Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Kommmer ann på hvem som skal ut, for en større aktør selger

Så lenge Funcom fortsetter å pumpe på med videoer så skjønner mange at potensiale øker, da blir iallefall eventuelle nedsalg fanget opp som under emisjonen.

Hvis alle etterhvert tror de kommer til å selge bra representerer dette ett minumumsresultst for 2017, som vi gi en bunnlinjen og derigjen gjenspeile kurs, det er dog vanskelig da ingen har fasit før det foreligger.

Jeg er lite bekymret for kursen på kort sikt, men;

Er det noen travere her som kan svare hva som skjer hvis Conan flopper? La oss si det selger 100k kopier første 3 mnd. Lite sannsynlig men la oss si det.

Hvor lenge kan Funcom drifte med dagens inntekt / kapital? Kan vi få en ny emisjon til dumpingpris eller blir det kroken på døren?

1 Like

kriseemisjon eller konkurs.er storebrand med kan det gjøre det lettere med kriseemisjon.det er min spådom.

Der er vel stor forskjell på hvordan spiller og når ifht release. Jeg blir dypt skuffet av under 350k solgte første 3.mndene mtp ip og tilsynelatende god kvalitet

1 Like

Nesten hele lånet ble konvertert til aksjer ( 7700 TUSD konvertert , 250TUSD igjen ? ) . Utenom det har de den konvertible obligasjonen på ca 6200 TUSD.

4 Likes

Ja, OK. Men målet til Funcom er topp 10, dvs. minst 400k solgte. Spørsmålet mitt er ment for å estimere risiko i aksjen. For meg fremstår kursen som galskap når vi vet hva som kommer men markedet har ikke skjønt dette enda?

Derfor må vi også ta høyde for worst case scenario og jeg vet det må være et bear-case her, uten at Funcom selv har sagt noe om minimum solgte.

Derfor spør jeg: blir det ny emi ved flopp eller blir det kroken på døren? Vet de fikk flyttet på gjeldsforfall til 2018 eller noe sånn?

noen som har PC foran seg og tid til og sette opp antall salg av , si topp 5 i sjangeren til CE! Altså etter 2 uker! 1 mnd,3 mnd? Slik at det går Ann og se trend bilde på de som har solgt 3 mill og de som har solgt 400 k ! Når tar kurven bratt stigning?

Dette vil jo kunne gi en god indikasjon på hvordan CE sin kurve bør se ut ?

Har bare tlf foran meg!

Desember og januar har ofte vært meget gode mnd i Funcom. Det kommer nok. Skal bare mer til. Flere aksjer.

100K solgte vil gi Funcom mellom 1MUSD og 2MUSD i nettoinntekter. Jeg kan ikke skjønne hvorfor dette skulle bety kroken på døra eller nok en kriseemisjon for Funcom. Her er noen grunner til det:

• Verdien på spillene deres er på et minimumsnivå, og totalt verdsetter de i Q3 hele spillporteføljen inkl. TSW, AOC, AO, CE, DW og de mindre spillene til 6MUSD. Til sammenligning var verdisettingen av de immaterielle eiendelene 52MUSD (!) i Q1 2012, altså før TSW kom ut. Ikke forvent harde nedskrivninger til tross for en Conan-“flopp”.
  • Som Onns er inne på, så er det de færreste som selger over 100K på Steam, og som han sier vil dette tallet øke på å gi en jevn strøm med inntekter etter hvert som tiden går.
  • De satser på TSW. De har holdt det gående i mange år nå, og spillet ser ut til å enda gi gode inntekter enda de har hatt lite oppdateringer å skryte av i inneværende år. H1 2017 kommer det altså en større oppdatering i spillet som skal sørge for nye spillere, og enda bedre retention. De har ikke tenkt å gi slipp på denne faste inntekten med det første.
  • De er i pluss på selve driften. (EBITDA) Det er nedskrivinger som fører til at de havner i minus i forrige kvartal. Nå er det snart ikke mer som kan nedskrives, selv om verdien på CE vil bli større.
  • Ved utgangen av Q3 2016 hadde de fortsatt over 5MUSD i cash. De brenner 1,8MUSD hvert kvartal på investeringer, men da er det tross alt flere spill de holder på med samtidig. De holder på med TSW, CE og har så vidt påbegynt et større spill i avdelingen i NC. I tillegg holder de på med minimum et til mindre spill. I tiden før TSW ble gitt ut gikk det mellom 4-5MUSD til slike investeringer - hvert kvartal. Og på 1 spill!

Men hvis vi er veldig pessimistiske, la oss si Funcom får inn bare 1MUSD ved 100K salg i løpet av Q1 2017. De har kanskje da 3MUSD igjen på bok ved inngangen av kvartalet. De innser at de ikke får så store inntekter fra CE som de hadde håpet på og allokerer en del av ressursene over på nye prosjekter, og må kanskje i verste fall si opp noen av de ansatte. Det er Early Access så utviklingen videre bestemmes av mottakelsen. I samme kvartal skal oppdateringen til TSW være ferdig. Det gir også gode muligheter til inntekter. Det gir dem flere sjanser, både i form av TSW-oppdatering og nye spill som er under utvikling. De havner ikke i noen gunstig posisjon og blir nå avhengig av å lykkes med disse prosjektene.

MEN…feiler Conan så betyr det ikke slutten på Funcom.

Og oppsiden er jo enorm her!

10 Likes

Just a heads up, we’ll be doing a Facebook Q&A on Friday at 4pm CET. That’s 10am EST if you’re in the states. So start thinking of those questions!

8 Likes

RUST som er den som har solgt mest, startet bra, bygde om hele dritten med ny motor, og har snart 5 mill. Ikke at det er direkte noe å sammenligne med, men det viser at ett EA spill kan tweakes og tilpasses markedet, og de har vel lansert 140 eller noe slik Dev Blogs til i dag. Funcom er veldig gode på å følge opp og tilpasse, TSW er ett eksempel på det. Jeg tror vi kan slå oss til ro med at de kommer til å tjene greit med penger over lang tid på CE, det blir en eneste stor pr kampanje i 2017 med 2-3 nye biomes, Xbox lansering, og etterhvert PS4 lansering. De skal ha over 100 NPC / creatures i spillet ved full launch, det kommer til å dryppe jevnt hele året, i tillegg til flere småspill og TSW updaten. Jeg føler meg rimelig trygg på Funcom litt frem i tid, selv om det lugger litt om dagen (det lugger egentlig ikke, bare at alle maser om at kurs skal opp hele tiden). Kursutvikling historikken tatt i betrekning har vært veldig god, opplevelsen ETTER emisjonen var god ved at kurs holdt seg på rundt krona og ettertiden har vært veldig ryddig og fin spør du meg.

OG ett nytt “CE” størrelse spill. Dette avhenger selvfølgelig at de tjener penger som kan investeres.

5 Likes

Takk for gode svar folkens! Setter pris på innleggene og at man kan stille litt tøffe spørsmål uten å bli hudflettet som man gjør på HO (med mindre man hausser) :smile:

3 Likes

PR er begynt.

6 Likes

Hvor vanskelig kan det være å legge inn i loadingscreen at TSW kjører flere instanser med lite spillere, og at man for å få den rette feelingen ikke ser så mange in-game til enhver tid?

Så slipper man disse her artiklene som er svært ødeleggende for spillet:

Jeg har en følelse av at dette er noe Funcom kommer til å fikse i den kommende oppdateringen, blant annet i form av en bedre U.I (de søkte jo etter folk), men inntil videre bør de informere spillerne om hvordan dette fungerer. Så mister de heller ikke spillere på grunn av “dying population”.

1 Like

Funcom når ut til enorme masser med den markedsføringen de har holdt og holder på med. Når man ser på alle tilbakemeldinger (kommentarer, likerklikk, forventninger, etc), så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at CE kommer til å selge mye.

Har du link til youtube? Treg jeg…

Samme som IGN Traileren @Duogdu

1 Like