Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2016

Det er klart Jebsen tror på Funcom, men det er fortsatt greit å sikre nedsiden, oppsiden er fortsatt stor når gjelden kan konverteres. Men er enig med @Christian i at ingen her vet hvor mye Jebsen vil selge av de gamle aksjene (det er lock up på det han konverterte). Han kan selge ut disse forsiktig helt frem til EA lansering hvis han ønsker.

Han kan også selge aksjer nå for å konvertere gjeld senere, så kan han låne ut pengene til Funcom igjen rundt og rundt

3 Likes

For at Jebsen skal kunne bli med på emisjonen uten å utløse budplikt, så må han vel selge tilsvarende han skal kjøpe? Jeg husker ikke helt hvor mange prosent han har, men det er vel nærme budplikt. Ved å selge litt nå og bli med på emisjonen nå så får han jo kjapt 100% avkastning.

Hvis Jebsen selger like mye som han tegner seg for, så er det positivt at han får tatt ut litt gevinst.

Jeg velger å være positiv, selv om kursen har gått ned 10 øre.

Det har ikke skjedd noe som skal gjøre hverken det ene eller andre med kursen. Oppgangen forrige er snart tilbake til start, så lenge noen absolutt må selge nå går sikkert kursen litt lengre ned. Jeg gidder ikke foreta meg noe før jeg får mer info, alle vet det kommer noe, få vet når.

2 Likes

Selvfølgelig ikke MK1, men når salgsbildet er større poster/høyt volum flere dager på rad hvor mannen har brukt ESO tidligere, og a samme volum minker på aksjonæroversiktene, så er det nærliggende å snakke om at det er Jebsen som letter seg. Selvfølgelig slenger det en og annen utenom dette, men volumene som har vært siste dagene tilsier at han letter litt før repaksjer kommer, tror du ikke?

1 Like

Da regner du med at det ikke er han som har kjøpt aksjer gjennom ESO ikke sant?

Jeg er helt enig. Det hadde vært ulikt han.

Blir veldig spekulativt dette, best med en aksjonærliste.

Ut fra regnestykket fra Koe her var det vel, så samsvarer tidligere salg fra Jebsen sin side via ESO godt med senere aksjonæroversikter. Men naturligvis så er ikke Jebsen eneste ESO kunde og det er heller ikke gitt at samme meglerhus benyttes for hele oppdraget. Men som nevnt samsvarer ESO salg godt med senere aksjonærlister vedrørende dennes engasjement.

Så - ut fra mine antagelser så velger Jebsen å redusere noe, gjerne mer enn bare for å finansiere tegningsretter. Ikke spesielt overasket her ut fra dennes store engasjement i selskapet.

5 Likes

Ingen vet sikkert, og jeg er enig i at det har samsvart tidligere. Men jeg er av den oppfatning at en ny aktør har begynt å kjøpe med ESO. Trolig nettopp fordi Jebsen solgte nå. Er nok ingen tilfeldighet. Det har vært lite handel fra eso til vanlig.

Angående aksjonærlister, er det min tur igjen snart? Har folk begynt å bestille for andre gang eller er det noen andre som vil ‘ta en listebestilling’?

Det er uansett vært litt roligere derfra nå, så lenge vi holder oss over krona fremo mot nyhetene er det jo bare velstand. Vi rykker stadig nærmere, nå får vi snart vite om hvordan tegningen gikk og om vi får billige aksjer eller ikke.

Over til noe annet, det faktum at rettene ligger høyere enn aksjen viser vel at det er kun spekulering i kjøp og salg eller mange tror de får aksjer ved å kjøpe rettene? Skjønner ikke den akkurat…

Det kan se ut som det er en oppfatning om at en får tildelt flere aksjer enn rettene isolert sett gir mulighet for som gjør at kursen for tegningsretter ikke harmoniserer helt med underliggende aksjekurs.

1 Like

Ja, dersom man overtegner, stiller man først i køen framfor de som er uten retter. :slight_smile:

“Allocation of the VPS Offer Shares will take place on or about 9 August 2016 in accordance with the following criteria:
(i) subscription made on the basis of Subscription Rights will be allotted VPS Offer Shares;
(ii) over-subscription by subscribers with Subscription Rights on a pro rata basis; and
(iii) subscription by subscribers without Subscription Rights on a pro rata basis”

Kilde: Prospektet s. 21.

2 Likes

Når folk ser at de ikke får så tror jeg de hopper på aksjen for å rekke å komme seg inn før nyheter. Ønsker alle en klok beslutning :wink:

5 Likes

Nå gjenstår det å se om en faktisk får tegnet flere aksjer enn en juridisk har krav på da…

Storebrand har signalisert at de ikke deltar i tilleggs emisjonen og oppfordret andre deltakere i den opprinnelige emisjonen til det samme. Noe annet er at de da kan ha solgt/overført tegningsrettene til andre aktører som faktisk vil delta ?

Snart ser vi jo hva som blir resultatet her…

Flesteparten av deltakerene er jo ute for lengst, vertfall dei med million beholdning.
TR kan vel ikke overføres, men må selges/ kjøpes på lik linje som aksjer ( ?)

2 Likes

Når det gjelder videre kursutvikling i år er jeg meget spent på rettssaken som begynner i Oktober. Med noen tidligere ansatte på tiltalebenken og en del nåværende ansatte i vitne-boksen blir det mye presse. Spørsmålet er om all reklame/omtale er god reklame? Hvor mye grums kommer frem og vil det skade kursutviklingen i perioden rettssaken foregår. Jeg har ikke konkludert her ennå.

Med mindre det fremkommer nye opplysninger i saken, så bør det ikke kunne påvirke aksjen.
Eg tror ikke rettssaken vil ha noe å si

3 Likes

Har man levert ønske om å kjøp 100 aksjer men har retter til bare 10 så kan man jo supplere med å kjøpe 90 TR, men som jeg poengterte så blir disse dyrere enn TRkurs+0,55+kurtasje. Jeg er redd det er mange som brenner seg her, og kjøper bare TR og tror de får aksjene gratis :confused:
EDIT: Jeg kan godt ta de 20k rettene til 0,04

Det kan vel også være at han letter seg nå iforhold til konverteringen han kan gjøre etter launch? Nå vet jeg ikke hvilken innsideposisjon han vil være i. Men innsidemessing er det vel mye lettere for Jebsen å selge aksjer idag enn rett rundt launch?

1 Like

Min teori er i alle fall at han vil lette seg noe i aksjen utover året.

1 Like

Jeg tenker litt det samme, Om man ser seg tilbake på TSW og økokrim styret vil det for Jebsen sin del være en fordel å selge aksjer i god tid før eller etter større triggere.

Men det er kun min teori basert på ville spekulasjoner.