Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Jeg gjør litt research på TRVX. Selv om de forsker på “det samme” som Nano, kunne ikke teknologiene vært mer ulike. Således har jeg mye mer trua på at Nano lykkes. Men for all del, det betyr jo ikke at TRVX ikke også kan lykkes :slight_smile:

Når det gjelder Funcom er jeg overrasket over antall views på traileren. Vent til Baggy & co ser tallene. Blir bananas der i gården :slight_smile:

Jeg har vært med Fun litt lenge. Var ute etter LMO, men kom inn igjen ved Conan announcement. Desverre gjorde jeg en god del kjøp før melding om EMI kom så endte opp med høyere snitt enn dagens kurs (på tross av kraftig nedsnitting i emi’en).

Er heldigvis snart break even og tenker å sitte i allefall frem til launch og kanskje selge 1/2 før launch. Kommer an på kurs og signalene fra markedet :slight_smile:

2 Likes

Holmes, hva tenker du rundt regnestykket til koe som gir vel 20mill dollars netto ved 1mill salg,si første året totalt. Og mener du da kurs bør stå i 2 kr?

14 stk unna ny 6 måneders peak.
Tenker vi ser 400k Owners ila Q1/Update

3 Likes

Det er noen ukjente fortsatt, men forholder meg til det @Christian la frem, det er ikke fasit, men et greit utgangspunkt

Hva skiller de hovedsaklig? utsalgspris?

Har du link?

Ligger nederst i salgstall for ce 6 dager siden

Utsalgspris, og rabatt, det vil si Christian tar høyde for at en del av salget vil være gjennom salg på Steam.

En annen ting man bør ta hensyn til er at Russland, Kina osv gjerne er mye lavere priset.

1 Like

I see, Kina og Russland utgjør 30% av steambrukere fra følgende land: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spania, Italia, Tyskland, USA, Russland, Kina, Irland, UK, Frankrike og Canada. I tillegg kommer resten.

det er riktig, men det er en annen ting som drar inntektene andre veien, nemlig collector edition og lignende.

2 Likes

Og DLC :money_mouth:

1 Like

Siden det virker som de kjører ganske høy innsats og skill for og få release gudene sine i spillet så burde det jo absolutt være en “release god-100€” knapp :+1::muscle:t2: kan fort skape kroner i kassen med 500-1000k spillere! Eg hadde lett kasta inn ett par gude trykk i løpet av livstidsdom til spillet i mine hender!
Da kan enn kjøpe seg beskyttelse viss ett rasshøl har ødelagt byen din :sweat_smile::flushed:?

Disse kommentarene går igjen på de 2400 kommentarene

8 Likes

For en respons… nesten ikke til å tro. Får se om markedet har fått med seg dette på mandag :slight_smile:

5 Likes

På et tidspunkt, så trodde Funcom de kunne klare en høyere snittpris enn 30$ per solgte spill. Det er fortsatt en mulighet, men jeg tror forutsetningene har endret seg (dvs at de nå går for en ren B2P strategi, ikke noe B2P + cash shop). Det kan også være jeg har tatt i litt hardt når det kom til rabatter. Jeg tror også Funcom godt kan ha gjort en avtale om royalty som er bedre enn den jeg la til grunn.

Summa sumarum tror jeg på et sted mellom 10-20$ i inntekt til Funcom pr solgte spill. Hvis man ser bort fra rabatter så hadde jeg lagt 15-20$ til grunn.

Hvor store rabatter Funcom kommer til å bruke er nok veldig avhengig av hvordan spillet selger.

I mine anslag på antall solgte, tok jeg kun hensyn til Steam-salg, ikke til salg på Xbox. Det er tydligvis lite forskjell på Steam og Xbox-versjonen siden disse to kommer ut så nære hverandre. Det gjør at estimatet mitt på antall solgte strengt tatt burde økes med ca 50%. Xbox-versjonen kommer selv om Steam-versjonen selger dritt. Hvis spillet selger greit, så tror jeg også PS4 versjonen kommer fort nok til at man må legge 50 prosentpoeng til oppå der (så 100% totalt på toppen av mitt estimat for antall solgte på Steam).

Kort sagt, det dårligste estimatet mitt på antall solgte er nok økt fra ca 200k til 300k (pga xbox versjonen som garantert kommer). Ok-estimatet mitt er nok økt ganske kraftig, fra 500k til 500k + 250k fra xbox og +250k fra PS4. Snittprisen jeg hadde brukt er nok også endel høyere, til kanskje 10-15$.

La oss si Funcom leverer et ok spill, så tror jeg de vil få inntekter på 10-15MUSD (1m solgte med snitt inntekt på 10-15$ pr solgte kopi) på en investering ved launch på rundt 7MUSD. De vil i såfall ha fortsatt investeringene for å komme med XBox og PS4 versjonen, samt å få spillet i en mer polished utgave. Kort sagt, jeg tror 2017 i såfall vil være året Funcom slutter å brenne cash og ha nok penger til å investere i nye spill.

Regnestykket over har IKKE tatt hensyn til markedsføringsbudsjettet til Funcom og hvordan det kan påvirke salget og dermed inntektene, men også utgiftene.

Helt riktig. Vi har fra kilder her på forumet at Funcom sikter seg inn på en gjennomsnittlig netto inntekt på 20$ pr. spill. Det har de tenkt å klare med en vanlig versjon og en dyrere versjon.

Det fine er at Funcom heller ikke trenger å skatte av overskuddet på en stund.

Good times :slight_smile:

2 Likes

CE er kommet inn på Gamespot top 50 kommende spill. (alle plattformer)

9 Likes

Spent på å se hvor lenge videon holdes liv i!

I teorien kan man ta delinger x 155 (avg fb venner) så har man det antall man når ut til. Men!! De fleste som kommenterer (3300stk) tagger opptil flere venner!

I mine øyne,- FET CGI Trailer rett før nyåret samt muligheten for preorders.

Mooney

2 Likes

Tror ikke man kan lave pre orders på steam for spil der lanceres i early access, men de kan selvfølgelig sælge det via deres egen hjemmeside.

https://steamdb.info/app/215280/graphs/
Snart 400.000 eiere, det fortsetter gro.

3 Likes