Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Humble bundle, ble solgt en gooood del der :slight_smile:

Når du kjøper humble bundle får du en nøkkel som må aktiveres på steam. Først når du har gjort det vil spillet legges til i biblioteket.

1 Like

Sidelengs kursbevegelse ut uken ?

Tekniske støttenivåer. Støtte rundt 1,62 og 1,65. Motstand ved 1,80 ca.

Slik det ser ut for meg så vil aksjen konsolidere (samle styrke) før nytt forsøk på brudd av 1,80 kr. Brytes denne vil nytt kjøpssignal utløses og neste motstand i mine charts er først ved 2,01-2,03. Brytes denne ikke vil kursen falle tilbake mot 1,62-1,65.

Teknisk Analyse har begrenset verdi i en primært nyhetsdrevet aksje og nye motstandsnivå kan også ut-krystalisere seg senere dersom 1,80 kr brytes, men slik ser det ut hos meg p.t. En nyhet av den gode sorten vil fort kunne endre dette bildet totalt.

Oppnår vi samme kurs som pre-Lego skal kurs være 2,10 ved lansering. Imidlertid bør det være flere faktorer rundt dette spillet som bedrer “odds” nå i forhold til Lego, men markedet har alltid rett og tiden vil vise.

2 Likes

Prelaunch kan jeg være enig med deg, tatt Funcoms historikk i betraktning. Men:
Conan Exiles kommer til å selge mellom 1 og 2 millioner i 2017 som minimum.

Hvorfor?

• Folk er lei Rust, Ark osv. De vil ha et nytt survival spill.
  • Dårligste i klassen (Reign of Kings) har solgt 400k.
  • Beste i klassen har solgt 5 millioner.

CE ser bedre ut allerede nå i EA enn begge disse spillene.

3 Likes

Stemmer dette så vil vi få en del høyere kurs enn dagens pre-tidlig aksess, så et (midlertidig) kursfall grunnet at mange selger seg ut av papiret ved lanseringen.

Og senere betydelig kursløft med full re-prising av selskaps verdien.

Etablerer aksjen seg over 2 kr så er det ikke noe betydelig motstand før 2.80 (kursen før emisjonsmelding). Mitt target er dit, og jeg tror vi kan komme langt et stykke på vei dit pre-launch.

Hvis Funcom hadde vært like sikre som deg, så hadde de guidet dette. De er selvfølgelig ikke sikre på å selge en million av CE i 2017, og guider det derfor ikke. T.o.m. topp ti i survival sjangeren har de bare satt opp som et mål, ikke noe de forventer å oppnå. (Jeg mener at topp 10 innebærer ca 500k salg)

Jeg tror CE kan selge godt, men hvor godt er svært vanskelig å si pr dags dato. Hvordan spillmarkedet reagerer er veldig vanskelig å si før launch.

Selvfølgelig hadde ikke Funcom guidet dette. Det er jo nettopp hyping av salgstall på forhånd litt av den rettsaken handler om. Funcom kan rett og slett ikke si så mye mer enn de gjør. De er blitt skremt av økokrim.

Jeg vil si at det er 100% sannsynlig at Fucom har mer trua enn hva de sier, de er bare nødt til å holde igjen for å ikke komme i klemma igjen. Derfor er de veldig forsiktige i å ikke gi ut innside informasjon og ikke gi markedet en forventning av salgstall i øvre range.

500k-1000k spillere er jo i samme guidingsrom som Funcom hadde for AoC tilbake i tiden. Har det blitt mye enklere å hanke inn spillere med årene?

1 Like

Det at de skal presentere i Sverige rett før jul ser jeg på en stor trigger, her kan de som forstår seg på industrien komme på banen og hjelpe kurs opp ved å kjøpe seg inn mot EA - såfremt de liker det de ser og hører

6 Likes

Og hvorfor kan ikke Funcom guide salgstall før de foreligger? Jo fordi salgstallene godt kan ende et helt annet sted enn forventet. At @Nocturne skriver at CE minimum kommer til å selge 1 mill er ren forumhyping. Kanskje de klarer å selge så mye som han skriver, men å si at det er et minimum er rett og slett bare villedende.

… kanskje det bare er @Nocturne sin måte å ordlegge seg på som får meg til å reagere, hadde han skrevet:" Jeg tror" i stedet for å skrive det som fakta, så hadde jeg ikke reagert på denne måten. :slight_smile:

3 Likes

Det er duket for tidenes julerally :chart_with_upwards_trend:

Pantsett huset! Kjøp Funcom!

3 Likes

Noen forventninger er det lov å ha, hvor mange spill har f.eks. funcom klart å selge av the park på alle plattformer? Det tallet bør kunne slåes med god margin.

4 Likes

500k-1000k spillere er jo i samme guidingsrom som Funcom hadde for AoC tilbake i tiden. Har det blitt mye enklere å hanke inn spillere med årene?

Ja, det er faktisk det. Gaming industrien har passert filmindustrien i omsetning. Det er flere gamere / streamere nå enn noen gang før. AoC ble ikke lansert på Steam bl.a. Dette er en online plattform (tenk Netflix) hvor alle med internett og en PC kan spille. Når de i tillegg lanserer på XBOX og Konsoll, dekker de de tre største gaming plattformene som finnes i dag (med unntak av mobil, men dette kommer nok i 2018 :slight_smile: )

1 Like

Spillmarkedet har jo eksplodert, + at det er mye lettere å utvikle spill for PC og kosnole simultant nå.

Aoc på console ville egentlig blitt et eget spill.

Helt enig med @Nocturne og @Evilfreud, spillmarkedet har eksplodert, og nisje-spill har en mye større mulighet til å selge bra. Mye takket være Steam. Med de nye konsollene og Unreal-motoren, så er det også svært lett å lage en PC+Xbox versjon, noe som er reflektert i at xbox-versjonen bare kommer et par måneder etter PC-versjonen.

Litt spekulering fra min side:
På Steam, så er det en positiv feedback loop av å være i topp ti jevnlig. Hvis du ikke klarer dette, så selger du vesentlig dårligere. Det er mao et “vippepunkt”. Hvis CE klarer å komme seg over dette, så ser det lyst ut. Hvis ikke, så tror jeg det kan gå rimelig dritt. Dette har mye med strategi å gjøre.

F.eks Payday 2 kjørte på med en brilliant strategi hvor de leverte bra med gratis DLC-er og gjorde at du kunne spille på kart du ikke hadde kjøpt selv, hvis noen hostet det. Samtidig kjørte de betal DLC-er ca hver 3. mnd samtidig med skikkelig rabatt-helger. Vanligvis ville masse DLC-er bli sett på som “money grabbing”, men mengden gratis innhold du fikk hvis du var gnien var massiv. De klarte også med denne strategien å holde communitien samlet.

Funcom har ikke tenkt å kjøre med DLC-er, men de kunne kanskje kjørt rabatt-helger samtidig som de kommer med en ny fet feature, for på den måten å skaffe seg nok PR til å komme seg inn på topp ti listen på Steam og så ri den positive feedback-loopen derfra.

Det blir veldig interessant å se hva Funcom får til. Først må de levere et bra spill. :slight_smile:

10 Likes

Spennende å se på markedsføringseffekt og derigjen på effekt av salg når de har lansert spillet i EA, for så å begynne markedsføring av slipp på XOne, skjermbilder og info rundt de neste biomes osv, og forhåpentligvis mot slutten av 2017 markedsføring av slipp på PS4. Lager de ett godt spill skal de gjøre en elendig jobb hvis de ikke får dette ut i markedet mtp info og “hype”.

Godt observert @Christian - dette ser vi i andre kanaler også (Twitter “trending”, Facebook videoer som deles mange ganger, Netflix “mest sett” osv). Gjelder absolutt Steam også! (iOS appstore er et annet eksempel).

Har Steam noe FEATURE funksjon? F.eks “Game of the Month” eller noe sånn? Vet PS4 store hvor jeg handler mine spill har en slik funksjon, og spillene der blir lastet ned mer og havner slik på topplistene…

Ja, det har de, featured og recommended seksjonen på toppen. De har også en liste over: "Populære nye utgivelser, “Bestselgere”, “Kommende” og “Tilbud”. Jeg tror disse er automatiske. Bestselgere er f.eks sortert etter høyeste omsetning siste x timer.

1 Like

De har jo fått henvendelser fra andre sider som ønsker å kjøpe nøkler til CE, vil dette komme som salg på steam?