskip i aoc). Jeg vil helst ikke se en eneste bug i CE første kvelden jeg spiller. Men i hvertfall ikke en klinisk en. Det er forskjell på bugs. Noen er ikke irriterende. Faktisk kan en bug også være sjarmerende.

Så til slutt er det viktig med stabilitet, spesielt første uka. Der er jeg ikke redd. Men det er viktig å nevne det likevel for det er utrolig viktig.

7 Likes

Du tror mao ikke spillerne vil ta med at CE lanseres som EA? Jeg forventer ihvertfall endel barnesykdommer de to første månedene.

2 Likes

Spørs hva slags barnesykdom det er. Jeg kan godt godta kusma/vannkopper, men vil helst slippe meslinger eller krypp. Jo lengre ut i spillet en kommer i EA jo flere bugs vil en forvente å komme bort i, men jeg vil ikke se noen første kvelden. Det jeg forventer å se er manglende innhold, som at en kommer til en hule som er blokkert med et skilt hvor det står “coming soon” o.l.

3 Likes

Hvis du ikke ser meslinger eller krypp den første tida, så blir jeg overrasket. EA er jo faktisk en betalt beta.

For min del, så tror jeg det spillet liten rolle. Det som betyr noe er om de har truffet med gameplayet.

3 Likes

Vektet meg noe ned i Funcom de siste dager nå og gått inn i Targovax TRVX som forsker på det samme som Nordic Nanovector med den forskjell at NANO med sine 44 mill aksjer er priset til 4,9 mrd og TRVX med sine 42 mill aksjer er priset til 559 Mnok. Tror denne kan gå mye den neste tiden og meget vel bli en av “nyttårsrakkettene”.

Årsaken ligger i at jeg var svært høyt eksponert i Funcom og at kursen har gått mye i det siste, ser potensialet for dobling i begge aksjer, men at dette vil kunne skje hurtigere i TRVX. Opprettholder likevel mitt kurs mål på 2 kr for Funcom innen tidlig Aksess. Som dere ser av tråder fra i fjor på denne tiden var jeg eksponert i GIG og Funcom og traff greit da.

7 Likes

Dobbelt så mange “snakker om det” som da de slapp traileren. Likes har faktisk eksplodert :bomb:

Venner tagger fortsatt venner 4 dager etter traileren ble postet!!
300k Visninger, 1300 delinger!

13 Likes

Har noen av dere tenkt noe på hva USA-kontoret til funcom skal drive med fremover? De har kjør samme løp som oslo-kontoret ved å gi ut HS til Halloween. Kan det tenkes at de lanserer et større spill rundt q4-presentasjonen, slik Oslo-kontoret gjorde med CE? CE ble jo offentliggjort 28. Januar, dagen før q4 presentasjon.

Jeg vet det et tett på launch av CE, men jeg har litt troa på at det kommer melding om nytt spill rundt q4-presentasjonen.

6 Likes

Nå syns jeg du gjør det vanskeligere å selge seg ut på hypen før release, gje deg :unamused:

1 Like

Har ikke tenkt så mye på det men de kom jo med info om dette i Q3 presentasjonen :

In Funcom North Carolina:
– New game project concepting and prototyping to start following the final updates to Hide & Shriek.
– Project greenlighting expected to happen during H1 2017
– Reveal of additional details and start of pre-production are not expected until after the large update to The Secret World is released

4 Likes