Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Ble stille fra karen som mener at Funcom skal utstede nye 195 mill. aksjer.

Jeg har jo forklart hvorfor jeg har rett. Liker ikke å gjenta meg. Det skal ikke utstdes 195 millioner nye aksjer, dette korrigerte jeg jo i posten over.

Står i børsmeldingen at Jebsen eier totalt 66 710 853 aksjer.

Resten av de 233 millioner aksjene eies av andre dvs. (233- 67=) 165 millioner aksjer.
Legg till 15 millioner reparasjonsaksjer og det er 180 millioner aksjer eid av andre enn Jebsen.

Det jeg skrev over var at det totalt vil være 435 millioner aksjer i funcom om Jebsen konverter alt.

Jebsens aksjer: 435millioner * 58,7% = 255 millioner.
Andres aksjer: 435 millioner * 41,3% = 180 millioner.

Som du ser virker matten å stemme ganske bra

Jebsens aksjer (gitt at han konverterer alt) = 58,7% = 68556919 + 66710853 = ca 135 millioner aksjer.

Da eier han i tilfelle 58,7%, mens “andre” eier 41,3% = ca 96 millioner aksjer.

Totalt ca 232 millioner aksjer. Status etter emisjon gjenstår å se.

Men 232 mill er jo det antallet aksjer som allerede finnes per i dag. ?

Ja men det er det tallet de baserer seg på, hvis jeg forstår meldingen riktig.

Following the above and upon receipt of the Bonds issued in the form of payment of interest, the «Total capital interest» for companies controlled directly or indirectly by Mr. Hans Peter Jebsen will be 58.67%, further to the way of calculating, whereby the «Total capital interest» is calculated as the number of shares owned plus potential shares issued in the future from convertible loans and convertible bonds, divided by the current issued share capital of Funcom N.V. Funcom N.V.'s current share capital is 232,520,912 of which companies controlled directly or indirectly by Mr. Hans Peter Jebsen are holding/entitled to a depositary ownership of 66,710,853.

Men ja, dvs. at det vil være behov for 68mill. nye aksjer hvis han konverterer.

Da eier han i tilfelle 58,7%, mens “andre” eier 41,3% = ca 96 millioner aksjer.

Allerede i dag eier jo andre 165 millioner aksjer… I tillegg kommer det 15 millioner nye med reparasjonsemisjonen.

Ja det er sant men de baserer seg på det tallet når de regner ut. Men du har nok rett i at totalt antall aksjer etter en konvertering vil være betraktelig høyere. Nærmere 315 millioner hvis han konverterer?

Man kan regne det på følgende måte tror jeg, stemmer ikke dette?

Jebsens total capital interest = 58%

232 * 0,58 = 135 mill (som er totalen jebsen kan ende med, nye+gamle)

135 - 67 han har fra før = 67,5.

Så han har rett til å få nye 67,5 mill aksjer om han konverterer gjeld.

Total mengde aksjer blir da 232+67,5 = 300 mill

Pluss det som kommer fra reparasjonsemisjon, så 300 +.

1 Like

Blir spennende å se i hvilken grad rep emi blir overtegnet, eg tror det kan bli heftig

2 Likes

Det tror jeg også. Selv har jeg overtegnet med 1400%. Får garantert ikke så mye, men kan håpe på litt ekstra ihvertfall.

3 Likes

Og når det kommer ut bør det blåse liv i kursen :slight_smile:

1 Like

Jeg synes det er god driv i kursen allerede, jeg kviet meg for å kjøpemer på krona og nå er vi 10% opp. Jeg tror som Morti at vi fort snuser på 1.20, det negative har begynt å legge seg og man ser fremover mot lansering, og flere begynner kanskje bli nysgjerrige på hva de 2 stk småspill er for noe artig :slight_smile:

4 Likes

Bare for ordens skyld. Jeg har ikke nevnt 1.20 som et kursmål. Jeg selger ikke så lavt :slight_smile:
Det jeg skrev var at jeg trodde tiden for aksjer under krona var forbi. 3 dager etterpå var det gjort. Tror ikke vi skal ned dit igjen nå. 1.20 når vi lett på posisjonering før nyheter. Når det plutselig kommer trailer blåser vi nok rett opp til 1.50 minimum. Info om nye spill kan ta oss videre til 2-3 kr.

9 Likes

For ordens skyld så nevnte du 1.20 før vi vet ordet av det, derav min referanse :wink:

3 Likes

Å ja. Det ble sagt likevel da. Jeg husket visst ikke den kommentaren. Men for orden skyld, vi stopper nok ikke der!

5 Likes

Kjøpte litt mer idag, kanskje kjøper eg mer også.
Synes det er vanskelig å vite med funcom nå, og eg sliter med å legge fra meg "sure miner " som har oppstått i forbindelse med emisjonen.

2 Likes

Well snart skal jebsen utvanne deg enda mer ved å øke antallet aksjer med 1/4.

Hva pleier reglene for å finne konverteringskurs å være? Høres jo ut som et get out of jail free card dette her.

1 Like

De må vel inngå kompromisser. De får blant annet lavere rente og får utsatt lånet i 2 år.

1 Like

Dette spiller liten rolle da CONAN EXILES selger til gull. Jeg har steintro på både sjangeren og spillet, og mange vil nok få hakeslipp når CE pumper ut 350.000-500.000 første salgsmåned :wink: Da får vi alle til salt i såret…

4 Likes

Mld om dette var allerede kjent for en tid tilbake siden og således ikke noe nytt.
I bytte mot en evt utvanning får vi slettet gjeld, konv pris er ikke langt ned fra dagens kurs og samtidig godt over emi kurs.
Ser ikke problemet.
Problemet eg ser, er at eg vet ikke om eg kan klare å stole på funcom.
Hva kommer opp av hatten neste gang ?
For min del handler det kun om korte trades

5 Likes

Okay så dette gjelder altså den gjelden som ble nevnt tidligere og ikke “resten” av gjelden som er i funcom?

Du ser ikke problemet med å vannes ut? Jeg ser det, for det er et reelt problem når du er aksjonær skjønner du. At du får slettet gjeld suger, hakket bedre er en vanlig emisjon som gir selskapet penger til drift. Sletting av gjeld er hjelper ikke aksjonærene når selskapet uansett ikke har evne til å betale det på lenge. Det eneste som skjer er utvanning. Nå sier du jo at dette gjelder den meldingen som tidligere var sendt ut og ikke det resterende, derfor ingen reaksjon i kurs. Men det var reaksjon tidligere. Jeg tipper de som var aksjonærer på den tiden synes det var et problem, synes jeg hørte litt snakk om det.