ok, men det er jo Funcom sin logo som kommer først på traileren?
Noe action i pre handel ?
Bare bra for aksjekursen at en del svært kortsiktige investorer (emisjons deltakerne) bytter plass med investorer med mer langsiktig horisont.
Skjønt en naturligvis forstår at mange av emisjons deltakerne har realisert når gevinstmarginen ble såpass høy på svært kort tid.
Merkelig hvor åpenbart dette var nå i ettertid når det var få av oss som trodde på at de skulle selge noe særlig. “Det var visst bare 1 idiot som lempet ut første dagen”. Hadde vært kjekt om dere som refererte til det åpenbare nå i ettertid kunne skrevet det samme mens det pågikk. Dette gjelder ikke noen konkrete personer. Men det er ikke første gangen jeg har lest lignende kommentarer de siste par dagene.
Som jeg har fremhevet her så ville noen naturligvis selge og andre sitte lengre. Vi har jo en deltaker her på tråden som forteller at denne blir sittende.
“Dommedags scenarioet” som var fremtredende hos enkelte her på tråden og hvor kursen skulle ned mot emisjonskurs har jeg aldri hatt noen større tro på. Og med 50 mill aksjer (ca), omsatt i forrige uke på stigende kurser har jo enn så lenge vist at det ikke var hold i dette scenario heller.
De av emisjons deltakerne som ønsket seg ut tidlig har jo åpenbart kunne gjøre dette. Tror som nevnt ikke at tegningsretter vil påvirke kursbildet da dette ikke utgjør de store beløp uansett.
Bare at selskapet bestod av mange små eiere som alle drømte om en bil med bare 20% rabatt. Men daglig leder i samsvar med hovedeier valgte å selge ut alle bilene til noen spekulanter med 70% rabatt som solgte det videre til småeierne med over 100% gevinst. Samtidig hadde hovedeier et lån som kunne konverteres til biler til en mindre rabatt, men denne ble nå forandret til 60% rabatt slik at han kunne få en stor del av bilene dersom de ble populære igjen, eller kontanter dersom kundene valgte andre biler.
Enig i det Holmes.
Vilkårene her var helt på emisjonsdeltakernes og hovedeiers premisser.
Men til syvende og sist vil alltid markedet reflektere det de mener selskapet er verdt, og slik jeg ser det så vil dette være betydelig høyere en emisjonskurs og dagens kurs (mer og mer etter som vi nærmer oss lansering)
Her har vi jo også kjent historikk å støtte oss på. Selskapsverdien var pre LEGO MMO ca 700 MNOK og selskapet hadde da lite “cash” og støttet seg til YA “krykken”.
Dette er mer et spill i Funcom “ånd” og jeg tror kursen skal en del opp før lanseringen.
Handelsmønsteret nå (volum nedgang) kan tyde på at - “vi er overlatt mer til oss selv i papiret nå”.
D.v.s at de av emisjons deltakerne og andre som ønsket tidlig utgang/realisering gikk ut under de store volumer i forrige uke.
Ser ikke på dette som negativt fremover.
Frykten for kortsiktige emisjonsdeltakerne har gitt seg hos meg nå, skal man snakke om nedside-risiko er det utsettelse av EA jeg tenker først på. Umulig å vite når en utsettelse eventuelt kommer og med EA-dato så er nok sannsynligheten lavere enn hvis det hadde vært release. Men de ansatte skal ha sommerferie går jeg ut i fra og da er det ikke mye tid til forventet EA-dato.
En moderat utsettelse vil ofte være en kjøpsanledning som jeg flere ganger har skrevet tidligere.
Hadde det ikke vært EA så kunne man spekulert i mulige utsettelser, men selve konseptet EA betyr jo at det er et uferdig spill som skal bygges videre basert på tilbakemeldinger og ønsker osv. De har også strekt sommeren langt allerede så 13. september er bankers i mine øyne. Det er stille før stormen nå(Som regel kjøpsanledning). Blir også interessant å se hvor mange som vil sikre seg akjser innen 30. juni.
EA er en av grunnene til at jeg er ekstra positiv i denne funcom-runden. Funcom er kjent for å release spill med bugs/mangler, men de er også kjent for å iterere de til storhet med tiden til hjelp.
Derfor bør EA passe funcom og CE meget godt.
Vi er i allefall tilbake på mer “normaliserte” volumer nå.
Selskapets markedsverdi nå anser jeg som det sterkeste tegnet på at vi skal opp og ikke ned.
Lansering av et spennende spill i Funcom “ånd” nært forestående, nok med cash, og langt lavere kostnads base enn tidligere forteller meg det. Og så kan vi vel forvente oss at de meddeler også de andre to spill de har på trappene snart.
Det var spesielt at de dumpet til kurs på 1,16 i går, men de ville vel bare ta en kjapp exit når de så at det buttet ved motstanden på 1,40. Nå er det vel 30-40 mill aksjer som har blitt solgt fra emigjengen? Noen som har mer presise tall på dette? Alle skal jo ut en gang, så det som skjedde i går kan skje flere ganger så lenge emisjonsgjengen har aksjer.
Jeg syns det holder seg bra, og hvis ryktene om at Delphi Norge har kjøpt stemmer, tolker jeg dette svært positivt.
Det stemmer. De står oppført med 3 mill i lista som ble tatt ut i går.
Storebrand har jo gått ut og fortalt at de ville søke å påvirke selskapet i positiv retning.
Og for å kunne medvirke til dette så behøver de aksjer/stemmer, slik at en kan formode at de ser på sin eierandel investering som mer langsiktig. Ellers blir jo dette utsagnet meningsløst.
Og så må vi jo huske på at emisjons deltakerne allerede hadde solgt ca 24 MILL aksjer gjennom låneavtalen med Jebsen.
Videre så antar jeg at sistnevnte kan ha solgt seg ned noe, ønsker vel neppe situasjon som grenser mot bud plikt senere når gjeld kan konverteres en måned etter final release av Conan Exiles.
Det som var snakkisen var at det kom x antall aksjer ut i markedet og ALLE skulle rett ut igjen som ville drepe kurs under emisjonskurs fordi de da ville tjent masse penger på kort tid! DET har ikke skjedd. Kursen har steget over 20%
Jeg har ingen Funcom aksjer, skal si fra her hvis jeg kjøper
Sjal det Ikkje snart komme en dump a ?