Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Jeg har postet beregningene tidligere i juni, så du kan se på tidligere innlegg.

Spillverden endrer seg, of FC gjør rett ved å følge trenden og gå inn i survival sjangeren der det fortsatt er høyt potensiale. Det du beskriver høres ut som en Skyrim kopi? MMORPG-sjangeren er et mettet marked, og man må blant annet konkurrere med Blizzard og andre større aktører. Det har kommet utallige WoW-kopier, og FC har gått i den fella en gang før.

Problemet er ikke sjanger. Problemet er at de lager dårlige spill uansett hvilken sjanger.

1 Like

Jeg må rette meg på dette. Den Lengste Reisen var faktisk ok.

Jeg ser du har gått ut i fra at Funcom stikker av med hele gevinsten ved salg, du har da glemt å ta med at Steam, Unreal, Conan-folka og staten (moms) tar sin andel. Totalt så sitter Funcom igjen med ca 50%. ARK selges for 200kr, så jeg er litt usikker på hvorfor Funcom kan ta 250kr for CE? Jeg ser også at du tar som utgangspunkt at alle spillene selges til fullpris. Alle kjører med rabatt til tider. Gjerne 10% preorder og større rabatter etterhvert.

Jeg ser du også ikke har tatt med full utvanning som gir 360m aksjer. Funcom vil da være gjeldfrie, men det er noe du bør regne med i oppsidescenarioene dine.

Hva hadde verden uten alle "Eddy the Eagle"s :slight_smile: Orginaler og drømmere er krydderet i en alt for seriøs og alvorlig verden…

1 Like

Det er riktig, og derfor justerte jeg ned estimatet mitt fra 2,9 til omtrent 2 som et konservativt estimat. Selskapet verdsettes ikke utelukkende fra inntektene de vil generere gjennom CE. Det muliggjør samtidig nye investeringer, og et enda høyere inntektspotensial. Ballen må bare begynne å rulle.

2 Likes

Vi er tilbake til “tenk på et tall”-diskusjonen igjen? Denne dukker alltid opp i forkant av neste spill, og den er like fascinerende hver gang. Conan Exiles vil overraske meg voldsomt om de selger 100k kopier den første måneden. Jeg tror et sted mellom 30k og 50k.

1 Like

Funcom is looking for experienced, enthusiastic and self-motivated individuals to become producer for the Oslo studio.

A Producer is a project leader with both creative and project management responsibilities, responsible for leading a whole game project.

The producer is responsible for meeting quality, budget and performance targets, and managing priorities in order to deliver a competitive end product. Responsibilities include scheduling and budgeting, task and people management, providing feedback on quality and gameplay, and taking control of the development and production process from design concept through to finished product. As leader of the team management group, the producer answers directly to the VP of Digital Products, and works closely with the creative director and project manager to set goals and track progress.

The candidate should have at least five years of experience in the industry, and will preferably have worked on at least one major title in a lead or management position. Specific examples of creative and managerial participation required.

The Producer will initially assist ongoing projects for a period of time before assuming the responsibility of a full project.

Primary responsibilities:

Lead and manage the team’s middle managers and creative leads.
Review and evaluate progress and content, and provide feedback and suggestions to the team
Facilitate and drive team communication at all levels
Maintain project management documents, including status reports and project plans
Continuously review and improve management and development processes
Secondary responsibilities:

Present and sell the game, both internally and externally
Submit progress and quality reports to senior company management
Required skills:

5+ years of industry experience, preferably in a lead/management position
Thorough familiarity with the process of making a top quality game, including art, programming and design pipelines
Professional communication skills and a natural ability to motivate others
Exceptional organizational and scheduling skills
Excellent attention to detail and an ability to complete tasks on time
Working knowledge of Microsoft Excel and Powerpoint
Experience working in a large team and communicating with designers, artists, programmers, PR/marketing and QA
A willingness to provide, receive and respond to feedback
An ability to exercise good independent judgment and discretion, and an eagerness to learn and adapt to new working methods
Broad knowledge and understanding of major current and past online games and RPGs
Complementary skills:

Hands-on experience with game design, gameplay scripting, modding and game editors
Extensive PC and console play experience, specifically RPGs
Common for all positions, you need:

to have a passion for games
to relocate to Oslo
to have good English written and oral skills
to be able to handle multiple tasks and work well under pressure
to be able to work independently and to be self-directing
Funcom Offers:

Flexible and dynamic work environment
Office amenities (Subsidized lunch, fruit, coffee/milk/juice, etc)
Participation in project based bonus plans and share based incentives
Possibility of advancement
Training opportunities
Team oriented culture
Social events and gatherings
If you lack some of the above-mentioned qualifications, but consider yourself a highly skilled developer and a fast learner that Funcom can’t be without, apply as well.

Burde du ikke ha justert ned mer, når inntektene faller fra 250kr som du har regnet med ned til under hundrelappen?

Hvor har du det fra? Med tallene du bruker her, så hadde det vært bedre å gi bort spillet gratis for å få inn desto flere spillere som i snitt betaler 200kr i året! Konkurrentene, f.eks ARK har ikke cash-shop og det er ikke lett å være en nykommer som kommer med et produkt som ser ut som en cash-grab (b2p + cash shop). Bare se på Payday 2, som nå har trukket sin cash shop etter massiv negativ omtale.

For meg ser det ut som anslaget ditt er superoptimistisk når det kommer til inntekter fra gitte salgsnivåer.

Payday 2 har fortsatt en marketplace, forskjellen er at det nå er gratis å åpne safes. Man kan fortsatt selge og kjøpe omtrent som før.

2 Likes

Jo, kanskje jeg skulle justert ned noe mer, eller kanskje jeg skulle justert opp? Mitt konservative anslag går ut i fra 900k solgte kopier totalt gjennom hele perioden. Dette tror jeg er alt for lite når en sammenligner salgstall fra en lignende survival spill. Og vi må ikke glemme at spillet skal lanseres på tre plattformer, i motsetning til tidligere lanseringer som kun har vært på PC.

250 kr for et spill vil jeg også anslå som normalt lav pris, og spillet kan muligens få en høyere pris. Jeg mener å ha kjøpt Ark for 300 kr, og prisen på Xbox er 350 kr nå.

Når det gjelder Cash shop er det flere spill som får dette til helt utmerket, så det argumentet holder ikke mål. Det er flere eksempler på velfungerende cash shops som gir gode inntekter (h1z1, Overwatch, LoL, osv).

Anslaget mitt er konservativt når det gjelder antall spill solgt, pris og inntekter fra en mulig cash shop. Fra mitt perspektiv anser jeg kurs på 2 som veldig lite optimistisk.

2 Likes

0,15% av spillere i F2P spill bruker mye penger i cash shop. Ikke 20%. :slight_smile:

2 Likes

Husker du hvor mange prosent av inntektene Funcom får fra sånne Youtubers som legger ut gameplayvideoer? Var det 50% jeg leste et sted tro? :smile:

I kid, I kid…

1 Like

Det regnes, det spekuleres ! 2 kr er ett vemodig forsiktig kursmål! Her varierer vi fra 10%+ til 10%- på en dag med stop loss og noen dager siden noe som helst news! Jeg sitter helt i ro, tenker det at spill markedet bestemmer videre skjebne , ikke HO og ikke oss her inne! Det Har vært urovekkende lite stor salg fra emigjengen! Tross alt de har en veldig god fortjeneste!
DnB har uttalt at de vil sammen med Funcom sette sammen ett solid styre som vil sette Funcom i en god posisjon igjen!
CE er på trappene! 2 nye titler, fremførbart minus, trailere og hype! Kommer det en 3 dagers nå passerer vi 2 kr med ett smell! Får vi gevinstsikring så er det en gyllen mulighet for videre handel!
Eg tenke fremdeles at analyser og gulv og tak ikke holder mål i Funcom da faktisk alt er mulig ! Kjøp og sitt ! :clap:t2::see_no_evil:

2 Likes

Kanskje det er rett, men eg tror likevel ikke at eg blir overrasket når vi ser neste ukes liste, at veldig mangen emisjonsaksjer er solgt, og fått hobbyspare som nye eiere.
Dei proffe vinner dette slaget, så er det bare å håpe at vi får en utligning iløpet av sommeren :wink:

@MK1

Er du med enda ?

1 Like

Bloodline Champions og The Park har forøvrig flere tusen positive tilbakemeldinger, noe som indikerer det motsatte av hva du sier :wink:

Stunlock som har laget BC :slight_smile:

1 Like

Ja men viss XX nummer emisjons aksjer er blitt solgt og kursen er beveget seg opp siden det , tenker jeg at veien videre er noe Lunde ryddet! Det er mer åpent på trade etter hva meglerhus handler !? Viss PAS handler så selger jeg i slutten av dagen for og kanskje treffe ett bunnsalg i de kommende dagene !? Nei !
Det er umulig og treffe topp og bunn! De som sier de treffer hver gang bløffer! Akkurat i ett år sånn som dette , vil jeg sitte og kun handle hver gang den har vært oppe og testet nytt nivå for så og komme ned igjen ! Treffer den en trade så får enn 1000-100000 på en uke ! Men igjen så bommer enn tilsvarende neste trade! Like langt ! Denne uken før TR blir satt fast så velger jeg og vekte ekstra opp i Funcom ! Heller lette etter 30 juni når TR er fastsatt ! Men at Funcom er i en stigende trend! JA!

ja, hyggelig med fond på plass, ellers viser aksjonæroversikt at emisjonsdeltakerene er ute fra lista eller har redusert / tatt gevinst.
Noe som vi måtte regne med, men eg antar at neste ukes liste vil vise at det ikke er mangen deltakere fra emisjonen igjen på oversikten.

Var det noe minstebeløp man måtte inn med i emisjonen ?
Kan du si noe om antall som deltok ?

ABG er minus 16 milioner aksjer, vet du noe om desse ?
Det skulle vert flagget, samtidig som det er ett par 3% grenser iht Nederlansk lov, som ikke er meldt

1 Like