Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Helt villt, i går kl 23.30 hadde Facebook videoen 305k visninger, nå er de på 325k.

4 Likes

Og den kilden er et anonymt tips om hva schreiner har sagt på bakrommet ? Eller har jeg misforstått ?

Basert på tilbakemeldinger og foreløpig interesse for spillet så tror jeg de kan legge seg på ett sted mellom 34.99$-44.99$for EA, da de som kjøper her får alle oppdateringer osv gratis i etterkant. I tillegg er spillet trolig mer innholdsrikt enn konkurrentenes så de kan ta noe mer.

Videre på full launch så er spillet fullt sammenlignbart med feks Skyrim, Witcher osv hva PS4/XOne release angår, slik at de kan legge seg på 59.99$ som er vanlig på PS4. Full launch PC 49.99$.

Den er mer håndfast enn som så, men jeg tror grunnlaget for å kunne få inn såpass har endret seg. På det tidspunktet så var det vel snakk om B2P + cash shop, men jeg mener å huske Funcom har sagt de vil gå for kun B2P nå? Skal sjekke førstnevnte når jeg kommer på en pc. Sistnevnte har vel endel her oversikt over?

Jeg tror du er ute på jordet nå hvis du sammenlignet med f.eks. ARK, men nå har jeg ikke spilt noen av dem. :slight_smile:

Vedrørende pc eller konsoll? EA eller full release?

Ikke noe cash shop, kun b2p mener jeg

Hvis de klarer å oppnå en snittpris pr. spill på 33$ brutto, bør de klare å havne rundt 20$ netto pr. spill, hvis jeg ser bort fra Royalties til Conan.

Snitt på 33$ klarer de oppnå på denne måten:

eks. 1 000 000 kopier

700 000 kopier $29,99 = $20 993 000
300 000 kopier $39,99 = $11 997 000
Sum 33 millioner $, altså snitt på $33 pr. spill.

Hvis royalties skal tas med i dette, må de opp på snittprisen, og da må man endre på fordelingen vanlig/collector edt., eventuelt endre på prisene.

1 Like

Royalties var inkludert når de sa $20.

1 Like

Men vet vi hva royalties blir? Hvor står det noe om dette?

Det eneste vi vet er fra des 2014 eller januar 2015 da Schreiner uttalte at de var svært fornøyde med avtalen og at industri standard var 5-15%. Jeg har sagt før at det fikk meg til å tenke ca. 7%.

2 Likes

Ok men det kan være at den versjonen som er dyrere, også koster mer (opp mot 50$), eller at Funcom antar at flere kjøper den versjonen, spesielt når den er på salg.

Havner de på en snittpris mellom $35-$39 brutto pr. spill så bør de være der. Men regnestykker blir litt gjetning når vi ikke vet royalties og heller ikke vet fordeling mellom vanlig og collectors edt. Men jeg antar de har gode data på dette fra TSW.

Uansett bør ikke netto $20 være uoppnåelig.

Det er jo ikke meldt? At de forventer 20usd per spill

Du skal visst kunne sende dem en melding og spørre. Jeg har ikke gjort det. Vil du prøve? Jeg vil jo helst ha all slik info servert i rapportene, men det har de jo aldri gjort.

Med royalties på 7% må de opp i en brutto snittpris på $36 pr. spill.

Brutto snittpris på $30 vil gi $17 pr. spilll, og det må jo sies å være bra det også.

7 % da vettu

Selvfølgelig, bare en skrivefeil. Rettet :slight_smile:

1 Like

At Funcom kun deler detaljert info med deler av markedet må du nesten spørre dem om.

Jeg er 99% sikker på at infoen jeg fikk var ekte, men jeg er samtidig veldig skeptisk til at de vil klare å 20$ netto pr solgt eksemplar over et helt år. Det infoen oppdaterte meg på var at Funcom nok betaler mindre i royalties enn jeg gjorde i anslaget mitt hvor jeg endte på 8,8$.

I det anslaget, så har du ikke regnet med at CE blir solgt med rabatt i det hele tatt. Det er en strategi som fungerer relativt dårlig på Steam, ettersom mye av salget skjer under tilbudsperioder.

Bare se på The Park og Hide & Shriek. De hadde 10% og 15% forhåndsbestillingsrabatt såvidt jeg husker.

Det kan være Funcom sier at CE skal koste 40$ og at man får 33% EA rabatt da, og at den går ned etterhvert som spillet nærmer seg full launch. Jeg synes det er vanskelig å anslå hvordan priselastiteten vil være uten å ha sett noe gameplay.

2 Likes

Jo, en dyrere versjon av spillet vil gjøre at salgsprisen blir høyere totalt sett. Mange kjøper heller en rabattert versjon av den dyrere utgaven, noe de helt sikkert har sett på TSW. Der ser du at ultimate edition alltid er den som ligger høyest på listene ved salg.

Eksempel: $49,99, salg 20% = $39, og vil dra opp snittprisen deretter.