Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

1,66

8 tegn blabla

This message has expired

5 Likes

Jeg kan være med på noen av argumentene dine men at du mener dagens nivå er risky kan jeg ikke være med på.

Selv med et moderat salg er prisingen av selskapet lav IMO.

Husk break even for CE er mye lavere enn hva TSW og AoC var.

Hei! Velkommen inn (når du har fått dine) :slight_smile:

1 Like

Hvor mye selger de hvis det blir en semi-flopp ? :slight_smile:

3 Likes

Jag tror att bedömningen “semi-flopp” är till störst del relaterad till aktieägarnas förväntningar, snarare än faktisk försäljning. Om Funcom “bara” precis når upp till sin satta break even så skulle det vara väldigt negativt för kursen. Personligen väntar jag på mer info om spelet innan jag investerar. Dessa är bara mina egna tankar kring ämnet, jag tänkte att det kanske kunde vara intressant att få perspektiv från en icke aktieägare. Funcom är dock på min toplista över möjliga investeringar, med tanke på läget som bolaget befinner sig i. :slight_smile:

12 Likes

Jeg er personlig glad for nye bidrag og kritiske likeså. Har skrivekrampe etter mange dager på kontoret nå så ikke noe langt svar fra meg akkurat i dag. Men det kommer :slight_smile:

1 Like

Jeg liker klar tale og Joel Bylos sine ord om denne markedsmuligheten for funcom har jeg refererert til noen ganger fordi de er så rett på kornet. Han pakker ikke ting ned i markedsføringsspråk:

The massive influx of this type of game is due to the incredible business case that they make - even the SHIT ones have sold hundreds of thousands of copies.
It’s an easy choice for our company as well - we have a lot of experience with MMOs, we’ve done a lot of the server side stuff before etc. It’s also a low bar genre - you aren’t competing with massive AAA budgets in this space (well Ark has that now, but they have defined their game already).

These games aren’t MMOs, but they are the new shape of MMOs. PvP in MMOs has pretty much become MOBAs and their ilk, Crafting/guilds/RP have moved to the survival genre and story folks can get their fix elsewhere (and have never really gotten it entirely from MMOs). The key advantage these games have is the amount of control players have over the server setup. They aren’t reliant on developer decisions or GMs to make permadeath servers or enforce RP standards. Which is why I think the genre is incredibly successful as well.

For now, MMOs have split into these disparate parts because the budget requirements for building MMOs require either SWTOR amounts of investment or Black Desert amounts of Koreans. Who can afford to make MMOs anymore?

14 Likes

For tre uker siden hadde CE en 47.-plass på Gamespot sin liste over games to watch out for. Har steget to plasser per uke og lander nå på peak 41.-plass.

Følger den trenden (lite trolig i mine øyne), snuser den på 30.-plassen til EA.

8 Likes

Det jeg tenker om et break-even resultat for CE er at hvis gjelden er konvertert, så er det et helt ok resultat. Da kan de investere disse pengene i neste spill. Det kan hende kursen faller endel på mellomlang sikt, men den vil komme opp igjen før lansering av det spillet.

Hvis de fortsatt sitter med gjelden de har nå, så har det problem, ettersom de i så fall må reforhandle gjelden. Som vi har sett tidligere, så vil ikke Funcom ha så sterke kort å forhandle med i en sånn situasjon.

En interessant ting med et spill er at jo dårligere det selger, jo lavere snittpris kan de ta. Jo bedre det selger, jo høyere pris kan de ta. Se på GTA5, når det er på salg koster det fortsatt over 300kr.

Ja GTA er latterlig dyrt og det irriterer meg, for jeg har ventet altfor lenge til å få det rundt 100-200kr som jeg mener det er verdt :stuck_out_tongue:

Funcom må mer enn gjerne prise CE til 500kr de også, men tviler på at de får solgt så veldig mange da. Kanskje de kan gi den prisen når de lanserer et ferdig produkt, men early access av Conan Exiles slik det ser ut idag så er det ikke verdt mer enn 150kr etter min mening.

2 Likes

Jeg kjøper bare spill på Ebay og Finn.no. På finn har jeg fått spill ned mot 1/2 pris 1-2 uker etter release. På Ebay har jeg fått spill som koster 599,- ved release til 299,- (type fra Hong Kong).

Men dette er konsoll da. Aner ikke hvordan det er på PC… :sweat_smile:

2 Likes

150 kr er jo ikke mer enn en kinobillett. 1,5 timer vs 150 timer? Spill er ikke dyrt i dag.

Du vet like godt som meg at 150 kr er for lav pris for Conan Exiles.

10 Likes

Jeg mener man bør i hvert fall se på caset over 3 år, og at det vil bli bra hvis følgende kriterier oppfylles.

2017

• Spillet når opp til topp 10 listen, da må spillet selge minst 500 tusen kopier på Steam i løpet av ett år.
  • Får til lansering på XBox innen sommeren, og det fungerer tilfredstillende nok til at de går videre med full konsollansering i 2018.
  • Nytt større spill annonseres med lansering januar 2019 som kan gi store inntekter.
  • Netto inntekt per nye kunde 12 USD første året.

2018

• Full lansering av spillet på Steam, XBox og PS4.
  • DLC lanseringer.
  • Selger fortsatt bra på tross av høyere pris.
  • Netto inntekt per nye kunde 20 USD andre året.

2019

• Januar: Full lansering av et nytt større spill som gir høye inntekter, mens CE har en “slow decline”.

Det vil gjøre at man kan begynne å bygge Starbreeze case ut av Funcom.

Et bullish “turn-around” scenario kan se slik ut hvis vi ser på cash flow:

9 Likes

Å sammenligne Funcom med Starbreeze blir bare for dumt. Jeg mener vi kan mer eller mindre sammenligne Funcom med Star Vault :sunglasses:

1 Like

Noen feil her, PS4 blir påbegynt når EA avsluttes, kanskje før ved godt salg. Kommer også et spill til i 2018.

Har du kilder?

Det er nevnt i Q rapporter.

Tror du de utsetter spillet fra 2017 til 2019?

1 Like

Jeg mente full lansering, men jeg burde legge til EA. Visste ikke om det var bestemt at dette også var et EA spill.

1 Like