Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

En seig jævel som nektet å motta medisinsk behandling for kreften sin, til fordel for røkelse og urtemedisin :wink:

Jepp, jeg er enig, og tror CE har et potensiale, og at Funcom aksjen har et potensialefor høyere prising enn hva den har pr nå. Men det er også slik at fakta pr nå er at emisjonen er gjennomført, den priset Funcom til ca 50% av hva markedet gjør. Alpha videoen viste at Funcom har lenge igjen før de er klare til en EA release, derfor ble spillet utsatt og det samme gjelder markedsføring og hyping av spillet. Vi venter flere tilgjengelige aksjer, og vi må hensynta at mange vil dumpe sine aksjer på fredag etter å ha fått TR’ene sine.

Da må det være lov å spørre om det ikke kommer muligheter for billigere inngang.

1 Like

Har ikke noen tro på videre utsettelser av Conan Exiles utover det som er kommunisert nå.

Funcom har nok beregnet seg god tid med marginer.

Er tross alt bare tidlig aksess dette, og slik jeg ser det med kortere “time to market” for selskapets spill nå så tror jeg de får dette til.

Og prising ? Kan ikke forestille meg noe annet enn at Funcom blir priset slik øvrige spill selskaper blir det, eller for den saks skyld Biotech selskaper. Alle med høyere multipler enn mer tradisjonelle bransjer. Fordi opp siden er stor om en lykkes. Forholder en seg til egne estimat over hva som er dyrt eller ikke, så vil det gå mange tog for å si det slik.

Nytter ikke å argumentere med markedet uansett og slik jeg ser det er selskapet attraktivt priset nå samt at en del svært kortsiktige investorer er byttet ut med mer langsiktige. Bare en fordel.

57 MNOK på bok pluss inntekter fra øvrige spill er nok til å finansiere Conan Exiles slik jeg ser det.

Videre så går vi inn i en periode hvor vi kan forvente oss nyheter og muligens offentliggjøring av nye prosjekter.

1 Like

Du har jo argumentert hyppig med markedet, når det har talt i din favør?

1 Like

Utsettelsen i seg selv er en ting, men Funcom har ikke andre ting som genere store nok inntekter i mellomtiden, det er som er svært bekymringsverdig for min del.
Det er guidet positiv cash flow fra ce i 2016, o g det er ingenting som kan erstatte dette.

1 Like

Markedet har talt i min favør ved alle Funcom spill lanseringer siden 2008 og jeg ser ingen grunn til at det ikke skal bli slik også denne gangen.

Ved alle tidligere anledninger har mine (konservative) kursmål alltid blitt nådd selv om jeg aldri har kjøpt helt på bunn eller solgt helt på topp.

Denne gangen klarer jeg ikke å se for meg at Funcom skulle ha lavere verdi enn pre Lego da de også var langt dårligere finansiert enn i dag.

Kursmål nå er 2 kr innen relativt kort tid og 3 kr før lanseringen av tidlig aksess, hvor raskt denne re prising skjer er usikkert, men at det skjer er jeg rimelig sikker på. Var også som kjent ute av aksjen i januar og frem til nylig, advarte også heftig mot risikoen på dette forum før en så hva finansieringen innebar.

3 Likes

TSW hadde en bra peak i går på 850. Selv om det er salg, er dette bra med tanke på at de har hard konkurranse i sommersalget på Steam.

Samtidig kjører de en kampanje på egne sider, hvor du får spillet gratis når du signer deg opp for medlemsskap. Dette er ikke noe vi kan følge på Steam.

Trials ser vi heller ikke på Steam, siden de signer seg opp på Funcom sine egne sider. Sannsynligheten er da stor for at de også kjøper spillet direkte der, dersom de velger å fortsette etter trial.

3 Likes

Jeg sitter utenfor Funcom, planen var å gjøre en ny trade igjen. Etter å ha dratt inn 4x rundt TSW så er det fristende igjen. Men nå som da er det viktig å faktisk ha fokus på de negative aspektene. DEt var de som gjorde at jeg og andre solgte i tide. Mens andre bare så på alt det positive, og ikke fikk solgt før tapene var store og et faktum.

Og akkuratt nå er det ingen positive nyheter. Vi går inn i børsens lavsesong, som historisk betyr at funcom går ned pga lite handel. Legger man de negative tingene på toppen tror jeg at det finnes bedre datoer og langt hyggeligere priser å få inngang på.

Skjønner du sitter fullastet, men det lønner seg å løfte blikket en gang i ny og ne. Jeg er glad jeg gjorde det rundt TSW for uten det hadde jeg aldri fått med meg den eventyrgevinsten som jeg gjorde.

3 Likes

Enig i at ytterligere utsettelser er lite sannsynlig. Men jeg tror det blir stille frem til Sent august kanskje september evt om vi er skikkelig uheldige November. Men da vil Komiske Erling fyre opp hype maskinen sin for alt den er verdt.

Husk at Funcom faller på lav omsetning, og Juli er ikke kjent som den beste måneden på børsen.

2 Likes

Jeg skal også vurdere å ta noen aksjer i august hvis prisen er rett. Positivt at de valgte å utsette spillet, de har kjøpt seg mer tid som er helt nødvendig dersom spillet skal bli en middels stor suksess. Samtidig synes jeg aksjen bør handles med stor rabatt med tanke på hvordan aksjonærene har blitt behandlet. Vil vurdere kjøp på eller rundt 0.55 dersom den kommer ned dit.

Det hadde vel ingenting med at dere hadde fortløpende oppdaterte aksjonærlister, og fikk med dere at Aas solgte jevnlig? :wink:

1 Like

De 7 siste månedene før Lego release var det ca 90M aksjer ute med kurs 2 kr. Har jeg gått glipp av noe her eller? Det gir lavere mcap enn i dag.

1 Like

Har vel noe med gjeldssituasjonen på det tidspunktet å gjøre vil jeg tro.

Faktisk ikke, Det som avgjorde det for min del var at vi innså at estimtatet over antallet spillere stemte.

Småspareren hadde jo et estimat som lå rundt 250k solgte. Men selv han trodde at det var feil. Når aksjen dabba mellom 20 og 16kr så innså man at estimatet var korrekt, og da var det bare å tømme ut hele beholdningen.

1 Like

Jeg ser ikke hva gjelden har med det å gjøre, det @Burnside skrev var

“Denne gangen klarer jeg ikke å se for meg at Funcom skulle ha lavere verdi enn pre Lego da de også var langt dårligere finansiert enn i dag.”

Folk innser nok at hypen ikke alltid slår til. Lego skulle jo bli en cashcow ( som AOC og TSW) men endte opp med å koste mer enn den smakte.

… og jeg var sikker på at det måtte være feil :anguished:

Det var også en indikator til, google trends var ikke i nærheten av hva den burde være hvis TSW skulle selge bra. Jeg ignorerte den også, den måtte jo være feil. Støttet meg til diverse mindre generelle indikatorer.

Jeg også, Vi var alle det. Og vi hadde flere andre kilder som tilsa ca det samme. Men fasiten var jo at alle kildene var spot on, evt dead on.

Litt kjipt å ikke innse det når vi bikka 25kr, men glad jeg innså det når jeg gjorde.

1 Like

@Evilfreud
Men tror du Conan Exiles kan selge bra? Det du sier nå er mye spekulering på at aksjen kan bli billigere basert på utvanning, sesong osv.

Ville du solgt nå med snitt 1.08 fordi du var sikker på lavere inngang? Eller ville du sittet da det kan komme noe fremover som løfter aksjen inn i ny stigende trend? Hva veier tyngst?

Jeg har pr nå kun aksjer i Funcom, kjøpte hus for 2 år siden, og la nesten 1mill cash i huset, så har ikke mye igjen til aksjer pr nå, og enn så lenge er jeg ca 25% i pluss på tross av at jeg satt over emisjonen.

Så hva gjør jeg med snitt 1.08, tror jeg det kommer nyheter etterhvert av annen karakter enn de siste vi har fått tredd opp i ræva, ja det tror jeg. Tror jeg Funcom kommer til å lage ett godt spill fordi de skal høre på “oss” i utviklingen, ja det tror jeg. Tror jeg kurs står over 1.08/2/mer før release, ja det tror jeg. Tror jeg Conan Exiles tidligere spillere (minimum 5%-10% av de vil kjøpe Conan Exiles første mnd for ett par hundrelapper?) ja det tror jeg. Tror jeg det kommer info og hype rundt nytt spill før CE lanseres i EA, ja det tror jeg.

Så, er disse antakelsene/forventningene helt på jordet? Jeg tror ikke det :wink:

6 Likes

Noen skriver at kursen vil synke på lav omsetning nå i sommer, og vil kjøpe på lavere kurser senere. Da lurer jeg litt på hvordan de får det til å gå opp.

Slik jeg ser det har store deler av emisjonsaksjene fått nye eiere på kurs 1kr, noe over, og noen få under. Laveste kurs var 0,93 på Brexit åpningen. Det vil si at de fleste tidlige FC aksjonærer har tatt over emiaksjene. Da lurer jeg på hvem som vil selge med tap et halvt år før release av nytt spill? Det er ingen emiaksjer til salgs under 1 krone. Før 10. Juni vurderte jeg at kursen kunne gå lavere selv, men det skjedde altså ikke. Vi har fått bekreftet bunnen på 1 krone tre ganger nå, og det eneste som kan få kursen til å gå under nå vil være dårlige nyheter, for da vil eventuelle nye eiere/småsparere selge i redsel. Men sannsynligvis er det kun positive nyheter i vente. Med andre ord, tror dette er bunnen. Blir forbauset og vi går lavere nå.

1 Like

Jeg aner ikke om vi skal opp eller ned, jeg bare skrev at jeg vil vurdere å kjøpe dersom vi kommer ned en del fram til august. Det er også greit for meg å ikke kjøpe dersom dette er bunnen.

3 Likes